Ski Doo rev

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
Tja jag har svårt att bestämma mej för vilken skoter jag ska köpa antingen rev 440 03-04 eller rev 600 03-04

440 maskinerna går ju riktigt bra, kan jag få för och nackedelarna om den jämfört med 600an
hur ofta måste jag byta kolvar? är maskinen hållbar? m.m
 
E

ejwbegysv

Utan jättestora kunskaper i rev skulle jag iaf sattsa på en årsmodell 04 för att slippa taskiga dämpar kalibreringar osv som var på de första modellerna..

440/600 är en smaksak... Jag skulle välja 600:an.. Jag är dock ingen snöcrossare...
 

GT600

Aktiv medlem
3 jan 2005
68
0
6
UMEÅ
Har hört att 440n´är lite mindre driftsäker pga att de har plockat ut så mycket ur dom det skulle få mig att välja 600an´ har även hört om dämpar problemen på -03an´så om du inte tycker priset stiger för mycket satsa på en -04a´, MVH Jim.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Rev 440x har stenhård stötdämparkalibrering och fjädrar. Många förstärkningar i chassiet som inte sitter på vanliga modellerna. -03 saknar några förstärkningar som sitter på -04 samt det är den gamla sekundären. Bara byta rullarna på den går på över 3000:- och de har _inte_ gjort en bra konstruktion så de håller inte så länge. -04 har TEAM sekundär som funkar mycket bättre. Räkna med att bestycka om när det är 0-gradigt mot för -15, men det tar 5 minuter så det är inget problem direkt.

Ska du köra långt och ligga i hög marchfart, välj 600:an. En 440 är drevad för bana och grymt holeshot. Inget du gärna ligger och cruisar i 90 med. Däremot ska du hoppa räkna med att behöva byta fjädrar och schimsa hårdare dämpare på 600:an (om den inte är sådär feljusterat stenhård i boggien -03). Sen räkna med att du kan stuka framvagnen om du landar dåligt med 600:an, 440x tål sånt mycket bättre.

Sen saknar 440x stora tanken, så är det inte bytt kostar det några slantar. Svart tank passar med lite våld(inget urtag för kylslangarna), den riktiga genomskinliga stora tanken kostar ett par tusen mer än svarta. Sen saknar 440x separat oljesmörjning, så du får blanda direkt i tanken. -03 440x kom med lågkompstoppar så de kör man på 98 oktan. -04 kom med racetoppar men de flesta har nog bytt till lågkomps vid det här laget i sverige, men det måste man ha koll på!

Mycket att tänka på om man ska köpa 440. Det kan helt klart vara värt det för man får en grym skoter, men det beror på vad man ska använda den till. Jag ska hoppa och busa bara.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
600 MXZ/Renegade

600 an helt klart .ingen cross förvisso,men kul på led klarar faktiskt att stundom lämna leden
jag antar att du syftar till en kort,jag föredrar Renegaden.
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
tack

okej tack så mycket för svaren men med en blandning av allas åsikter kanske man ska ha en 600 motor i 440 chassit ;)