ski doo craaap.....:(

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
köpte mej en skidoo x-rs summit 800 -07 ..450mil har den gått ,i kanonskick.. nya remmar satt på.. flytande sec..körde lugnt å fint i ca 2mil innan jag börja leka lite hårdare. kaabam ..explodera nya remmen ,en 383...:mmph:,köpte en ny ..dagen efter solken å vårfint tänkte ta en en längre tur mot fjället..cruisa på i 50km/t, han precis 5km , så uppkomm ett vinade ljud i ca 5-7 sec.. sen dog den, snöret stumt.. vänta en stund sen starte den .. men den vibrerade som hvte... ringde efter bogser hjälp å släpa hem skiten, rev den i molekyler å konstatera att den skurit på mitten lagren samt pto lagren...:mad2:min bild av ski doo skönk just nu till berggrunds nivå...totalt 4 mil han jag köra med den innan den börja jävlas... men för er inbitna skidoo fanatiker finns strax en maskin med ny repad vev, nya wiseco smidda kolvar,blocket ombyggd för oljesmörjning, trail portad,straigtline performance slutburk, ScS sledwrap dekal kit, billet hjul, vita powder pro till salu.. inge mer skidoo för mej....tack...:bootyshake:
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
skotern varvade å gick som den skulle innan haveriet...varför den blinka vete fan.. har knack sensorn känt av lager felet skulle den ju ha sänkt tändningen och jag märkt det den vägen...ellerhur??
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Näpp knackisen fungerar inte så tyvärr.. den känner av spikningar i toppen (bränslerelaterat) om KOLVARNA skakar (äkta spikningar) och DÅ sänker den effekten.

Synd att du inte kollade upp mera noggrant så hade du nog kommit undan haveri :/
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Typiskt handhavande fel när motorlampan blinkar :). Tror ändå grundorsaken är mekaniskt fel. Vår lokala lagerleverantör i stan har slut dessa lager pga åtgången.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om man fortsätter köra trots att en MOTORlampa blinkar så är det självklart något fel. Den är ju där för att säga till att något är fel, inte för att ha nå disco. Det är ju som att köra en bil utan olja, det är ju också ett mekaniskt fel egentligen om den skär, men ändå lyser lampan? hmm

Att det är dålig konstuktion det håller jag med om men det är ju ett annat kapitel.

Ta tex min gamla Summit, då började lampan lysa bara sådär... skotern gick som vanligt, all effekt var där men ändå lyste den.. men vafan tänkte man ju, sådär ska de ju inte vara.. Efter lite titt å lyssning här å där så kom de fram att PTOlagret var slut så veven slog så motorlampan började lysa. (något var fel). Om den blinkade för att veven slog vet jag inte, MEN den lyste för att NÅGOT var fel

Så jag är säker på att de är de som har hänt i detta fall också.

Jag vill inte framstå som att jag menar att TS är okunnig eller så utan jag vill belysa att felet hade gått att lokalisera innan detta hänt, mest troligt.
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
kan nån för klara för mej vad/ hur den kan känna av att lagrena är på upp hällningen???? det finns ingen sensor som förklarar det ,att motor lampat blinkar kan ha miljoner orsaker men inget som " säger att nu är lagrena slut"....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Remexplosion = krokig vevaxel = lagren ajöss


Det är EN teori. En annan att packboxen pajade vid variatorn så att fettet försvann osv osv


Och självklart är det en dålig idé att fortsätta att köra när motorlampan varnar, men det har du ju nu förstått den hårda vägen så att säga.
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
tja de eju sant.. men fettet låg kvar på både pto å mag sidan... är kvaliten så jävla låg på dessa motorer ..450 mil sen slut, vipern jag hade gick utan problem 900 mil.... 2remmar... har sedan bara kört arctic cat ... samma där .. bara gått å gått utan vev problem samt sprängda remmar...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om vi ska säga varför den känner av de?..jaa eftersom att de börjar skaka ganska bra i en motor om ett lager är slut. för då flexar den upp och ner och i sidledes..detta gör att kolvarna skakar..och som någon före skrivit så känner någon givare att de kan vara fel..
man kan spekulera hela dan i denhär..

skidoos Serie III motor var riktigt kassa..vevarna höll inte nånting alls..
men 800R motorn ska hålla lite bättre.
lagrena är de inge fel på.. dessa är garanterat från samma fabrik smo polaris,yamma osv..lär inte bli nå bättre om du lägger i SKS lager heller..
problemet är de att får du en RemEXPLOTION som han som haft den före säkerligen haft så får du ett slag mot lagret...en gång gör inget..inte två gånger heller..men tredje så börjar lagret ge med sig..veven kanske har blivit lite lite krokig.och lagerbanan ger inte med sig nånting fastän veven vobblar.
tillslut ger lagret upp..

sen att du jämför med en yamma är lite roligt..speciellt en trippel:).. i en trippel har du för det första en längre Vev.vilket gör att motorn har bättre balans.. den skakar inte lika mkt.
dom tar inte ut alls lika mkt effekt ur en 700 Trippel jämfört med vad skidoo skulle gjort med sin 700a.
yamma tar ut kring 140hk i sin 1000 Trippel fyrtaktare? (nytron). medans skidoo plockar ur 155+ ur sin två cylindriga 800...

De är som att jämföra en Audi A4 2.0TS
och en
Volvo V50 T5
båda motorerna har 220hk original, skillnaden är att volvo har 2,5T motor på 5 cylindrar istället för 2.0T motor på 4cylindrar.
då har oxå 2.0T motorn lite problem..div. har skurit. osvosv. medans 2.5T motorn går som aldrig förr.

säger inte nu att skidoo har en anledning till att dem har kassa vevar..men vevproblemet har blivit betydligt mkt bättre.
Brukar säga.. "alla kan ha otur:).."
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Japp, bra inlägg!


Men:
sen att du jämför med en yamma är lite roligt..speciellt en trippel:).. i en trippel har du för det första en längre Vev.vilket gör att motorn har bättre balans.. den skakar inte lika mkt.
dom tar inte ut alls lika mkt effekt ur en 700 Trippel jämfört med vad skidoo skulle gjort med sin 700a.
yamma tar ut kring 140hk i sin 1000 Trippel fyrtaktare? (nytron). medans skidoo plockar ur 155+ ur sin två cylindriga 800...
Anledningen till att en trippel går jämnt är att du har tändpulserna jämnt fördelade över hela varvet - som en rak sexa om vi snackar fyrtaktare. Den längre vevaxeln är snarare en svaghet i sammanhanget, men eftersom den går jämnare blir det ändå mindre påfrestningar och det är nog egensvängningen på högre varvtal som ställer till mest besvär.
Sedan kan du inte jämföra effektuttag mellan en fyrtaktare och en tvåtaktare. Yamaha tog ut ca 145 hk i SRX700-motorn från 1998, och motsvarande Rotaxmotor hade faktiskt mindre effekt. Problemet med Rotax serie III finns beskrivet i egna trådar.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
kan nån för klara för mej vad/ hur den kan känna av att lagrena är på upp hällningen???? det finns ingen sensor som förklarar det ,att motor lampat blinkar kan ha miljoner orsaker men inget som " säger att nu är lagrena slut"....
Jag sa inte att de är nån sensor där, det vet jag mycket väl. MEN något HADE HÄNT när motorlampan lyser. Som sagt den lyser inte bara för att det är kul, något stod inte rätt till, och det var garanterat RELATERAT till ditt haveri.

Som sagt kan man spekulera i den här olyckan hela dagen men jag är övertygad om att när lampan tändes så kände motorn "nu står nått inte rätt till" så det var därför den lyste. Vilken givare som kände av vars har jag ingen aning om.. Men du valde att ignorera felet "äh de är säkert inget att göra åt, den går ju som den ska!" och körde vidare.. summa summarum blev motorn på bänken.

Det man kan göra är att lämna in den till ÅF så ser du varför den varna

Men nu vet du tills nästa gång, det som inte dödar de härdar. Lyssna på motorn varningssignaler såsom kroppens :)
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
tja vad säger man om de... ni är verkliga fanatiker , heder till er, jag tänker dock byta skoter ,då har läst hur mycket problem de är med dessa motorer, man blir ju fan mörkrädd... jag åker ofta på lång svängar på 25-30 mil å då vill man ju lita på skotern att den går.. men som sagt mitt "förtroende" försvann med det här... synd på så annars trevlig maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
932
113
Stora Blåsjön
Polarens x-rs summit 800 -07 (800R) hade gått ganska precis 320mil när samma sak hände.. kan väll inte direkt påstå att 800R ska vara något bättre på vevfronten... lär säkert hända på fler maskiner när de börjar få lite mil på sig och smällt lite remmar. Vilket verkar vara vanligt i samband med 800R motorn.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
En sak jag funderade på som jag skrev i första inlägget

Varför ska du byta nu? Du har ju tagit bort de största problemet som finns med denna motor nu, dvs fettet. Du skrev du borrat , då lär detta inte hända igen, så jag undrar bara varför du säljer när du ändå fixat bort problemet :)
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Fanatiker och fanatiker, du är ju ändå på ett Ski-Doo forum. :) Vill du ha en pålitlig 800:a späckad med kusar köp en Polaris, dom gör grymma rovor! ;)
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
som sagt förtoendet för motorn finns inte längre, sen då man läser om dom problem som 800r har.. får man sej en funderare, hade en äldre skidoo mxz 800 x -02 för en massa år sen den explodera motorn på vid ca 350 mil då jag låg å pressa lite mot en annan maskin, så trodde i min iver att den här skulle vara bättre än den gammla... skulle nog ha läst lite forum innan så har jag alldrig tänkt tanken heller på att köpa den...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hoho PG när gjorde Polaris sin pålitliga 800?
700an är en annan femma, men 800 full med kusar och pålitlig?
Låter som en 2011-2012 de ;-)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
fanatiker å fanatiker...
har kört alla märken utom lynx..enda motor jag vart riktigt less över var yammas 500 4-takt.
polaris har en skitfin 600motor..men även där har du ett problem med deras 800motor..förr gick dom som arslen och nu har någon skurit..
chassina håller inte på nya maskinerna. OSV..alla har sina nackdelar..varför ja valde skidoo i år och kommer bli nästa år är för att jag tkr dom har nånting å komma med...
polaris har en fin maskin.men deras motor levererar inte all effekt dom lovat ut.. BRP är de enda märket som levererar minst 99% av effekten dom lovat ut osv...

men som sagt.förstår inte heller varför du ska byta när du fixat alla problem som vart...
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
hoho PG när gjorde Polaris sin pålitliga 800?
700an är en annan femma, men 800 full med kusar och pålitlig?
Låter som en 2011-2012 de ;-)
Haha, jo det var just det jag menade. Jag hoppas dom nya håller ihop bättre. Det är alltid trist när skotrar rasar, oavsett märke.