Ski-doo summit H.a.c

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Ska köpa en 97 summit som man har tagit bort Hac på ,vad finns det för nakdelarna och är det bra och köra utan den.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
H.a.c.

Ej medlem/Inloggad skrev:
Ska köpa en 97 summit som man har tagit bort Hac på ,vad finns det för nakdelarna och är det bra och köra utan den.
High Altitude Compensation (HAC) är åtminstone inom ultralättflyget mycket bra, denna funktion magrar ut motorn så att den inte får för rik blandning på högre höjd, sotar igen och ger driftstörningar.
Håller man sig på en enda tryckhöjd kan man förmodligen koppla ur funktionen utan att det påverkar motorns prestanda. Men kontrollera då att motorn får rätt bränsleluftblandning t.ex. genom färgen på tändstiften, kanske förgasaren måste bestyckas om. Här kan du få lite tips: <http://www.theultralightplace.com/sparkplugs.htm>
Men kom ihåg att utan HAC så kan normala variationer i lufttrycket påverka bränsleluftblandningen - lågtryck ger fetare blandning och högtryck förstås magrare blandning. För optimala prestanda bör man då bestycka om förgasaren beroende på det rådande lufttrycket.
Använd alltså helst HAC om den finns på skotern, livet blir lite enklare då.
Å andra sidan så körs väldigt många skotrar utan HAC...
 
Last edited:

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
jag hörde någonstans att det var mycket problem med H.A.C, stämmer det eller är det jag som svammlar???
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
H.a.c.

the trasher skrev:
jag hörde någonstans att det var mycket problem med H.A.C, stämmer det eller är det jag som svammlar???
Eftersom HAC är ett system som bygger på minimala förändringar i lufttrycket är det känsligt och kanske kan man säga ömtåligt. En tvåtaktsmotor är ingen idealmiljö för känsliga system och har man otur kan det nog bli problem.
Har dock ingen info om att HAC skulle vara speciellt utsatt. Någon annan som har mer info?
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Det avr så här att alla summitar och andra med HAC drog MYCKET soppa genom att systemet inte riktigt ville vara med och leka.
En kompis hade en och den drog aldrig under 3 liter milen. vilket är mycket när min nyare 700 kan jag ligga på 2,2 l milen när man bara cruisar på leden i typ 50. Medan när man tuktar så ligger man på ca 3liter milen.