Ski-doo går hårdare än lynx?

Affenator

Ny medlem
21 feb 2023
2
0
1
24
Luleå
Tjenare gubbar de senaste dagarna har jag kollat lite saker om 800 e-tecs och vad som är bäst att göra när man trimmar och annat. Men när jag googlar hur mycket hästar en 2016 ski doo 800 e-tec har så står det att dem har något mellan 154-160hp och då skulle jag kolla hur mycket min lynx har så jag skrev in reg nummret på biluppgifter.se (vet inte vars annars man kan kolla saker om fordon) och det står att skotern har 147 kan det vara fel? Går ski doo hårdare? Eller är det så att skidoo inte har så mycket hästar?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
De bromsningar av skotermotorer som man kan hitta om man googlar är oftast gjorda i USA och oftast är det mer eller mindre glädjesiffror som presenteras. Det var nog ingen 800 e-tec som hade 160 hästar i verkligheten, utan i så fall troligen närmare 150 än 160 hästar. Man brukar väl säga att 800 e-tec har mellan 150-155 hästar medan 850 e-tec har mellan 160-165 hästar. Visst kan det säkert skilja någon hästkraft mellan Ski-doo och Lynx, men det är nog i så fall understigande fem hästkrafter och det lär man inte kunna känna eller märka på något sätt vid körning. Det finns andra saker som påverkar mer i så fall (variatorkalibrering, vikt, boggie, matta etc.).

Registreringsbeviset (och det som man får fram via biluppgifter.se) har jag märkt inte heller alltid är korrekt, där är det oftast så att det står någon/några hästkrafter mindre än vad det egentligen är. Oklart varför det är så, kanske finns någon fördel för tillverkaren (Ski-doo/Lynx) att ange lite mindre effekt än vad skotrarna egentligen har? Men du kan nog känna dig lugn i att din Lynx med 800 e-tec inte kommer vara märkbart slöare än kompisens Ski-doo med 800 e-tec och är den det så beror det troligen på att Lynxen är tyngre, har annan boggie, annan matta, annan variatorkalibrering eller något annat som inte har direkt med motorn att göra.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Affenator

Ny medlem
21 feb 2023
2
0
1
24
Luleå
De bromsningar av skotermotorer som man kan hitta om man googlar är oftast gjorda i USA och oftast är det mer eller mindre glädjesiffror som presenteras. Det var nog ingen 800 e-tec som hade 160 hästar i verkligheten, utan i så fall troligen närmare 150 än 160 hästar. Man brukar väl säga att 800 e-tec har mellan 150-155 hästar medan 850 e-tec har mellan 160-165 hästar. Visst kan det säkert skilja någon hästkraft mellan Ski-doo och Lynx, men det är nog i så fall understigande fem hästkrafter och det lär man inte kunna känna eller märka på något sätt vid körning. Det finns andra saker som påverkar mer i så fall (variatorkalibrering, vikt, boggie, matta etc.).

Registreringsbeviset (och det som man får fram via biluppgifter.se) har jag märkt inte heller alltid är korrekt, där är det oftast så att det står någon/några hästkrafter mindre än vad det egentligen är. Oklart varför det är så, kanske finns någon fördel för tillverkaren (Ski-doo/Lynx) att ange lite mindre effekt än vad skotrarna egentligen har? Men du kan nog känna dig lugn i att din Lynx med 800 e-tec inte kommer vara märkbart slöare än kompisens Ski-doo med 800 e-tec och är den det så beror det troligen på att Lynxen är tyngre, har annan boggie, annan matta, annan variatorkalibrering eller något annat som inte har direkt med motorn att göra.
Tack då vet jag
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
I de svenska bänkningarna jag sett ger en 2016 Rotax e-tec 800 149hk oavsett om den sitter i Lynx eller Skii doo.
Arctic cats 800a ger ca 147-149hk och en Polaris 2016 ligger runt 145-147hk.
I Usa ger de ca 10 hk mer.