È
Èlan racer
Någon som vet vad som kan vara fel på min Ski-Doo Élan -73?
Detta har hänt:
1. Skotern körs problemfritt i 20-25 år
2. Brorsan kör sönder kolven
3. Skotern blir stående i en lada i ca 5år med den trasiga kolven
4. Jag drar fram skotern och byter kolv (det fanns inga repor i cylindern)
5. Förgasarn pumpar inge bensin och jag byter diverse delar i förgasarn (dock ej bränslefiltret).
6. Förgasarn pumpar fortfarande inge bensin och jag konstaterar att filtret är 30år gammalt =) så jag byter det
7. Nu helt plötsligt flödar motorn och vevhuset fylls med bensin så fort jag startar skotern
8. Jag lämnar in förgasarn till en erfaren élan-mekare som byter alla delar i förgasarn och ställer in lågvarvsskruven
9.Skotern flödar likadant än. Suck!
10. Jag provar med en annan Tillotson-förgasare men det hjälper inte.
Jag har snart provat allting! Jag SKA få igång den men jag vet inte vad som kan vara fel. Ska jag kanske prova med en Mikuni-förgasare? (Det är en en-cylindrig maskin från 1973 med en Tillotson membran-förgasare).
/Fredde
Detta har hänt:
1. Skotern körs problemfritt i 20-25 år
2. Brorsan kör sönder kolven
3. Skotern blir stående i en lada i ca 5år med den trasiga kolven
4. Jag drar fram skotern och byter kolv (det fanns inga repor i cylindern)
5. Förgasarn pumpar inge bensin och jag byter diverse delar i förgasarn (dock ej bränslefiltret).
6. Förgasarn pumpar fortfarande inge bensin och jag konstaterar att filtret är 30år gammalt =) så jag byter det
7. Nu helt plötsligt flödar motorn och vevhuset fylls med bensin så fort jag startar skotern
8. Jag lämnar in förgasarn till en erfaren élan-mekare som byter alla delar i förgasarn och ställer in lågvarvsskruven
9.Skotern flödar likadant än. Suck!
10. Jag provar med en annan Tillotson-förgasare men det hjälper inte.
Jag har snart provat allting! Jag SKA få igång den men jag vet inte vad som kan vara fel. Ska jag kanske prova med en Mikuni-förgasare? (Det är en en-cylindrig maskin från 1973 med en Tillotson membran-förgasare).
/Fredde