Ski doo summit x 2009

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Ski doo summit x 800 2009
bra eller dålig skoter? kända fel? bra uppgraderingar och justeringar för ökade lössnös egenskaper? stryktålig? bränsle snål eller törstig? tar mycket rem?

vill i stort sett veta allt bra och dåligt ni har att säga om denna skoter:amuse:

Har även hört att den ska vara lite svår att burka och skråa med? är detta bara det ovana förare tycker eller är den trög å få upp på sidan??
 

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
Bra mycket mer bränslesnål än andra led 2-2,5l och djupsnö 3-4.5. Dock i mitt tycke drar den mycket olja, drar hyffsat med rem men de beror såklart på hur du kör. Du måste köra den ett tag för att kunna hantera den, de ju ganska bred framvagn :)
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Tack för svar! Mycket rem, är de typ 100 mil per rem eller mindre? Är fotstegs förstärkning bra i största allmänhet eller är de bara viktigt om man hoppar och så? Och hur bra är originalskidorna?

Skulle du hellre rekommendera en summit xrs hc från 2010? :)
 

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
mellan 50-100 mil. kom bara ihåg att köra in remmen bra, sen rekommenderar ja att köpa original remmen. Jag har testat kopia remmar och dom höll ca 15-30 mil. min original har nu hållt över 60 mil. angående fotstegs förstärkningar, de är inget måste men de känns skillnad på led och när du hoppar sida till sida! , skulle rekommendera båda fast hellre 09an om du kör endast lössnö och inte nå extremare, skidorna känns bra gillar dom bättre än nya ds skidorna faktiskt!
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Tack så mycket! blir nog att sikta in sig på en 09 då :) brukar hoppa lite men de är bara några meter och inte så högt så xrs blir kanske onödigt, tack för alla svar har verkligen varit hjälpsamt