Ski-doo Summit 800 X-RS -08 misständer

b00t3r

Ny medlem
6 feb 2021
2
1
3
37
Falun
Tjenare!

Behöver lite hjälp att felsöka. Var ute och åkte en kort tur här om dagen. På vägen hem började skotern misstända och gå allmänt skit. Var bara en bit hemifrån så tog mig hem iaf. Den går bra på tomgång men så fort jag gasar på så blir det ordentliga smällar när bränslet antänds i avgassystemet och den tappar all kraft. Har konstaterat att den går bra den ena cylindern men inte den andra. Det är elback på maskinen och när backen är i så går den konstigt nog rent.

Testat att byta stift utan skillnad.


Maskinen är en Ski-doo Summit 800 X-RS från 08.

Alla idéer och tankar mottages tacksamt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om den går dåligt i fram läget så låter de som trigger/pickup är väck alt krysskil som gått väck. När man lägger i backen kopplas en annan pickup in som sitter en bit före framlägets pickup. Mät ohmvärdet på backen pickupp för framåt pickupp ska ha samma värde om den inte är väck. På sprängskissen nr 4 ser du backen och fram pickup strax ovanför. På förgasarvers av dessa motorer kunde man låna backens pickupp för att testa om fram picup är väck Man klipper då bara av kablarna och byter plats på picup och kablar kablarna. Jag blir lite osäker på om de går på din motor om man kollar in sprängskissen på din motor. Nr 4 är backens picup och där ser den inte exakt lika ut som fram pickup men de kan va dålig bild helt enkelt. De beskriver bara en typ av pickup och då menar de säkert att den funkar som fram och back piucup som påp äldre snurror.
Men kolla först att du har jämt komptryck i bägge cylindrarna.
Om de är ok så försök hitta kablarna för fram och back picupp och ohm mät dem.
Och om de är ok så ta lös svänghjulet och kolla krysskilen.
Och om krysskilen är ok så ta backens picup om den nu passar i fästena för ohm värdet kan va rätt men den är väck ändå.
 
Reactions: NO_EXIT

b00t3r

Ny medlem
6 feb 2021
2
1
3
37
Falun
Om den går dåligt i fram läget så låter de som trigger/pickup är väck alt krysskil som gått väck. När man lägger i backen kopplas en annan pickup in som sitter en bit före framlägets pickup. Mät ohmvärdet på backen pickupp för framåt pickupp ska ha samma värde om den inte är väck. På sprängskissen nr 4 ser du backen och fram pickup strax ovanför. På förgasarvers av dessa motorer kunde man låna backens pickupp för att testa om fram picup är väck Man klipper då bara av kablarna och byter plats på picup och kablar kablarna. Jag blir lite osäker på om de går på din motor om man kollar in sprängskissen på din motor. Nr 4 är backens picup och där ser den inte exakt lika ut som fram pickup men de kan va dålig bild helt enkelt. De beskriver bara en typ av pickup och då menar de säkert att den funkar som fram och back piucup som påp äldre snurror.
Men kolla först att du har jämt komptryck i bägge cylindrarna.
Om de är ok så försök hitta kablarna för fram och back picupp och ohm mät dem.
Och om de är ok så ta lös svänghjulet och kolla krysskilen.
Och om krysskilen är ok så ta backens picup om den nu passar i fästena för ohm värdet kan va rätt men den är väck ändå.
Tack för de bra tipsen, det verkar vara pickupen som har gått. Kabeln hade nästan ärgat av så det hade bildats värme och plasten hade smält. Får beställa en ny men det känns som att det här är felet. Stort tack för hjälpen

Skickat från min SM-G781B via Tapatalk
 
Reactions: Boost III