Ski-Doo Rev 600ho -04 BESTYCKNING/OPTIMERING

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
Hej är super ny på skoter och har en fråga till er som kör Rotax 600ho -04
vad kör ni för bestyckning eller hur har ni optimerat eran för bästa gång och soppa förbrukning för dom den ligger nu så är de 7L/milen och de tar hårt på en att komma ca 7mil innan man står där efter leden en kväll med -24 och graderna sjunker medans man traskar hemåt

Har originalbestyckning och 44mm matta blöddrar lite lite just när man ska iväg men annars så går den bra kan poffa lite när man slår av den eller startar den när man kört lite hårdare

stiften är nästan gyllenbruna något svarta
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hmm..nånting du kan göra är väl å dreva ner den...då behöver inte motorn jobba lika mkt när du har 44matta.. 7liter milen låter dock jäääkligt mkt..jag kör kanske på 3,5-4liter milen lite hårdare körning.. och jag har pipor och div.. dock en polaris men borde ju inte skillja nästan den dubbla förbrukningen...

låter som att den går något fett på lågfarten.vilket inte gör så mkt i soppaväg..
hur långt har maskinen gått?
 

JimmmyB

Medlem
4 jan 2010
10
0
1
Hade samma problem med soppaförbrukningen på min, den drog 6,5L/milen.
Precis som du säger så "kan poffa lite när man slår av den" det gjorde min.
Jag lämnade in min på bromsbänk och lät dom bestycka den, samtidigt får du ju ut effekten som kan vara lite kul!

Förbrukningen gick ner till ca 4L/milen och den blev mycket mer lättstartad när den är varm, annars kunde den bli lite tjurig.
 

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
komprov 8,1 på ena och 8,0 på andra(varm) hela gummin.
Vad tog dom för dig JimmyB för att bromsa och bestycka

tror inte att jag behöver dreva ner sprängde då ingen rem när vi körde och de var gode fullgas och diverse rullkörningar och remmen ser bra ut än

Kan ju vara för att jag körde diket och fullgas hela tiden nästan men tycker att 7L är lite väl mycke sås
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Kontrollera reedventiler, insugsgummin, rengör förgasare, kolla nålventilernas funktion och allmän översyn på bränsledelen. Något av det är förmodligen galet.
 

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
gasare och gummin rengjorda kollat igenomhela gasarna men ser inge som skulle kunna göra detta enorma bränsle åtgång
kollade även bränsleledningarna och dom värkar vara hela
 

JimmmyB

Medlem
4 jan 2010
10
0
1
Jag betalade 1000:-, fick då bra pris ska kosta runt 1500:-
Det var det lätt värt, annars kan man få krångla och pröva en massa olika munstycken innan det blir optimalt, efter en gasrepa i bänken såg dom direkt vad jag skulle ha - och att det var helt galet innan...
 

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
Hittade felet kolvarna/ringarna tappar kompet när maskinen blir varmare.



Vad för kolvar ska man ha ORGINAL eller wiseco eller SNOPRO eller annat märke?
vad är prisskillnaden mellan dessa någon som vet ?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Oj hade 8 kg så är de skitkasst...

Orginal är väldigt BRA nu för tiden! Förr tjorva dom, nu är dom i Toppkvalite!

Wiseco är ännu bättre kolvar.. men även SMIDDA!!! (Andra är gjutna) så man _MÅSTE_ vara noga med varmkörning.. annars får du ett Wiseco nyp... är kolvarna smidda så kommer dom att svälla snabbare än cylindern.. så låta skotern stå på tomgång 10 min är inte dumt innan man far iväg o leker!

Snopro hade jag inte ens kikat på... skitkasst viktade kolvar.. dålig kvalite..

:)

/F