Ski-Doo Elan 250 ETANOL TURBO

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
och grejjen är den, på vinter halvåret, dvs typ från slutet på september/början på oktober så stoppar dom in E75 i pumparna, ja de heter fortfarande e85, just för att dom inte ska vara så satans bråkiga etanol bilarna på vintern,
välj gärna iallafall en 2cylindrig maskin just så du får lite bättre pulser i avgashuset för turbon, och lite mer volym skadar inte...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Trixet för att få en enstånka att fungera med turbo är överdrivet stort plenium!! och turbo!!. Enstånkor vräker ur sig mer stötvist med pullser och måste därför ha en aning för stor turbo och plenium. Enstånkor drar också runt större turbosar tack vare just pullserna.

Jag skulle sikta på 2-3L plenium och storlek turbo beroende på vilken motor det sitter i 12 hk eller större? Är det 12 hästarn blir det svinsvårt!! Bör ligga på närmare 17-25hk för att kunna ens hitta en turbo som funkar.

Men för att ha en changs att detta ska funka måste det dit en expantionspipa. Det är bara att skaffa kapa dit en pipa från 500cc twinnmotor som har 2 st pipor. Ta bara ena pipan såklart he he ... Går bra bra med 600-700cc twinn pipa också!! Men den bör förlängas i midjan en aning för att passa den slöportade elanmotorn. Förläng midjan med 10-12cm så passar pikvarvet bra och den kommer dra bra från botten.

Bygger ni såhär finns alla changser att den kan gå riktigt bra och vräka ur sig minst 50% mer pullver för jag är tveksam till att den orkar snurra upp turbon till några höga ladd. Man får nog vara glad om den kan ge 0,4 bar och det skulle kunna ge 50% mer pullver än org Elan. Bäst vore att bygga på skidoos rotax 277 enstånkan som är på 25 hk org.

Ang förgasaren bestyckning/e85 så kör mikuni 28mm vanlig vm fugge och betstycka upp den 30% i lågfart och 30% nålmunstycket för trottelnålen + 30% högfarten såklart. Men borra även upp inkommande flotörnålsmunstycke minst 30% för dom ligger på gränsen redan org. Den kan även behöva större munstycken än såhär när turbon börjar ladda.
 

raggaremil

Medlem
16 sept 2010
16
0
1
Mora
Ha twinpipes från en summit 800 och turbon är från en 740 org :) Det där med förgasare så har jag en Mikuni 34mm. :) Får prova mig fram lite..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
org turbo från en 740 är ju inte direkt stor, td04hl 13T tror jag de är? aningen litet men kan nog lira med lite tur
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
-90 kom 13c före de va de den gammla uråldriga garett tb03 en relik som ej ska användas annat än till bojsänke :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sälv har jag haft idé om att låta Grizzlyn bli miljövänligare med etanol, och använda dubbla förgasare för att få lite bättre drag.
Men just att den kommer att behöva mer bränsle som jag läste längre ner, oroar mig litet.
Tyckte om idén om seperat tank för bensin och prima vid kallstart, tänkte aldrig på det själv! :D
Skulle sitta fint med en rotax 467 som är vätskekyld och ha i en Grizzly och göra turbo och etanol drift, vätskekylt skulle jag rekomendera för turbo för temperaturen blir nog rätt hög med turbon va?

Fräckt är också denna skapelse! http://www.youtube.com/watch?v=PxqH_y_FLkg
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ni alla har säkert sett elanen som mr mäki byggde med 600 trippel bort i en utby nåra mil från pajala. Han skulle mest troligen bygga en ny elan fast med 800cc :D