Ski Doo Freeride 2011

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Var igår hos min lokala handlare och beställde denna uppenbarelse likt graalen till skoter (trots att man inte ens har få sitta på den)!!

Man sa då att denna skoter kommer att vara slutsåld inför denna säsong innan den ens har hunnit börja!! De hade begärt 25 st av denna modell och bara fått tilldelat 15 st vilket 10 redan var bokade innan jag kom och det var lika över hela norrland tydligen!!


Så min fråga är: Hur många på detta eminenta forum har beställt en??
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Intressant att man beställer en skoter för 150' utan att man sett den i verkligheten:hmmmm:
Skulle jag aldrig göra med en bil. Trycket på Freeriden kommer som du säger att vara hårt och det är tveksamt om det finns några kvar till hösten/vintern. Synd att den inte fick följa med på roadshowen. Hade varit intressant att klämma på den och kolla om den också hade motorutrymmet fullt av sprängd rem som Summit X hade...:sad2:
Hoppas att remproblemen är lösta till 2011. Jag och brorsan har i alla fall beställt varsin så det får gärna bli en kort sommar:cheesy:
 
D

Draken

Dom har ju inga remproblem överhuvudtaget om man ska lyssna på skidooförsäljarna. :loco:

Men jag vet då en som blåste 3-4 remmar på en 800 etec i påskas,så inte vet jag då....
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
asså hur fan kan dom slita så sjukt mkt rem:O menar om det vart 1-2 per sesong låter till och med mkt. min ser ut som ny:p
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
de där med slutsåld ska man ta med en nypa salt inte bara en gång man har hört de å ändå så finns dom att köpa långt efter nyår. nu kanske de är så vad vet jag då många verkar vilja ha en.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
de där med slutsåld ska man ta med en nypa salt inte bara en gång man har hört de å ändå så finns dom att köpa långt efter nyår. nu kanske de är så vad vet jag då många verkar vilja ha en.
jag och en kompis beställde varsin samtidigt.


har för mig att tord nämnde att han hadde sålt ca 10st.var någon som inte visste om han skulle ha freeride eller x 146".
och det var väll typ 5-6 veckor sen.


jag är helt övertygad om att dom är slut om en månad eller två om dom säljs som det låter.


ang remmarna så är det något man får ta.
jag tänker tyvär inte ekonomiskt när jag köper en ny skoter.
inte med min körstil då det i regel flyger delar åt alla hål i vanliga fall.
i år ville jag köpe en NY skoter iaf.den första hittils men säkert inte det sissta.
gillar inte brp egentligen för att dom helt enkelt skiter i kunderna bara dom får sälja.
men på grund av bra återförsäljare så kan jag endå tänka mig att ha en ski-doo.

sen är det ju enligt mig den värsta skoter som någonsin har tillverkats.
visst nog är nya rmk häftig och säker skitbra men tror inte den är tänkt till samma behandling som freeride.

får jag byta 2 remmar i vinter så är jag jävligt nöjd.
men äter den rem som fan dvs typ 20mil/rem så sätter jag team variatorkitt och då sjunker remtempen ganska rejält.
hadde så på kort xpn jag körde nu och den var mycket kallare efter det
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
jag och en kompis beställde varsin samtidigt.


har för mig att tord nämnde att han hadde sålt ca 10st.var någon som inte visste om han skulle ha freeride eller x 146".
och det var väll typ 5-6 veckor sen.


jag är helt övertygad om att dom är slut om en månad eller två om dom säljs som det låter.
Jo de är mkt möjligt att de är så vilket jag oxå skrev men som sagt sånt har man hört förut.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jo de är mkt möjligt att de är så vilket jag oxå skrev men som sagt sånt har man hört förut.
jo men vi ser ju.brukar ju faktist precis som du säger gå att skaka fram "slutsålda"skotrar.

men det är väll dom som avbokas osv antar jag?
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Var in till handlaren igår igen.. två till sålda.. så om man vill ha en kring Ume-trakten så finns det 2 kvar!!
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
800 E-TEC motorn verkar ju intressant...med tanke på den utlovade effekten/bränsle&oljeförbrukning...
Det ska bli intressant att läsa om och hur den kommer att klara av sin 1á säsong bland konsumenterna....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bokar man en nu så lär väl brp hinna tillverka maskiner så att alla som betällt på förorder ska få sin maskin. Kan inte tänka mig att hela sommarens produktion redan är spikad till fullo.
Dom vill ju ha in förorder så dom får en hint av vad som efterfrågas av marknaden.

Men jag kan ha fel...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Har beställt en, bokade redan innan priserna var satta faktiskt =)

BRP har enligt min handlare en klart uttalad strategi att inte ta in för många maskiner, deras mål är alltså att det ska bli utsålt och inte stå kvar en massa maskiner efter säsong. Sen kan dom inte beställa in 200 Freeride och inget annat. BRP ställer vissa krav på BRP Scandinavia, t.ex för varje 800 dom tar in måste dom ta ett x antal 550 osv. Så BRP Scandinavia kan alltså inte beställa exakt vad dom vill.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
BRP har enligt min handlare en klart uttalad strategi att inte ta in för många maskiner, deras mål är alltså att det ska bli utsålt och inte stå kvar en massa maskiner efter säsong. Sen kan dom inte beställa in 200 Freeride och inget annat. BRP ställer vissa krav på BRP Scandinavia, t.ex för varje 800 dom tar in måste dom ta ett x antal 550 osv. Så BRP Scandinavia kan alltså inte beställa exakt vad dom vill.
Detta är inte alls ovanligt att en handlare blir tilldelad maskiner även om han vill ha dem eller ej.. det är så i tillexempel bilbranschen där en bilhandlare får ett x antal av y modeller som han ska sälja. Jag tror att det kommer att bli svårt att kunna hämta ut en ny freeride i februari nästa år här i Sverige!
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Visst är det justerbar spårvidd mellan typ 97 eller 102 cm? Läste på dooTalk där några frågade om han skulle beställa den breda eller smala....
Det valet har då inte jag hört talas om.
 
E

ejwbegysv

Visst är det justerbar spårvidd mellan typ 97 eller 102 cm? Läste på dooTalk där några frågade om han skulle beställa den breda eller smala....
Det valet har då inte jag hört talas om.
Till europa kommer Freeriden med samma spårvidd som summitarna, 97cm, men det är justerbart med brickorna som vanligt skulle jag tro...
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
På brp´s hemsida står det så här:
Torrvikt (kg) 222
Spårvidd (mm) 975 eller 1018
Drivbandsbredd (mm) 406
Drivbandslängd (mm) 3923
Drivbandsprofil höjd (mm) 57,2
Bränsletank volym (l) 40
Oljetank volym (l) 3,7

Måste väl betyda att det går att ha antingen 97 eller 102, för att svara på min egen fråga:becky:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Ja, spårviddan ska vara justerbar, de är dom måtten som anges. Från början var de tänkt att den skulle ha bredare spårvidd, men många kritiserade detta så ski-doo ändrade sej, lyssnade på kunderna å gjorde om...