Ski doo mxz 800r -09 Kylarvätska

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hallå alla har en enkel och snabb fråga tror jag ;). har en Ski doo mxz 800r -09 och ska byta kylarvätska på den. då motorn larmar om att den överhettas när jag kör. Samt att den aldrig är bytt vad jag mistänker (2a ägaren) men vad rekomenderas i kylarvätskan och hur mycket rymmer tanken? har inte skoter hemma utan i stugan så svårt att kolla upp hur mycket som ryms i Liter :) så finns det någon vänlig grabb där ute får ni gärna dela med er till mig.. Mycket tacksam för svar mvh niklas


finns det även någon som vet var luftaren sitter på denna model? har en sprängskis här på skotern. Och något enkelt tips för hur man får ur allt ur systemet enkelt utan att bada i glykol
 
Last edited:

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Den överhettas inte pga glykolen, däremot kan de finnas luft i systemet. Fick själv problem med de efter att jag tog ur motorn. Finns ingen luftnippel men ställ skoter med nosen högt, jag körde upp den i en snöhög och sen körde den varm med locket borta.

Kör du med avklippt stänklapp eller ingen så får kylarn dåligt med snösprut, och den går varm vid hårdare underlag.

Om du ska byta glykol så köp grön
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Den överhettas inte pga glykolen, däremot kan de finnas luft i systemet. Fick själv problem med de efter att jag tog ur motorn. Finns ingen luftnippel men ställ skoter med nosen högt, jag körde upp den i en snöhög och sen körde den varm med locket borta.

Kör du med avklippt stänklapp eller ingen så får kylarn dåligt med snösprut, och den går varm vid hårdare underlag.



Om du ska byta glykol så köp grön
okej.. så tipset är att inte byta bara få ur luften med den metoden? kan tilläggas att jag kör utan stänkskyddet, kanske borde montera det igen?
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Då skulle jag börja med att montera de! Snön sprutar bara rakt ut om du kör utan. Min var avklippt där den är vinklad och de räckte för att den inte skulle kyla tillräckligt när man körde riktigt fort på led/sjö
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
ok. tack för tipsen. men du menar att det inte behövs bytas vätska bara luftas.. har fyllt på då nivån var under gränsen innan. misstänker att jag då fått in luft i systemet då nivån höjdes när jag lyfte på locket??
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Nog kan du ha luft i systemet, men att nivån höjs när du öppnar locket är ingenting konstigt. Kylarvätskan tappar inte "antifrys" förmågan med tiden utan bara rostegenskaperna. Har du nog vätska i behållaren och skotern går varm, känn på tunneln så den är varm, lufta. Går den fortfarande varm har du för lite snö på kylarna alt. falskvarning.
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Min MXZ X 800R går varm väldigt fort om det är packad led eller liknande, kör nästan alltid med isrivare, hopplöst utan. Att köra utan stänkskydd förvärrar situationen ytterligare iom att nästan ingen snö hamnar på tunnelkylaren, eller främre kylaren för den delen.

Det är inte rekommenderat att öppna locket till expansionskärlet på varma aluminium motorer.
MXZ X 800R -09 tar 4.5 liter kylarvätska, 6,3 liter i Renegade.
Rekommenderat att köra med BRP's premixed kostar runt 85 kr / liter, inte gratis på något vis.
Kör du något annat se till att det är etylglykol baserat för aluminium motorer samt blanda 50/50 med destillerat vatten.

Man byter vätska med KALL motor...
Procedur föra att byta kylarvätska och lufta systemet enligt service manual:
Placera ett stort kärl under skotern, det blir blött och geggigt.
Man lossar klämman 24 och slangen 22 från vattenpumpen i bilden ovan för att tömma systemet, lyft i bak när motorn är tom för att tömma kylarna och resten av systemet.

Fyllning:
lyft upp fronten så att det skiljer minst 60cm i höjd mellan bakre vändhjulen och botten på skidorna (under skidbulten, mitt på skidan)

Fyll vätska till "cold level line"

Starta motorn

Fyll konstant på vätska upp till "cold level" när motorn går på tomgång, gör detta tills bakre kylaren är varm (vid lyset 4-5 minuter). LÅT ALDRIG expansionskärlet tömmas och "suga luft" under denna procedur!

Sätt på locket till expansionskärlet
Sänk ner fronten

Lyft upp baken, så högt du kan med ett varmkörnings stöd eller liknande.

Varva upp motorn 3-4 ggr till 7000 RPM.

Sänk ner skotern, stäng av motorn.

Fyll kylarvätska till 15mm över "COLD LEVEL line"

När motorn har kallnat kolla nivån och fyll upp till "COLD LEVEL line" om det behövs.

Lycka till!
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Min MXZ X 800R går varm väldigt fort om det är packad led eller liknande, kör nästan alltid med isrivare, hopplöst utan. Att köra utan stänkskydd förvärrar situationen ytterligare iom att nästan ingen snö hamnar på tunnelkylaren, eller främre kylaren för den delen.

Det är inte rekommenderat att öppna locket till expansionskärlet på varma aluminium motorer.
MXZ X 800R -09 tar 4.5 liter kylarvätska, 6,3 liter i Renegade.
Rekommenderat att köra med BRP's premixed kostar runt 85 kr / liter, inte gratis på något vis.
Kör du något annat se till att det är etylglykol baserat för aluminium motorer samt blanda 50/50 med destillerat vatten.

Man byter vätska med KALL motor...
Procedur föra att byta kylarvätska och lufta systemet enligt service manual:
Placera ett stort kärl under skotern, det blir blött och geggigt.
Man lossar klämman 24 och slangen 22 från vattenpumpen i bilden ovan för att tömma systemet, lyft i bak när motorn är tom för att tömma kylarna och resten av systemet.

Fyllning:
lyft upp fronten så att det skiljer minst 60cm i höjd mellan bakre vändhjulen och botten på skidorna (under skidbulten, mitt på skidan)

Fyll vätska till "cold level line"

Starta motorn

Fyll konstant på vätska upp till "cold level" när motorn går på tomgång, gör detta tills bakre kylaren är varm (vid lyset 4-5 minuter). LÅT ALDRIG expansionskärlet tömmas och "suga luft" under denna procedur!

Sätt på locket till expansionskärlet
Sänk ner fronten

Lyft upp baken, så högt du kan med ett varmkörnings stöd eller liknande.

Varva upp motorn 3-4 ggr till 7000 RPM.

Sänk ner skotern, stäng av motorn.

Fyll kylarvätska till 15mm över "COLD LEVEL line"

När motorn har kallnat kolla nivån och fyll upp till "COLD LEVEL line" om det behövs.

Lycka till!

Tack tack tack! kör på detta! Med vänlig hälsning niklas