Skicka skoter som bussgods, pris?

Svanee

Välkänd medlem
5 sept 2006
106
0
6
Umeå
Hej!

Nån som vet "ungefär" vad det kostar att skicka en skoter med bussgods, inom Sverige?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Jonas
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Det kostar 2000kr med bussgods !! och det är de billigaste alternativet att skicka med!!..Men du kan ju alltid höra med den som äger skotern om han/hon kanske känner nån som kör lastbil lr liknade !!
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jag skulle inte rekomendera bussgods.. Sämre bolag att hantera varor har jag aldrig varit med om.. Nä förskök, som jonas sa tidigare, att få hem den med transport i lastbil. Det brukar OFTAST vara bra mkt billigare och säkrare.
 

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Jag fraktade en skoter från Arvidsjar till Stockholm för ett år sen, då kostade det 3500 inkl moms med upphämtning på plats i Arvidsjaur och hemkörning. Kommer inte ihåg exakt vilket bolag det var, men jag kollade upp tre olika och de var i stort likvärdiga i pris.

jonasadolfsson: När var det som du skickade med Bussgods? Jag kontaktade dem men fick beskedet att de inte fraktar så skrymmande saker...
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
En skoter med bussgods Gällivare-Gävle kostar idag 3500:- jag tog bara denna sträcka som exempel det kan ju bli både billigare och dyrare,men bussgods tar skotrar igen efter att dom inte gjorde så under en tid.

Mitt tips är att ta kontakt med en privatåkare som kan göra jobbet lite billigare.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
En skoter med bussgods Gällivare-Gävle kostar idag 3500:- jag tog bara denna sträcka som exempel det kan ju bli både billigare och dyrare,men bussgods tar skotrar igen efter att dom inte gjorde så under en tid.

Mitt tips är att ta kontakt med en privatåkare som kan göra jobbet lite billigare.
Yes där fick "masmannen" svar...
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Bussgods funkar bra om man är norr om dalälven måste jag påstå... Dock kan priserna variera beroend på om man ha rabater..... så käner du någon som skickar mycket med dom så är det värt ett försök genom dom.

Men att hitta ett privatåkeri som kan köra skerna snabbt kan bli svårt om du inte ska ha den skickad från 08 område och norrut då det brukar vara lätare o få dom o ta saker på retur.

Var bor du ? DFDS i östersund brukar vara väldigt duktigar o få fram snabba och biliga transporter.
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
En skoter med bussgods Gällivare-Gävle kostar idag 3500:- jag tog bara denna sträcka som exempel det kan ju bli både billigare och dyrare,men bussgods tar skotrar igen efter att dom inte gjorde så under en tid.

Mitt tips är att ta kontakt med en privatåkare som kan göra jobbet lite billigare.
spelar ingen roll hur lång resa det är, utan bara vad vikten är..eller var det hur stor det är? :p
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Jag har en köpare som vill att jag ska skicka skotern med lastbil. Men jag känner mig lite tveksam och på nätt sätt känns det som att man kan bli ganska blåst. Men har ni några råd?
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Ja iof. Men jag gillar inte att man köper utan att ha kikat på det man köper, känns lite skumt bara.
 

izze95

Välkänd medlem
28 okt 2011
200
0
16
Vemdalen, härnösand
Tycker inte att frakt med lastbil är så jättesäkert. Minns fortfarande när min jultidnings-miniatv kom hem med helt sönderslagna kåpor och ramsne :/
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
är det ett svar ifrån en blocket annons så är det lurendrejeri så då behöver du inte bry dig om det,en polare på jobbet fick iallafall ett sånt mail/sms då han annonserade ut en gammal volvo 240
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Det finns en "standardbluff" med SMS om att någon vill köpa din vara men bor utomlands..osv.
Den kan du glömma.
Om det å andra sidan verkar vara en seriös köpare som kan tänka sig att chansa och köpa grisen i säcken så är det bara en sak som gäller: Du skall ha pengarna på kontot och möjlighet att flytta dem till annat konto. Även kunna verifiera med banken. Inga PayPal betalningar ,checkar eller liknande. Inte heller "extrapengar" för att täcka en beställd frakt. I.s.f. är det du som skall ordna frakten! Kan verka taskigt att köparen skall ta hela risken men så är det i ett sådant här fall.
Jag var själv inne på att göra denna typ av köp eftersom det är så in i bängen långt att åka upp till t.ex Gällivare för att köpa en skoter man är hyggligt säker att man annars kan chansa på.
Jag var villig att ta risken med en oseriös säljare och att ligga ute med pengarna någon vecka om det skulle behövas. Hade även en tanke att försöka anlita någon forummedlem som kunde kolla på den mot ersättning om jag hade känt mig osäker. Jag kom till och med så långt att jag började kolla upp flyg och hyrbilspriser för att åka runt och kolla intressanta objekt under en helg. Nu hittade jag tillslut en maskin som fanns inom rimligt avstånd så det löste sig i alla fall.
Jag är definitivt vad man skulle kalla en seriös köpare och bor man som jag i Stockholmstrakten så är utbudet ganska skralt av någon outgrundlig anledning. :amazed:

Lycka till! :ciao:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Har själv köpte en skoter och fått den skickad med bussgods, från kiruna tror jag det var och ner till östersund.
Fick bra och aktuella bilder av maskinen och kändes seriös när man talade med honom. Köpte dock maskinen utan motor, så det var väll rätt riskfritt på just den biten...
Men jag betalade maskinen när jag hämtade den på bussgods, dock funkar det sådär nu för tiden så det bästa är att skicka pengarna i förskott...

Men se till att du får pengarna först och du själv ser till att maskinen blir skickad.
Men framför allt så ska du va väldigt ärlig på vilka fel som finns och skicka gärna bilder på alla skador och skavanker så inte köparen blir besviken.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Som Lynxer sa så ska du absolut ha pengarna FÖRST, och veta säkert att du har dom på ditt konto, så dom inte står "standby" på någon höger, och han har möjlighet att avbryta överföringen (vet inte om det går att göra så?!)
Men när du vet att du har fått pengarna och är säker, så kan du börja tänka på frakten.

Problemet som jag ser det med ett sådant tillvägagångsätt är t.ex om köparen inte hämtar ut skotern, eller om han inte skickar in ägarbeviset.
Händer det något då så är det ju du som blir lidande.

Personligen så skulle jag aldrig köpa eller sälja en skoter på det sättet, för jag vill träffa köparen/säljaren och sen gå gemensamt till en postlåda så att båda verkligen ser att ägarbytespapperna blir skickade.
Betalning vill jag ha i postcheck, vilket jag även betalar med själv, då det känns säkert då man får "pengarna i handen".

Men jag säger inte att detta är fel, det är helt och hållet upp till en själv vad man kan tänkas göra :)


Edit: Självklart ska du som Asker säger vara ärlig och påpeka om eventuella fel eller skavanker, det tjänar ni båda på.