Skidan tippar nedåt

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Hej!

Har ett par SLP-skidor som förra ägaren satte på. Den ena skidan tippar nedåt istället för att ställa sig uppåt när den är i luften. Har jag tappat någon vikt? Kan inte se att det är någon fjäder som ska dra skidan uppåt. Någon?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kolla skidgummit som BKJ säger, jag gissar också på att du antagligen tappat hela eller så har det gått av så du har tappat delar av det.
 

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Tack för tipset,

Skidgummit? Nu står skotern i stugan så jag kan inte springa ut o kolla. Minns inte att jag sett något gummiaktigt alls på skidorna. Vad är det för något och vad har det för funktion? Var sitter det?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skidgummit sitter under spindeln...så mellan spindeln och skidan. Brukar typ se ut som ett "V" där spindel skall vara...så hindrar gummit skidan från att tippa
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ingen som vet om det finns nå värre skid gummin att få tag på? jag har bytt 2 gummin bara denna vinter.

Kan tillägga det kanske inte var gummits fel att dom gick sönder men kanske finns nått som håller lite längre?
 

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Tack för förklaringen. Min förra skoter var en ski-doo Citation 4500 som kördes av mig under glada 80-talet. Det har hänt en hel del sedan dess så jag har lite kunskapsluckor att ta igen..
 

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Ingen som vet om det finns nå värre skid gummin att få tag på? jag har bytt 2 gummin bara denna vinter.

Kan tillägga det kanske inte var gummits fel att dom gick sönder men kanske finns nått som håller lite längre?
Gör egna? Jag körde bort ett sådan gummiblock nyligen och tillverkade då mitt eget för att kunna fortsätta bruka skotern. Allt som behövdes var en dålig gammal rem och lite bulktejp. (Kan tillägga att jag inte testat det så hårt ännu, men dem två dagar jag kört med det så har det fungerar klockrent.)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kanske inget jag föredrar men nöden har ingen lag å då tycker jag det var väldigt påhittigt =)