Ski-doo Summit freeride -11

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Finns det några kända problem på dessa manskiner ? är rem problemet stort ? Och vilka åtgärder finns det isf ?

Tacksam för svar!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om du missat det finns det en 72 sidor lång tråd en aning högre upp...

Tro dock inte på allt som står, man behöver inte fetta om en vevaxel lagom till påsk första säsongen, som en del verkar tro(står dock inte i denna tråd)... Har blivit lite hysteri kring rotax 800 tycker jag.

Ang. remmar, en del har haft stora problem, en del mindre. Brp har bytt drevning på garanti.
För mig har det funkat skapligt. körde sönder två remmar, och den tredje börjar väl kanske ha gjort sitt på en säsong på ca 200 mil.
I övrigt en fin maskin, motorn är en pärla.
Vissa har problem med att dom tar mycket olja, min har legat 2.5-3.5%.
Rätt mycket, speciellt när Brp gick ut före säsong och sa att dom skulle vara så snåla på olja.
Bensin är den riktigt snål med, drar mindre än kompisarnas Nytros...
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Farsan har en summit x 800 e-tec. Det for en rem för honom i vinter, då fick han nerdrevat 2 kugg på garantin. Har inte farit en enda rem sen dess + att han tog bort den "yttersta" lilla kåpan för bättre ventilation, så nu behöver man inte vara orolig längre! Enormt drag i motorn!

Det jag tycker är synd med freeriden är färgen. Vitt... snyggt men opraktiskt! blir nog lätt skitigt?
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Har kört 150 mil med min freeride, har växlat mellan 2 olika remmar, svärtade otroligt mycket på primären i början, justerade momentstoppen så inte motorn kunde vrida sig lika mycket, ingen svärta efter det. Drar sjukt lite bensin om man kör lugnt, i lössnö ingen jätteskillnad mot den gamla skrammellådan 800r, Körde hela säsongen med originaldrevning utan bekymmer med drevade om nu vid service då det rekommenderades. Gällade oljeförbrukningen så har jag fått förklarat för mig att det är främst folk med spasmer i tummen som upplever att den tar mycket olja, vid mycket pumpgasande så hinner inte pumpen med utan går på mer eller mindre fulla spjäll hela tiden. Tycker att lössnöegenskaperna inte fullt når upp till en vanlig summit av samma längd i och med lite ändringar i boggien, har haft 2 summitar tidigare. Aldrig kört en lång maskin som gått så bra på leden, väldigt allround, färgsättningen är snygg men jobbig
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Har lite svårt att säga "prisvärd" om någon skoter. Men jag har aldrig ägt en så rolig skoter som min FR.
Jag har inte haft några remprobem eller liknande fast tycker att variatorbestyckningen är lite för ledanpassad för min smak. Lätt åtgärdat iof.
Om du vill ha en 153" och ändå hänga med när det går undan på leden så tror jag inte att du hittar ngt bättre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Okej, så skidtrycket är alltså inge bra ^^
Skillnaden på pro och assaultens skidtryck är att rmk:n har mer skidtryck för att den ska klättra bättre.
Vad som är bra eller dåligt beror nog mycket på hur man kör. Men det jag sett på freeriden är att den verkar hålla ner skidorna rätt bra.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skillnaden på pro och assaultens skidtryck är att rmk:n har mer skidtryck för att den ska klättra bättre.
Vad som är bra eller dåligt beror nog mycket på hur man kör. Men det jag sett på freeriden är att den verkar hålla ner skidorna rätt bra.
Ja, den är då inte direkt villig att gå på rullen, både på gott och ont. Det är ju lite busigt när det reser, men den klättar som sagt bättre med skidorna närmare backen.
Vi åkte ett gäng i en kraftledningsgata på senvintern.
Hade en -09 assault med i gänget.
Den hade problem när det blev riktigt brant, gick med skidorna i vädret för det mesta. Freeriden var betydligt enklare att komma upp med då den inte stod rätt upp hela tiden. Visserligen var ju den Assaulten 144" så den blir ju mer resvillig pga det.
Den bakre saxen är väl bakflyttad i boggiskenorna på FR just för att den ska resa mindre...
 
R

RevMan

Vill man att den ska resa mer så monterar man bara boggien i det övre hålet.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Vill man att den ska resa mer så monterar man bara boggien i det övre hålet.
Men "bara" gäller bara dom med mutterdragare. Vi med vanliga spärrskaft och fasta nycklar har en remiss till psyket innan bultarna till boggien slutat snurra utan att komma ut. ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vill man att den ska resa mer så monterar man bara boggien i det övre hålet.
Okej.
Men är inte saxen monterad längr bak i skenorna också, eller har jag fel.
Vet att jag såg en bild förra året, sär en FR stod bredvid en vanlig summit, där syntes skillnaden väl mellan de två olika infästningarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Letade runt och hittade ett par bilder som visar vad jag menar. Se vad mycket närmare saxen sitter gentemot vändhjulet på Freeriden.
Det ser ut som hela bakre boggifjädringen sitter längr bak i chassit på FR.




Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us