Ski-doo Expedition 1200 vs Lynx Grand Tourer 1200, bästa touring/arbetsmaskin ?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hej, gått i skoterköpstankar ett tag nu och jag har äntligen insett att en bredbandare med fyrtakt och lite touring komfort vore det allra lämpligaste.

Så min huvudsakliga fråga till alla BRP fantaster är vilken utav dessa nämnd i rubriken som är mest skoter för pengarna (begagnat i det här läget).

Vet väldigt lite om dom bägge, men här är det jag tror mig veta.

Ski-doo expedition
vinsch, styrskydd, 12v-uttag och luftfjädring. 32mm kamhöjd?

Lynx Grand Tourer
ej vinsch, lika styre men ej fodralet, 12v-uttag och konventionell icke renoveringsbara dämpare i en pps-boggie? 38mm kamhöjd?

Bägge verkar ha lite fladdriga handtag och dyna till passageraren

Någon som kan ge ris eller ros? :ciao:
 
Reactions: Micke mek

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag har en Lynx GT 1200 -11 som jag kört sen ny 450 mil.

Det finns en tråd jag skapat där jag rapporterat löpande hur jag upplevt skotern. Överlag mycket nöjd med den. Det enda som hänt är att ett boggiehjul gav upp det sista som hända i fjol. Det verkar vara så att de övre vändhjulen är lite väl veka.

Is hamnar gärna i mot mattan uppe vid vändhjulen, kan vara det som havererat lagret för det ser demolerat ut.

Motorn går bara bättre och billigare med mer mil. Att köpa en 400 milare är bara plus.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Du ser, lägger ett bud så får vi se om jag går hem som lycklig ägare av en bredbandare. Känns nästan som lite gubbevarning att köpa bredband redan vid 24.... :whistle:
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hej, lite återkoppling på var jag landade.

Blev en Commander 600 e-tec -11 med dubbeldyna och värme, lappbelag och stora packlådan.

Anledningen var nog främst att få en lättare skoter för dom gånger man hämtar virke i skogen och sen tror jag den är mer lättkörd för min sambo. Sparade även in några tusenlappar som kan användas till skoterresa fram emot vårkanten :)