ski-doo formula 600 III -98 svag gnista

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
hej på er!

gänget och jag har försökt lösa problemet med min skoter sen snön börja falla, har bytt stator plattan, tändstift, tändkablar, tändhattar mer har jag som inte våga gå in på och inget har hjälpt. :mmph:

försökte bara nu hitta felet sökte igenom kablarna, fan nästan så jag tar fram släggan snart :mad2:

funderar på om de är tändspolarna men tycker de värkar skymt?

plz help!! vill också köra skoter :nuts:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hur menar han? Går motorn ens?
För som det låter är nog spolarna trötta, det är nog lika att byta spolen, tillåter ekonomin så köper du en ny men om inte annat en bättre begagnad :)
För det är ju tändspolarna som ska ladda opp volten innan stiften, så du får gnistan.
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
oj glömde nämna de att sen när den går i gång så är de inget snack om hur den går för den känns super bra :D

men som sagt den är helvetes svår startad :(
och när motorn är varm går den inte överhuvutaget i gång inte förän motorn har kallnat :/

de roliga med de hela man kan inte se gnistan förrän du är i ett kålsvart rum då ser man just en svag jävla gnista

de finns 3 spolar på den kan de verkligen vara dom plz för som inte lust och spendera nåt i onödan som tändplattan kostade ju en hel del :(
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
ska testa köpa en ny spole, så ser jag kanske om de slår en vacker blå gnista i eländet för gillar verkligen skotern annars :O
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Kolla hos en skoterdemontör, kan inte kosta så mycket att införskaffa begnade tändspolar.
För att om du har ny platta och bytt samtliga kablar och stift med tändhattar, så är det säkerligen spolarna det är fel på, orken är borta ur dem.
Men man kan även få svag gnista utav fel typ av tändkabel och för stort elektrodavstånd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Tändspolar går nästan aldrig sönder. Du kan prova en spole från moped eller båtmotor eller från en bil som har en lös stor spole. V70 98 och äldre volvo mf har spolar man kan låna. Det funkar med vilken spole du än hittar även 6volts moppespolar.

Är statorn nylindad eller ny? För det låter forfarande som statorn eller soppaproblem.

Går den verkligen bra på tomg när den är helt varm?

Och har ni testat tjuvkoppla bort alla dödarfunktioner?
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
statorn är helt ny, har gamla kvar funkar också helt oke trodde bara den inte va 100% fungerande den gamla

den går faktisk lite skymt på tom gång den lever-om precis som 1 cylinder skulle börja få fart sen försvinner dör o från o till, sen har den ju bränt stift på en och samma cylinder men färgerna på stiften är o.k. bruna ej ljus bruna och den går lite bättre utan filtret på plats

jag ren gjorde förgasarna för ett tag sen blev ju ingen skillnad tog i sär allt blåste igenom kanalerna

den har nyckel och dödmansgrepp ingen stopp knapp eller dylikt men förstår ändå inte, för den kommer upp i hela 8,500rpm men tål inte och ligga på lägre varv ett längre tag sen blir den varm yta bara fan fast tempen på mätaren visar under halva?

jag filmar i dag och visar upp hur den går när man får i gång den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om du känner någ som har en cdi box så prova den. Händer rel sällan att cdi flyger men jag tror denna box är billig. Kolla på Duells om dem har någ.

Annars låter det mer som statorfel. I sämsta fall har du en kortslutning på elhärvan typ under sadel som sabbar statorn direkt. Om + går ut i jord från lyssytemet kan statorn lägga av.
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
Om du känner någ som har en cdi box så prova den. Händer rel sällan att cdi flyger men jag tror denna box är billig. Kolla på Duells om dem har någ.

Annars låter det mer som statorfel. I sämsta fall har du en kortslutning på elhärvan typ under sadel som sabbar statorn direkt. Om + går ut i jord från lyssytemet kan statorn lägga av.
aa, tror också nå liknande ska nog ta upp bänken o se efter för bakljuset slår ju helt sken också hela tiden så misstänker något skymt nu när du siger de :blink1:

i kväll så skulle farsan testa mäta lite vete fan va han nu skulle testa så helt plötsligt så hade 1 cylinder tappat gnistan helt spelade ingen roll hur jag än bytte stift o kollade kablarna nu är de fanimej nå skymt, för skotern gick toppen bra förra vintern ända till jag bemötte mig av ett hopp så började den dumma sig direkt. inte för jag hoppade nå långt men ändå ska kolla i morgon de :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
just 98 var första året i ck3chassit. kända fel/barnsjukdomar är kabelhärvan under motorn som det brukar skava hål på.
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
fick inte upp bänken i går hade ingen nyckel som passade men ska köpa en i dag.

nå kablarna till tändspolarna kommer ju under motorn, om jag ska fixa de då måste ju jag väll slita bort motorn från ramen för att se problemet :eviltongue: