Ski-doo X rs xp 800r -10 vs. Lynx Rave RE 800 -10

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Hej!
Funderar på att köpa en ny skoter och undrar vad skillnaden är mellan en rave RE 800:a och en x rs xp 800:a?

Sen undrar jag också vilken matta ni tycker jag ska sätta på, 44mm eller 51? Ta hänsyn till livslängd, motorns prestanda och om jag måste dreva ner mer med 51 än med 44a.

Båda går lika bra på rullen?:D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fasen, skrev en massa men internet skrejkade och sen var det borta.
Men kort och gott, jag har stått inför samma vägskäl och valet blev enkelt REn.
44 mm matta kommer att göra underverk motför Ripsaw 38 (eller vad som nu sitter på '10?).
 
R

Robin

Håller helt med camata.

Lynxen känns mer som en färdigbyggd XP än XPn själv, stabilare chassie och bättre fjädring (PPS boggien bla) är väl de egentligen största skillnaderna.

Söker du en "Gå på rullen maskin" så är REn nog det ultimata valet.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
F*n också! :)Jag soms tod bestämd att välja en ski-doo, de har ju bättre dämpning än lynx nu väl? Det rä väl bara boggien som är lite sämre?
 
R

Robin

Skulle inte påstå att XPn har bättre fjädring än Lynxen.
Dock är det ju hugget som stucket.
Men boggi är ju så otroligt mkt bättre att jag tycker valet känns självklart.
 
R

Robin

Generellt sätt så tycker jag lynxen är bättre, JA.

Men jag ska väl inte utrycka mig allt för mkt då jag inte kört spec mkt med min RS annat än idag och måste påstå att jag är helt nerkärad i boggi å chassi i allämnhet, otroligt lättmanövrerad och välbalanserad maskin.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Helt klart Lynxen. Lynx känns färdig byggd när man sätter sig och kör den. Den är några kilo tyngre än Ski-doon men bättre boggie och fram dämparna är nog snäppet bättre också.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
okej, men har kört skidoo och älskar det =) Så kommernog köpa en ski-doo tror jag.

Har du kört skoter idag?

Helt klart Lynxen. Lynx känns färdig byggd när man sätter sig och kör den. Den är några kilo tyngre än Ski-doon men bättre boggie och fram dämparna är nog snäppet bättre också.

Men ski-doo nya KYB shocks måsteväl vara riktigt grymma?
 
R

Robin

okej, men har kört skidoo och älskar det =) Så kommernog köpa en ski-doo tror jag.

Har du kört skoter idag?




Men ski-doo nya KYB shocks måsteväl vara riktigt grymma?
Jo var å matade lite vatten idag, som en lyxkryssare i karibien ;D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
okej, men har kört skidoo och älskar det =) Så kommernog köpa en ski-doo tror jag.

Har du kört skoter idag?




Men ski-doo nya KYB shocks måsteväl vara riktigt grymma?
Inte är dom ju dåliga precis :D Men Lynx har nog snäppet bättre dämpare i framvagnen än Ski-doo.
X-rs har väll samma dämpare som Ski-doo RS bara att det är annan shimsning.
 
R

Robin

Haha okej, men då har du egentligen ingen erfarenhet i det här ämnet?Om du bara kört din skoter på vatten
Nej egentligen inte.
Men av de vänner jag hört med runt om innan köpet av min RS (Stod i valet mellan XPrs, Snopro och LynxRS) och det man läst sig till så har lynxen ett stabilare chassie än XPn, PPSen är ju erkännt bland de bästa boggi system på std maskiner.

Bla därav ser jag ingen anledning att välja en "Likadan" maskin med sämmre fjädring och chassie bara för att det är en Ski-doo.

Och jag kan hitills säga att jag inte är det minsta missnöjd med mitt val.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Lynx är erkänt en bättre version av Ski-Doo, personligen hade jag aldrig köpt en Ski-Doo men Lynx står alltid nära till hands
 
R

Robin

kan jag få se var lynx är ekänt en bättre versiion?
Look around and open your eyes!;)

Exempel: Vilken maskin vann SOY nu senast? Och var största orsaken Etec motorn? (Nae)

Prova ut så lär du se fördelarna gämtemot Ski-doon.
Dock kan jag inte förstå varför du köper en 10a när 09orna är samma maskiner med andra dekaler och X antal lappar billigare, oftast inte gått långt alls vilket är en fördel då du slipper inkörningstiden.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Look around and open your eyes!;)

Exempel: Vilken maskin vann SOY nu senast? Och var största orsaken Etec motorn? (Nae)

Prova ut så lär du se fördelarna gämtemot Ski-doon.
Dock kan jag inte förstå varför du köper en 10a när 09orna är samma maskiner med andra dekaler och X antal lappar billigare, oftast inte gått långt alls vilket är en fördel då du slipper inkörningstiden.
Om du var me påläst så skulle du se att -10orna har mycket värre dämpare framåtlutad körställning, rs styrstång, förstärkt chassi, smalare och högre dyna osv. Detta är alltså på ski-doon inte lynxen.

Lynxen är i princip samma 09 och 10.