ski doo craaap.....:(

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
hoho PG när gjorde Polaris sin pålitliga 800?
700an är en annan femma, men 800 full med kusar och pålitlig?
Låter som en 2011-2012 de ;-)
Naaa 700 Polarisen kan jag tyvärr inte säga är pålitlig...tror nästan det är någon recall på de motorerna...eftersom polaris vet om problemet :eyebrows:

Men Summit 800R 2007 har en tendens att rasa tyvärr....jag är lite nyfiken om det är någon som vet om det är någon 800R 2008-> som har rasat än?
 
R

RevMan

Frågan är ju varför motorer rasar.
Jag vet om två 800R som har havererat. En pga av igensatta förgasare. Och den andra, jo faktiskt igensatta förgasare.

Utan att veta hur PTO-packboxen ser ut så kanske lagerhaverierna breor på remcord som har ätit upp packboxen från variatorsidan eller?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. men just 800R 07 är väll också en problem motor med just skurna vevar pga felaktiga toleranser mellan lager och vevhus?
första 800 vevhuset som hade vätskekylning, och som saknade termostat.

är inte så inläst på 800R motorn, men har du fixat den så bör de inte vara några problem igen.
vet du om den skure på veven tidigare?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Frågan är ju varför motorer rasar.
Jag vet om två 800R som har havererat. En pga av igensatta förgasare. Och den andra, jo faktiskt igensatta förgasare.

Utan att veta hur PTO-packboxen ser ut så kanske lagerhaverierna breor på remcord som har ätit upp packboxen från variatorsidan eller?

vet inte hur de är på dom äldre 800R motorerna..men på 800R e-tec så sitter de väl en stålbricka utanför packboxen..både för å skydda.samt hålla den på plats..då motorerna hade en tendens att skjuta ut den och dra in luft och därmed nypa på cylindern eller så åker fettet ut och veven nyper.. detta är även ett kännt problem på 600 SDI motorerna..vet inte hur de är med förgasarmotorerna..bör ju va ungefär samma
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom 800R 07 som hade det för det året erkända problemet med lager/vevhus rasade mycket snabbt, klarade man sig till 150 mil så gjorde man det bra.

Så detta ras beror sannolikt på nåt annat, gissningsvis körd för länge med krokig vevaxel, orsakad av rembrott.

Edit:
Pro_fxr: Brickan skyddar inte mot remcord.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
En rejäl remsprängning trycker in brickan och sliter sönder packboxen med all kord. Been there, done that.
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
packboxarna fans det inge fel på...fettet låg kvar.. men jag såg att motorn har varit rivit tidigare, för modligen vevproblem då åxå.. den gick väldigt fint på tomgång ,den skaka inte lika mycke som dom äldre 800, den varvade 8100 vid full gas...har ingen aning vad som orsakat vev haveriet...men är det rem sprängningar..ja ..har ingen lust att kosta på den änu mer för att lösa det problemt åxå, i usa kastar dom bort tra samt skräpet till sec, och kör med comet samt team sec för att totalt elimenera rem problemet...
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
lutar att jag dras med skoter jäveln i allafall.. har ring på 3 firmor idag och ingen byter i "BRP 800 pgr av för mycke haverier"...ja det säger ju en hel del....:# till å rea på blocket då...verka va enda sättet å bli fri en skidoo...
 
R

RevMan

vet inte hur de är på dom äldre 800R motorerna..men på 800R e-tec så sitter de väl en stålbricka utanför packboxen..både för å skydda.samt hålla den på plats..då motorerna hade en tendens att skjuta ut den och dra in luft och därmed nypa på cylindern eller så åker fettet ut och veven nyper.. detta är även ett kännt problem på 600 SDI motorerna..vet inte hur de är med förgasarmotorerna..bör ju va ungefär samma
Brickan sitter för att hålla packboxen på plats och den har suttit där i många år nu, eftersom corden lindar sig runt axeln så kan inte brickan skydda packboxen mot remcord.

Finns ju betydligt lättare sätt att få bort rembekymmer än att byta ut variatorerna, bättre viktarmar bla och en bättre rem än 383, den håller inte på 800. Kör med 288 eller 377.

Första året på 800R kunde vissa lagerlägen i blocket vara lite för tajt, De som hade bekymmret gick sönder mellan 50-150mil. Om någon har varit där inne och rotat tidigare så kanske man har gjort något fel.
Tex så är det väldigt viktig att ha alla specialverktyg samt följa rätt procedur när man byter lager på vevaxeln.

Du är väl inte speciellt hjälpt av detta men iaf.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
för 2v sedan var de tomt på summitar på blocket..
brorsan köpte en från Östersund för 70.000:-

men men, de var då de..
mindre kul att rea ut den förstås, de e bara att ha kvar den och sälja den till högre pris om 6-8mån..
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
verka lurt... blev sugen på nya arcticen pro climb 800... men då dom inte byter in skidoo's är det inte så lätt...iofösej har jag bara provat firmor närmast, men de käns bedrövligt att man kanske måste åka 50-70mil enkel för å byta skoter...ska prova å blocka ut den först...:hello:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
lutar att jag dras med skoter jäveln i allafall.. har ring på 3 firmor idag och ingen byter i "BRP 800 pgr av för mycke haverier"...ja det säger ju en hel del....:# till å rea på blocket då...verka va enda sättet å bli fri en skidoo...
vad har du ringt för toystory bytiker? LOL.
som melmaq skriver så fanns de nyss inga summitar på blocket alls..alla var slutsåld.. alla summitar här i stan på affärerna hant bara bytas in.så skulle dom iväg till nästa ägare..
så inte vet ja..folk kan ju inte vara allt för olyckliga över sina summitar om dessa är såå kass...

men som sagt.alla märken har sina fel, polaris motorer har vart skit, nu spricker deras chassin (detta går icke på garanti, dem ger dig förstärkningar och borrar ett litet hål i slutet av sprickan så den inte spricker upp mera )..
i början sa dom..om man ska köra hårdare med dessa maskiner måste man köpa en förstärkning som kostar kring 1200-1500kr..
okej.de är ju inte helt åt helvette..men sen när skidoo har ett problem med sina remsprängningar..alla står å skriker och gormar och lever djävulen..
så kommer de en kille och säger..men kolla här, de är inte samma ramper på sveriges summitar som på dom amerikanska..sveriges summitar är ledanpassade..

då skriker ni ännu mer..JA MEN MAN SKA JU INTE BEHÖVA BYGGA OM EN JÄVLA NY SKOTER FÖR 150K..
"nej man ska inte behöva göra om de..men tre nya ramper kostar kring 900kr att köpa.."de är mellan 300 till 600kr billigare än att åtgärda felet på polaris chassin..som du inte ens får utbytt om du har spräckt fotstegen..

sluta se i en tunnel, fixa problemen istället..visst man ska inte behöva..men tydligen äre så på alla märken.. that is it..
SAME SHIT.DIFFERENT FKN NAME..
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
det var 3st arctic handlare på västerbotten sidan..då jag tänkte byta mej en arctic igen.. vad det gäller blocket så finns det kas vis av dom där.. 7st av min sort...men du kan få köpa den till rätt peng.. så kan du bli en lycklig summit ägare:bigsmile:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det var 3st arctic handlare på västerbotten sidan..då jag tänkte byta mej en arctic igen.. vad det gäller blocket så finns det kas vis av dom där.. 7st av min sort...men du kan få köpa den till rätt peng.. så kan du bli en lycklig summit ägare:bigsmile:

inte konstigt:).. nu behövs inte en summit:) det är typ stenhårt ute eller liknande:p
hade köpt den om ekonomin hade vart sån.lätt:p
åå hade ja haft ännu mer pengar så hade ja köpt en HCR oxå:)...
men som sagt..handlarna är lite speciell, skulle byta in min snopro 440 för något år sen..mot en skidoo.. han sa.nja tar inte in den då jag inte vill lämna garanti på ett annat märke..

så neka dom att du skulle byta in din nyrenoverade Summit 800 mot en arctic så jaa då är dom inte speciellt smarta..
eftersom man nästan fått betala 95k för en 08as summit 800a i år..så om man får tag i en riktigt billigt och väntar till hösten/vintern. så lär man iaf få tebax pengarna:p
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
min granne råkade ut för sammasak då skulle byta bort sin rs viking på en stor skoterfirma i östersund då han skulle ha en tundra -2011... vikingen var osäljbar sa dom!!! han fick byta i amarnäs i stället...
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
packboxarna fans det inge fel på...fettet låg kvar.. men jag såg att motorn har varit rivit tidigare, för modligen vevproblem då åxå.. den gick väldigt fint på tomgång ,den skaka inte lika mycke som dom äldre 800, den varvade 8100 vid full gas...har ingen aning vad som orsakat vev haveriet...men är det rem sprängningar..ja ..har ingen lust att kosta på den änu mer för att lösa det problemt åxå, i usa kastar dom bort tra samt skräpet till sec, och kör med comet samt team sec för att totalt elimenera rem problemet...
Hur många procent utgör "dom" egentligen kan man fråga sig? Har dessutom för mig, rätta mig någon om jag har fel tack, att det är just Team som tillverkar "skräpet till sec" som du skriver, sen några år tillbaka.
 
R

RevMan

Angående variatorerna så är det inte sekundären som är felande, det är primären och den tillverkas också av team på ovan nämnda skoter.