Ski-Doo MXZ TNT 600 -08 eller Polaris IQ Shift 600 CFI -10

_pettson_

Aktiv medlem
15 apr 2013
85
0
6
Siknäs
Tja!
Har lite funderingar angående dessa skotrar.

Är dom driftsäkra?
Tar dom mycket bränsle?
Vilken är busvänligast? (burka, småhoppa, dra små skidres)
Går det att dra ett skidres med dom??
Har dom några kända problem?

Polarisen är utrustad med 38:as matta och är nerdrevad. Ligger på 60k
Ski-Doon är utrustad med 44:as matta och är nerdrevad. Ligger på 60k

Vilken skulle ni välja av dessa maskiner?

Är tacksam om ni kan berätta vad ni kan om dessa maskiner. :)
MVH.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Båda är väl helt ok maskiner men TNT var den absolut roligaste och smidigaste skotern jag haft.
Kolla chassiet och att det är minst 3 vändhjul. Sen är ett par andra skidor ett måste tex.Slp
Köp ingen 2008. Kom en del bra uppdateringar 2009
Polaris har mer effekt. Skidoon bättre register.
 

alleforsberg

Medlem
7 apr 2011
34
0
1
piteå
Har en -09 TNT till salu för 58k om du är intresserad, 44 matta, ned drevad 2 kugg, bukskydd, förstärkt bakbåge med drag, lynx skidor och högre styrhöjare sitter på :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag gillar både Polaris och ski-doo men har är hur jag upplever dom.
Polaris. Bättre framvagn vilket gör den smidigare i lössnön att få dit man vill och motor är roligare men törstigare än ski-doo. Personligen gillar jag körställnkngen bättre på polaris men det kan vara för att jag haft mest polaris.
Ski-doo. Tål nog att tuktas mer än Polarisen efter dåliga leder. Tycker polaris boggie är ett skämt och har aldrig fattat hur folk lyckas ställa in den så den inte slår igenom när man kör lite högre tempo.

Kör du mer led än bus i lössnö röstar jag på ski-doo. Vill du ha en ettrigare motor och smidigare egenskaper i fluffet så köp Polarisen.
Som sagt det är hur jag skulle gjort andra tycker säkert annorlunda.
 

shrimpen

Medlem
11 jan 2013
6
0
1
Skidres beror ju mest på inställningarna i boggin.. Har en skidoo MXZ tnt -09 till salu med lite godis som vforce 3 samt komplett slp system (Y-rör, pipa, slutburk) 44 matta justerbar styrhöjare samt ned drevad 2 kugg och slp powder pro skidor.
 
Last edited:

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
inte för att vara Mr. Negativ men har hört att TNT'n inte är ett bra val om du har tänkt att hoppa mycket, har 2 kompisar som vikt ihop sina, annars är det garanterat en klockren skoter, det är ju en skidoo ;)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
inte för att vara Mr. Negativ men har hört att TNT'n inte är ett bra val om du har tänkt att hoppa mycket, har 2 kompisar som vikt ihop sina, annars är det garanterat en klockren skoter, det är ju en skidoo ;)
Tror knappast att shiften är någon hållbar hoppmaskin för den delen heller ;)
Då är nog Polaris 600R och Ski-Doo 600RS maskin som gäller !