Ski doo Backcountry, 600efi

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Hej,
Ska köpa min första skoter, är nybörjare och kört xtrim med ace600 tidigare. Ska ha skotern primärt till led initialt, kommer ha 1+1 säte och en pulka till hunden. Har något tips på en bra pulka för men mellanstor hund?
Åter till skotern, vill kunna utvecklas på och utanför led och intalar mig att det är roligare att till slut maxa en motor än att småfjutta på en större motor?
Hur är era erfarenheter av Ski doo Backcountry?
hur är 600 motorn? När man läser på forum så verkar 600efi bara vara för småbarn eller gamla tanter som ska grilla?! :)
Planen är att köp en ny skoter så man får bra garantier. Om inte Backcountry, vilken annan rekommenderas med liknande motor?

//richard
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Mitt råd är nog att försöka provköra en 600 efi, prova med oktan om dom har någon demo.
Men jämfört med 600 ace så är det en raket :)
Jag är då nöjd med 600efi, passar fint i tundran iallafall, kan tänka mig att den är helt ok i en ledskoter också.
Annars är det 600etec men då är det ett rätt stort kliv i pengar.
 

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Verkar på en del som att 600r är ryckig i lång fart, är det bara för vissa eller rent allmänt med motorn? Hur står sig backcountry mot Xterrain?
Pengar är väl inte allt men men känns ju som ju mer man spenderar desto mer av/på verkar motorerna?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Har provat en Backcountry STD 600r och den va mycket trevlig att köra och jag upplevde den som väldigt mjuk och fin, inge ryckig alls.


Iof har jag ju bara min summit 850 att jämföra med som inte är sådär jättetrevlig att "smygköra" med, pga prylarna jag har i variatorerna men som sagt den jag provade va mycket trevlig och jag vart imponerad över prestandan i den nya 600r motorn.
Jämför den lätt med min gamla lynx 800ho ifrån 05 prestandamässigt eller iaf riktigt nära