Ski-doo Scandic 377 -83, tänder inte

EmilWick

Ny medlem
21 feb 2010
2
0
1
Hallå!

Har ett par krångel med en äldre Scandic 377 som för övrigt är en fantastisk maskin när den väl fungerar.
Nu var det dock minst 3-4 år sedan den ens startades och kördes ordentligt.

Huvudsakliga problemet jag har är att jag inte får någon gnista på tändstiften (helt nya stift). Efter att ha googlat och felsökt både på internet och under huven har jag kommit fram till att CDI alt tändspole kan vara att byta ut. Finns det något sätt att testa vilken av dessa som bör bytas eller är det dömt att byta båda samtidigt?

Skotern har stått i garage och inte använts aktivt på ca 15 år men är i gott skick, ska till att byta soppan mot ny och fräsch så fort jag ser att gnista finns i stiften.
Har ni tips och tricks så är jag tacksam då jag aldrig har mekat maskiner på det här sättet. Väldigt nyfiken på att lära mig dock.

Tack på förhand!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De är mer troligt något enklare fel typ tändningslås ev nödstopplina eller dödarknapp är glapp eller väck. Tjuvkoppla förbi en efter en börja med nödstoppslinan om de finns på den. Du tjuvkopplar förbi dem endera genom att bara dra isär kontakter till dem eller så måste du bygla två kabla i närmaste kontakt. De finns både öppen och stängd krets och jag vet inte vilken vers den maskinen har. Du kan även ohm mäta alla dödare om de funkar på och av men de är mindre säker felsökning för de kan funka utan belstning dvs vid ohm mätning men inte när de sk arbeta med ström. Men om du ohm mäter dem först och de inte bryter och öppnar kretsen när du slår om brytare och rycker nödstopplina tändningslås på av så är den felande då är de inga tvivel såattsäga.
 
Reactions: EmilWick

EmilWick

Ny medlem
21 feb 2010
2
0
1
UPPDATERING:

Körde CDIn i ugnen på 150gr i 10 min. Gjorde susen. Stiften tänder. Nu till nästa. Han dör direkt. Kommer igång lite kvickt men dör tvärt.
Tips och idéer? 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Ok de låter bra då måste cdi boxen va väck eller så är de bara tillfälligt gnista ändå. Kolla om gnistan är borta just när den stannar ha ett löst stift så du snabbt kan kolla gnistan. Annars finns de gnistprovare på Biltema med den kan du se gnistan live medans motorn är igång. Men man kan även lägga ett löst stift mot gjord och dra en kabel som man trular in i tändhatten eller skalar av tändkabeln de är raggartändprovare som funkar bra. Om du har en tändinställningslampa funkar de lika bra som Biltemprovare.
 
Last edited: