Ski doo MXZ 600 -99 på vatten

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Hej, har köpt en Ski doo MXZ 600 -99. Verkar vara fint skick. Jag undrar vad man ska göra för modifieringar för att få den till en optimal sommarskoter, och att så lite som möjligt går sönder av en sänkning. Har hört att man kan ta bort stänklappen bla. Kom gärna med fler tips!
OBS. Skotern ska säljas senare, så allt måste gå återställa.
/Josef
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Detta borde du fundera över:
Hur fungerar D.E.S.S.-systemet efter en sänkning?
Tror inte det är speciellt känsligt..

Täta buken så gott du kan, ta med silikon! tätar du nog bra så kan du göra ringar utan problem.. Men lämna gallret på slutburks sidan öppen, annars blir det väldigt varmt!
Så kan man ta och ställa om fjädringen, vet inte om man ska ta och sänka den lite i fronten, kommer inte ihåg, men nån vet säkert.

Kolla också så att du har bra backshift på skotern, så att den inte sjunker när du släpper gasen och märker att den inte orkar varva igen.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Ja, bra tips mrballz. Någon fler som har fler tips? Detta har vi gjort (i stort sett)
Tagit bort; stänklapp, dyna, ruta, mätare, bak och framlysen, tejpat för vissa hål, sätt dunkar runt. (Någon som vet hur mycket som krävs för att hålla en MXZ från botten? den behöver inte flyta PÅ vattnet, men bara så den inte sjunker helt)

Fler saker som kan göras?
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Hur många dunkar behövs för att hålla MXZ;an uppe från botten om man sänker?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Försöker hitta vad lyftkraften i dunkar är på internet och det enda jag hittar är att den lyfter lika många kilo som det är liter luft i men är tveksam att det stämmer, vet inte :p isf så ska du ha dunkar som totalt rymmer 230-250l (eller ja, föremål blir lättare under vatten iofs)

Men, Dunken använder man väl mer för att lätt få med sig snöret upp för att dra upp skotern?

Om någon vet mer exakt så blir det lite matnyttigt för mig också som ska ut med 700an ;)
 
B

Biosteel

släpp balataremmarna hårdställ dämparna fram för att minska risken för resonans mot vattnet dvs att det studsar lätt o har sig.. :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag borde kanske nämna att jag också är inblandad i köpet. Nu är det så att jag vill ordna till variatorn på skotern. Jag orkar/har inte råd att köpa nånting, hur tweakar man till grejerna på bästa sätt? Och med bästa menar jag kostnadseffektivaste.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ok, pejij visar att jag uttryckt mig luddigt.

Som det är nu är så har variatorn en lite "farmorsaktig" inställning. Faster Agda 82 kan sätta sig på skotern och köra. Jag vill ha den helt okörbar för faster Agda:). Backshift vill jag ha tillsammans med ökad rapphet. Jag har ett gäng idéer men skulle ändå vilja ha fler synpunkter.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Ok, pejij visar att jag uttryckt mig luddigt.

Som det är nu är så har variatorn en lite "farmorsaktig" inställning. Faster Agda 82 kan sätta sig på skotern och köra. Jag vill ha den helt okörbar för faster Agda:). Backshift vill jag ha tillsammans med ökad rapphet. Jag har ett gäng idéer men skulle ändå vilja ha fler synpunkter.
Du ska veta att faster agda är en jävel på att köra skoter! :rock:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
* Styvare fjäder i sekundären ger backshift (alt spänna den)
* Hårdare start tryck på primärfjäder = högre inslagsvarv och till viss del högre växlingsvarv.
* Lättare vikter i primären är = högre växlingsvarv och högre slutvarv men mindre remtryck.

Typ ..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
* Styvare fjäder i sekundären ger backshift (alt spänna den)
Vad jag misstänkte med andra ord.

Jag behöver eran hjälp nu. Har ju som sagt köpt en skoter som ska säljas till hösten med två andra pers. Försöker för fullt att övertala de övriga att utföra ovannämnda mod. De vägrar med argumenten: "den går ju redan så bra" och "tänk om den går sämre". Ja, säger jag varje gång. Visst går den bra men den kan ju gå ännu bättre. Sen om den går sämre är det ju bara att ospänna fjäden igen. Hjälp míg nu i min övertalningskampanj.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Njäää att spänna sekundärfjädern är ingen mirakelkur... Risk att den övervarvar i mellanregistret om du spänner den för hårt. Har skotern dålig backshift nu?

Man mäter annars hur hårt spännd den är med en typ fiskevåg. Kolla upp vad den har standard och spänn tills det stämmer.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ok. Är inte bra på det här med variatorer, la fram en ide som verkade funka utan att köpa nytt. Backshiften nu är inte dålig men kunde vara bättre. Mycket bättre till och med.