Ski doo REV 600 SDI (?)

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Tjena!

Har kollat på en Rev, 2005.

För/nackdelar?
Ös på allt ni kan och vet om just denna modell.
Den har gått 1100mil, kolvar och bytt fett i vevlagerna, samt nya lager vid 800mil.
8 tidigare ägare.

Jag får den för 28 000:-.

Annonstexten:

Motorn blev renoverad av förra ägaren i förebyggande syfte med kolvar, vevlager med mera. Kvitto finns. Skotern har inga skador i dyna eller plast.

Skotern har följande:

- Fin 32 mm matta
- Renoverade boggiedämpare
- Annan baklykta (Snyggare)
- Styrhöjare + fatbarstyre
- Ny rem
- Ny avgastemp givare (dyr)
- El back
- Hand/tumvärmare
- Nya SLP skidor kan medfölja mot pristillägg.

Originalgrejjer medföljer

Säkert något glömt!

Kan tänkas byta mot skoter i fint skick! tex. iq rr/r re 600/800, inget äldre än 08.

Endast seriösa!
..................................................................................................................

Till moderator,
(Lovar att detta är min sista köpestråd.... Vet om att jag har startat 500 st men nu denna är absoluta sista. )
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
1100 mil är ju lite långt, men mer viktigt är hur skotern ser ut, och om den omhändertagen, kolla chassit bakom ljudämparen, klassiskt ställe som rev viker sig på vid lite omildare behandling med stillastående föremål ;) Kolla A-armar så att mellanrummet mellan fjäder och a-arm är lika. 32 matta är ju klent vill ju ha minst 38 alt 44 så där kommer du få lägga ett par tusen, kolla komp så att det är jämt och fint samt kolla insugsgummin så dom är hela. SDI är ju annars ganska drifsäker förutom massa remdam i trottelhuset så se till att där är rent och fint. Som sagt 1100 mil är mycket på en REV brukar bli ganska misshandlade, så viktigt är att den är väl omhändertagen och tillfixad då kan du ju pruta ner ett par tusen så har du en kul skoter :)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Mellan 25 -28 är väll rimligt tycker jag, men det beror på skicket, ger den ett bra helhets intryck samt är sprickfri i boggie och chassie så slå till. Angående remdammet så sugs det in via luftburken och sätter sig i trottelhuset vilket kan ge lite skumma problem, men det är bara att ta lös och göra rent ordentligt.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej, men jag tycker ändå att den kändes fin!
Bra att veta, kan jag ju göra det innan vintern kommer!:)

Kan någon annan ge sin åsikt? Ska nämligen fara och ev köpa den imorn så är lite bråttom.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Någon som kan svara, börjar bli bråttom!

Ska jag köpa denna, eller kanske en Edge 700 x 02 för 20000:- med helt ny 32mm matta. ?
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Köp för guds skull inte en edge om du är inne på en rev... Det är ju som att köpa en 245:a istället för en evo.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Reven såg fin ut! tyckte jag, och det är mycket bättre körställning och fjädring på den än på edgen
visst är det inte optimalt med 32mm matta men ska man bara köra led och åkrar tar man sig fram tillräckligt ändå
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Märke på reve, när jag testade den.

Dess nyckeln laggade när man startade den, man var tvunen att "jucka" i kontakten för att det skulle sluta pipa, han sa att det var normalt?

Sen när jag hade pallat upp skotern, och började varva ur den. Sen tvärbromsade jag, så kluckade det i variatiorn (Ganska högt ljud) , blev så varje gång jag bromsade. Han sa att det var för att variatiorer slog ihop och att det var normalt?

Stämmer detta?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kluckandet i variatorn kan bero på att bussningen är slut, kostar iofs inte så mycket att byta, du ser om den är sliten om du tar bort yttre skivan på primären och tittar in, då i hålet där axeln går in ska det sitta en bussning med teflon beläggning sitter även inne i variatorn men den kan vara svår att kolla utan ta isär.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Min bror har en summit 600 sdi med 1600+ mil på mätarna. går fin fint, väldigt pålitliga motorer fin gång och väldigt förlåtande och billig i drift. Se till så variantorera är i bra skick så ska de nog kunna gå bra !

många dess:ar har detta glapp iaf dom jag sätt samt kört som haft några mil på mätaren !
 

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
Kan bara lägga till min åsikt motormässigt, jag har haft en Mxz 600sdi -04 som när jag sålde den hade gått 13xx och den var ganska härjad, fick mycket stryk eftersom alla mina kompisar hade längre maskiner men jag for ändå bakom, min kompis har en 08as summit 600sdi som paddlat kring 1200 nu, verkar ju vara odödliga..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Mathiass 1. Blev det någon affär på Reven? Var ju i mitten av augusti det var aktuellt med ev. affär, eller står du skoterlös fortfarande?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk