Ski-doo TNT -09 köpråd!

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Tjena, nu är pengarna i fickan redo för skoter.
Tänkte mig en Mxz 600ho sdi eller en Tnt båda 08 och nyare.

Hittat en tnt från -09 med just under 500mil på nacken. Nerdrevad och 44ans matta. Skotern går tydligen bra på rulle och i lössnö (precis det jag är ute efter).
Dock han han "sidehillat" och fått ett hål på vänster sidokåpa vid variatorn.
Ser ut som att det rispat sönder kåpan samtidigt som det bränt ett hål, vad beror det på? han säger att det är PGA tyngd.
Skotern har 2 ägare.

Halvförsäkring vad ligger den ungefär på en fullvuxen?
Annat bra eller dåligt om denna skoter? eller är sdin mer prisvärd?
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Jag personligen tycker att 500 mil drar snabbt iväg och blir 6-700 vilket jag tycker är mycket för en så pass modern skoter. Men de är kanske jag som är "milrädd" bara.

En TNT med den utrustningen är nog en rolig skoter helt klart men kör man lite hårdare och mycke lössnö samt inte är rädd för att gasa så kommer den att dra en hel del bensin till skillnad från sdin som är snålare. Men istället så brukar sdiarna gått långt och vara relativt dyra. Enklare att skruva i TNTn men mest troligt mindre skruvning sdin.

TNTn ligger kanske kring 1000-1500kr halvförsäkring och sdin någon hundring högre med tanke på att den är på typ 116hk medans TNTn bara har typ 104hk.

Så egentligen är de du som måste avgöra om du vill ha en lite dyrare men snålare insprutare eller lite billigare förgasar motor som vill ha lite mer soppa.

Vill du vara värst med rulleåkning och lössnökörning med kort maskin så köp en 600RS istället. Har en sådan själv och det är den roligaste lekmaskinen jag har kört. Men då måste man vara några timmar mer i garaget och de är en fördel att kunna skruva osv, underlättar ägandet. Tänkte som ett lite värre alternativ åt dig, då det är en skotercrossmaskin på nästan 130hk som de sitter regplåtar på bara :)
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Jag personligen tycker att 500 mil drar snabbt iväg och blir 6-700 vilket jag tycker är mycket för en så pass modern skoter. Men de är kanske jag som är "milrädd" bara.

En TNT med den utrustningen är nog en rolig skoter helt klart men kör man lite hårdare och mycke lössnö samt inte är rädd för att gasa så kommer den att dra en hel del bensin till skillnad från sdin som är snålare. Men istället så brukar sdiarna gått långt och vara relativt dyra. Enklare att skruva i TNTn men mest troligt mindre skruvning sdin.

TNTn ligger kanske kring 1000-1500kr halvförsäkring och sdin någon hundring högre med tanke på att den är på typ 116hk medans TNTn bara har typ 104hk.

Så egentligen är de du som måste avgöra om du vill ha en lite dyrare men snålare insprutare eller lite billigare förgasar motor som vill ha lite mer soppa.

Vill du vara värst med rulleåkning och lössnökörning med kort maskin så köp en 600RS istället. Har en sådan själv och det är den roligaste lekmaskinen jag har kört. Men då måste man vara några timmar mer i garaget och de är en fördel att kunna skruva osv, underlättar ägandet. Tänkte som ett lite värre alternativ åt dig, då det är en skotercrossmaskin på nästan 130hk som de sitter regplåtar på bara :)
Tack för svar!, jag är också ganska milrädd.. En känns som att jag hellre passar in på 600ho sdin eftersom den har mer power och lite snålare, i inköp är den i UNGEFÄR samma prisklass. Är det mycket elfel och mer renoveringar med dem? eller tvärt om?

Jag har 1050kr i inkomst + att jag har lite på sidan av jag spenderar på skoter, och såklart det jag lägger ut.

En RS är EJ ett alternativ då den drar som en gud och är dyrare. Halvförsäkringen låter jävligt perfekt. Skruva är jag van och göra men inte i skoter, mest bilar osv.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Tack för svar!, jag är också ganska milrädd.. En känns som att jag hellre passar in på 600ho sdin eftersom den har mer power och lite snålare, i inköp är den i UNGEFÄR samma prisklass. Är det mycket elfel och mer renoveringar med dem? eller tvärt om?

Jag har 1050kr i inkomst + att jag har lite på sidan av jag spenderar på skoter, och såklart det jag lägger ut.

En RS är EJ ett alternativ då den drar som en gud och är dyrare. Halvförsäkringen låter jävligt perfekt. Skruva är jag van och göra men inte i skoter, mest bilar osv.
Ja det tycker jag låter som en bra idé att satsa på sdin om du hittar en som inte gått allt för långt. Nä alltså som jag upplevt de så har 600sdi motorerna varit väldigt driftsäkra under en lång tid och jag har då själv inte någon jag känner som haft problem med sin 600sdi.

Med dom pengarna in så skulle nog en 600sdi vara mer lämpad med tanke på bränslekonomin
Sen har jag en polare som kör en Re600 från 09, alltså förgasarversionen. De ska alltså vara samma motor som sitter i TNTn. Den drog mer än min rs när det var lite tyngre före. Självklart drar RSen mycket soppa, ligger väl kring 4L blandad körning men efter att vi kört en dag på samma ställe gick det i 19L i hans RE och 17 i min RS. Går ju kanske inte jämföra med sdin som drar hälften så mycket men rent soppamässigt så går det alltid köra igenom en förgasarmotor mycket bensin.

Sen vad man får för pengarna så tycker jag att en RS är ett roligare/bättre köp än en TNT/RE om man vill busköra.

Men jag tror att en sdi skulle passa bättre i detta fall. Vad har du för inköpsbudget?
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Ja det tycker jag låter som en bra idé att satsa på sdin om du hittar en som inte gått allt för långt. Nä alltså som jag upplevt de så har 600sdi motorerna varit väldigt driftsäkra under en lång tid och jag har då själv inte någon jag känner som haft problem med sin 600sdi.

Med dom pengarna in så skulle nog en 600sdi vara mer lämpad med tanke på bränslekonomin
Sen har jag en polare som kör en Re600 från 09, alltså förgasarversionen. De ska alltså vara samma motor som sitter i TNTn. Den drog mer än min rs när det var lite tyngre före. Självklart drar RSen mycket soppa, ligger väl kring 4L blandad körning men efter att vi kört en dag på samma ställe gick det i 19L i hans RE och 17 i min RS. Går ju kanske inte jämföra med sdin som drar hälften så mycket men rent soppamässigt så går det alltid köra igenom en förgasarmotor mycket bensin.

Sen vad man får för pengarna så tycker jag att en RS är ett roligare/bättre köp än en TNT/RE om man vill busköra.

Men jag tror att en sdi skulle passa bättre i detta fall. Vad har du för inköpsbudget?
Konstigt att RE,n drog mer än RS,en. Det är klart skiljer kanske på drevning, variatorer osv.
En sdi tar ju sig just under 1000mil sägs det utan större renoveringar, att 1000mil är siktet innan det. Sen cirka 700mil på en förgasare som INTE är renoverad.

Har en köp budget kring 50 tusen kronor. En xrs 600 sdi kanske skulle vara något? 850mil på nacken och bytt kolvar och vevlager för 150mil sedan?

Bra att veta är kanske att jag är 16 år, cirka 170 lång och är ganska lättviktad...
 

alleforsberg

Medlem
7 apr 2011
34
0
1
piteå
Jag har haft en TNT -09 och den var jag grymt nöjd med. En kompis hade en 600 sdi -08 och efter en dags körning så fick vi i exakt lika mkt bensin så TNT går också riktigt billigt, har legat mellan 1,3-2,1 liter/mil med min gamla.
Och sen tror jag även att det är ganska stor skillnad i priserna på försäkring när min låg på 1200kr/år för helförsäkring och min kompis sdi låg på över 3000kr på samma försäkringsbolag.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Konstigt att RE,n drog mer än RS,en. Det är klart skiljer kanske på drevning, variatorer osv.
En sdi tar ju sig just under 1000mil sägs det utan större renoveringar, att 1000mil är siktet innan det. Sen cirka 700mil på en förgasare som INTE är renoverad.

Har en köp budget kring 50 tusen kronor. En xrs 600 sdi kanske skulle vara något? 850mil på nacken och bytt kolvar och vevlager för 150mil sedan?

Bra att veta är kanske att jag är 16 år, cirka 170 lång och är ganska lättviktad...
Ja antar att de har att göra med att jag kör med bättre bestyckning för fjällen för jag tyckte också att de var skumt.

XRS 600 är bra maskiner så de tycker jag helt klart du kan satsa på.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Jag har haft en TNT -09 och den var jag grymt nöjd med. En kompis hade en 600 sdi -08 och efter en dags körning så fick vi i exakt lika mkt bensin så TNT går också riktigt billigt, har legat mellan 1,3-2,1 liter/mil med min gamla.
Och sen tror jag även att det är ganska stor skillnad i priserna på försäkring när min låg på 1200kr/år för helförsäkring och min kompis sdi låg på över 3000kr på samma försäkringsbolag.
Alla skotrar går köra billigt, men ligger man på gasen och matar på en hel dag med hårdkörning så tvivlar jag starkt på att en förgasarmotor drar lika lite som en sdi.

Jamen på halvförsäkringen som han frågade efter så skiljde det bara någon hundring när jag kollade på samma försäkringsbolag...
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
jag var riktigt nöjd med tnt jag hade. kändes pigg för att vara 105hk. väldigt lättkörd.
billig försäkring och drog mellan 1.5-2.5l milen.
vkit, nerdrevning, 44as matta, trimsystem och ca pro skidor så var den riktigt rolig :)
dock tror jag en rs 600 är både hållbarare och roligare. men dyrare på egentligen allt..
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
jag var riktigt nöjd med tnt jag hade. kändes pigg för att vara 105hk. väldigt lättkörd.
billig försäkring och drog mellan 1.5-2.5l milen.
vkit, nerdrevning, 44as matta, trimsystem och ca pro skidor så var den riktigt rolig :)
dock tror jag en rs 600 är både hållbarare och roligare. men dyrare på egentligen allt..
Jo så kan det vara men man får ju vad man betalar för i just detta fall.