Ski-doo gt 550 -2010 dör vid tomgång

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tomgången är för låg för då tappar den även ström till intrumentering. Ställ upp tomg ner på spjällhuset de är en skruv med låsmutter.
 

Freppen

Medlem
21 feb 2024
15
0
1
31
Piteå
Jag har lyckats spänna vajern. Nu går den på 1800-2000 i tomgång. Jag kan köra den. Dock tycker jag att den låter lite konstigt och jag tycker inte den är så rapp. Jag misstänker att den bara går på 1 cylinder.
men jag vet inte riktigt hur man kollar det eller alternativa problem. Jag kommer lägga upp video på youtube.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du har väl inte spänt vajern hoppas jag? Du menar väl att du justerat på tomgångsskruven på förgasarna för vajern måste ha ca 2mm glapp vid tumgasen.
Hursom så går den bara på en cylinder och de kan bero på en massa orsaker.
Soppoabrist i ena förgasaren pga av skit i nålsäte mm problem med skit i förgasare.
Flödande förgasare
Sprucket membran i soppapump som dränker den cylinder som vakumdrivningen är kopplad till
Gnistborfall pga felande tändhatt eller renutav cdi boxen som även är en tändspole.
Trasiga reedventiler
Läcka på vevaxeltätning
Som du hör krävs van mekaniker för att lista ut allt detta.
 
Reactions: Freppen

Freppen

Medlem
21 feb 2024
15
0
1
31
Piteå
Du har väl inte spänt vajern hoppas jag? Du menar väl att du justerat på tomgångsskruven på förgasarna för vajern måste ha ca 2mm glapp vid tumgasen.
Hursom så går den bara på en cylinder och de kan bero på en massa orsaker.
Soppoabrist i ena förgasaren pga av skit i nålsäte mm problem med skit i förgasare.
Flödande förgasare
Sprucket membran i soppapump som dränker den cylinder som vakumdrivningen är kopplad till
Gnistborfall pga felande tändhatt eller renutav cdi boxen som även är en tändspole.
Trasiga reedventiler
Läcka på vevaxeltätning
Som du hör krävs van mekaniker för att lista ut allt detta.
Jojo, jag spände vajrarna. Nej jag skruvade inte på tomgångsskruvarna. Nu måste jag lista ut om det är vänster eller höger sida som felar. Min förhoppning är att någongång kommer jag hitta någonting som ser konstigt ut. Jag kanske inte kan meka, men jag gillar problemlösning:) jag kommer skicka in mer inlägg här, men är du intresserad hur det går för mig kommer jag lägga upp på tiktok efterhand oxå. https://www.tiktok.com/@freppen92?_t=8kNY0j5U2YT&_r=1
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du vill skruva själv så hjälper vi dig vidare här.För att lista ut vilken cylinder som inte går kan du kolla att inte gnistan är borta på en cylinder. Och om de är gnista på bägge stiften så startar du motorn och känner med fingrarna på grenrören ut från cylinder om ena är kallare så vet du vilken som inte går.
Men ta även kompprov om den ger gnista på bägge stiftet så du inte jagar fel i onödan om den skurit.
 
Reactions: Freppen

Freppen

Medlem
21 feb 2024
15
0
1
31
Piteå
Om du vill skruva själv så hjälper vi dig vidare här.För att lista ut vilken cylinder som inte går kan du kolla att inte gnistan är borta på en cylinder. Och om de är gnista på bägge stiften så startar du motorn och känner med fingrarna på grenrören ut från cylinder om ena är kallare så vet du vilken som inte går.
Men ta även kompprov om den ger gnista på bägge stiftet så du inte jagar fel i onödan om den skurit.
Update. I körriktningen så är det ingen gnista på vänstra tändspole. Skall köpa nya tändspole. Jag ska oxå köpa komp testare så jag ska kolla kompen senare!
Ps. Startar lätt som fan både via nyckel och drag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok prova ta loss tändhatten om den nu är gängad på tändkabeln och ersätt den med vanlig ståltråd som du trycker in i tändkabeln och sätter fast på stiftet. De är för att utesluta fel på tändhatt. Provade du byta stift till den sida som garanterat inte är släkt så inte stiftet va väck?
Du kan göra ett enkelt komptest genom att bara trycka fast tummen i tändstiftshålet och be någon dra för då känner du skillnad om de är 1 bar mindre eller helt kiomplöst på den cylindern. Komihåg att slå in dödare för den får intye ge gnista utan tändstift inkopplade för de kan sabba cdi boxen.
Du kan även shifta plats på tändkablarna på stiften för att se om den felande cylinder börjar gå. De är sok wasted fire så de spelar ingen roll på vilken cylinder man sätter fast tändkablarna, dvs bägge stiften tänder samtidigt.
 
Reactions: Freppen

Freppen

Medlem
21 feb 2024
15
0
1
31
Piteå
Ok prova ta loss tändhatten om den nu är gängad på tändkabeln och ersätt den med vanlig ståltråd som du trycker in i tändkabeln och sätter fast på stiftet. De är för att utesluta fel på tändhatt. Provade du byta stift till den sida som garanterat inte är släkt så inte stiftet va väck?
Du kan göra ett enkelt komptest genom att bara trycka fast tummen i tändstiftshålet och be någon dra för då känner du skillnad om de är 1 bar mindre eller helt kiomplöst på den cylindern. Komihåg att slå in dödare för den får intye ge gnista utan tändstift inkopplade för de kan sabba cdi boxen.
Du kan även shifta plats på tändkablarna på stiften för att se om den felande cylinder börjar gå. De är sok wasted fire så de spelar ingen roll på vilken cylinder man sätter fast tändkablarna, dvs bägge stiften tänder samtidigt.
Ja båda tändstiften fungerar på höger tändhatt. Jag ska kolla dom punkter du skrivit. Jag är otroligt tacksam för dina tips! Jag återkommer med resultat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja båda tändstiften fungerar på höger tändhatt. Jag ska kolla dom punkter du skrivit. Jag är otroligt tacksam för dina tips! Jag återkommer med resultat.
Ok då är de värt att klippa av tändkabeln vid tändhatt om den inte är gängad för har du flax är bara tändhatten väck. De är mer vanligt än man jkan tro för de är ett motstånd i tändhatten som brujkar tappa kontakten typ ärga vibrera loss. Du kan montera tändhatt utan motstånd,de enda som händser då är att de blir störningar på grannens radio och om de har Boxer TV eller med stenåldersanten. Om du inte får gnista ens med en järntråd så är nog den kombinerade tändspole cdi boxen väck.
 
Reactions: Freppen

Freppen

Medlem
21 feb 2024
15
0
1
31
Piteå
Ok då är de värt att klippa av tändkabeln vid tändhatt om den inte är gängad för har du flax är bara tändhatten väck. De är mer vanligt än man jkan tro för de är ett motstånd i tändhatten som brujkar tappa kontakten typ ärga vibrera loss. Du kan montera tändhatt utan motstånd,de enda som händser då är att de blir störningar på grannens radio och om de har Boxer TV eller med stenåldersanten. Om du inte får gnista ens med en järntråd så är nog den kombinerade tändspole cdi boxen väck.
Hej. Update.
komp test visar 9 bar på båda cylindrarna.
jag bytte plats på tändhattarna, både båda tändstiften och båda tändhattarna fungerar på höger tändkabel. Ingen av dom fungerar på den vänstra kabeln.
Ska jag byta tändspolen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu låter de som bränslepumpen inte funkar så dra lös soppaslangen till förgasarbryggan och drag som ett tom med avslagen tändning. De ska skvatta stötvist ur slangen om den är ok. Du kan även provköra med soppa från en typ petflaska som självrinner ner bensin i förgasarna så den måste va högre än förgasarna såklart. Varför den startar då den stått är att de rinbner igenom soppa genom bränslepumpen in i förgasarna förutsatt att bränslemängden i tanken är högre än flotörnivån i förgasarna.
 
Reactions: Freppen

Freppen

Medlem
21 feb 2024
15
0
1
31
Piteå
Nu har jag lite mer information! samt bilder (10 st)
Jag har skruvat av och tagit isär förgasarna, gjort nytt komptest 8,1 på ena, 8,4 på andra.
det sprutar lika mycket bränsle från båda slangarna.
ca 3 matskedar bensin vardera i kopparna på förgasarna.
vid komptest noterade jag att tändstiften har inte varit ordentligt åtskruvade (spelar det någon roll? kan detta vara orsaken?)
Ena tändstiftet var kolsvart.
mycket skit i choken och missfärgningar.
packningarna tror jag jag borde byta.
30707307093071030711307123071330715307163071730708
 

Attachments

  • {memory} MB Visningar: 1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De man snabbt ser är att chokplunschen som ser mest ärgad ut troligen inte gått tillbaka så den chokat hela tiden. De är nog tändstiftet som har lite ren metall synlig runtom längst ut där gängan slutar på plasttsidan neråt. Bränslet spolar då ren stiften från sot. Även andra stiftet ser ut att ha gått för fett på tomg vilket skulle kunna va chokhängninmg även där fast mindre hängchok. Rensa ur lågfartsmunstyckena med koppardtråd från elkabel som du gör veck på så de river bra.
Kontrollera flotörnivån också, flotörnålen ska stänga när gaffeln som ligger mot flotörerna är vågrät med packningsyta flotör kopp/förgasare. Håll gasaren upponer och ställ in flotörhöjden till gaffeln ligger parallellt med packningsyta.Och nålsätet ska täta så bra att du kan suga fast tungan i bränsleslangen om du har gasaren upponer. Om de inte går så slipa in nålsätet med en tops på borrmaskin med tandkräm på eller fin ventilslipppasta alt grovt polermedel.
Att stiften suttit löst har ingen bet man kan skruva upp dem flera varv innan motorn påverkas.
 
Reactions: Freppen