Skidoo 2023

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Någon mer än mig som tycker att priserna börjar vara löjliga? 200lök för en 850 146 utan tillbehör!? Vart går smärtgränsen för folk?
Människor kommer att lägga de pengar de anser sig ha råd att lägga, marknaden sköter resten.
Känner man att man inte har råd med sina ambitioner så får man svika sig själv eller göra en förändring.
Antingen får man spara in på utgifterna(prioritera) eller öka inkomsterna.
Vad är det som säger att man bara skall ha ett jobb, kan du maxa din övertid varje år?
Att sitta i soffan kolla på netflix/beställa foodora på veckorna och gå på krogen på helgen kommer inte ge dig vad du vill ha.
Ta för er av livet, inget ni önskar kommer magiskt att ramla ned från himlen ned i ert knä och nej ni kommer inte vinna på lotto glöm det.


Vi har haft en lång period med reallöneökningar där folk fått mer att röra sig med, av olika anledningar kommer vi nu få en "inflationssmäll" som kommer att ta bort en del av den välståndsökningen vi haft.

I mitten på 90-talet var kanske en normal månadslön på 14 tusen i månanden före skatt och en ny Mach-Z kostade kanske 90 tusen, en hutlös summa som väldigt få hade råd med då.
Det förhållandet mellan lön och nypris då håller än i dag.
Räntorna gjorde det nog dock betydligt ovanligare att att låna lika mycket för nöjeskontot då som det görs idag.
Jag som passerat 40 ser det som mer lättillgängligt att äga en ny maskin idag än då alla dagar i veckan.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Lite blandade leveransbesked runt om i världen.
Min handlare lovar leverans i december, alla skall ha kommit för jul, får se hur det håller.


I Nordamerika har de just fått höra att alla deras Lynx maskiner blir rejält försenade med leveranser som BÖRJAR i januari.
Låter som Quebec kommer att göra alla Skidoo först innan de börjar med att montera Lynx till deras förtret.
Finnarna har alltid monterat både så det är udda att det gör så i Canada.

Någon som fått eller vet någon som fått leverans av en 2023 än?

Problem med de 850 turbo R som levererades i början av november, felkodar på kortslutning i en insprutare på jämnt gaspådrag runt 5000rpm.
Var en felsignal från ecu:n som åtgärdades med en uppdatering av programvaran för 4-5 dagar sedan, så problemet skall vara löst.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Lite blandade leveransbesked runt om i världen.
Min handlare lovar leverans i december, alla skall ha kommit för jul, får se hur det håller.


I Nordamerika har de just fått höra att alla deras Lynx maskiner blir rejält försenade med leveranser som BÖRJAR i januari.
Låter som Quebec kommer att göra alla Skidoo först innan de börjar med att montera Lynx till deras förtret.
Finnarna har alltid monterat både så det är udda att det gör så i Canada.

Någon som fått eller vet någon som fått leverans av en 2023 än?

Problem med de 850 turbo R som levererades i början av november, felkodar på kortslutning i en insprutare på jämnt gaspådrag runt 5000rpm.
Var en felsignal från ecu:n som åtgärdades med en uppdatering av programvaran för 4-5 dagar sedan, så problemet skall vara löst.
Jag ser dock att många redan fått sina rave och xterrain maskiner over there. Shredder där emot
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag ser dock att många redan fått sina rave och xterrain maskiner over there. Shredder där emot
Precis, det var turbon som de skulle få sent.

Själv får man nog vara väldigt nöjd om man får någon maskin före nyår, lite som man förväntade sig från början när man beställde.
Har fått min maskin såld så jag har kallt räknat med att vara utan ett tag, och så blir det nog.
 

jcjc1

Medlem
23 sept 2022
10
10
3
53
US
picked up the turbo a few days ago. came with functional DESS but was missing the front shocks which happened to certain shipments of freerides and was announced after sleds started shipping. i brought my own shocks to the dealer so i could go and pick it up. in terms of delivery time, i was told when i ordered to expect it in october/november but it could go into december.
lots of guys really upset about their lynx deliveries or lack of.
29937
 
Reactions: enpatte och suregom

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Första turen gjord i knappa snöförhållanden och det är klart stora skillnader mot för tidigare expert modeller.
Motormässigt så suger det tag rejält så det känns i hela magen ibland, så helt klart skillnad på 180hk, dock bluddrar den ganska rejält speciellt om det är tungt och man släpper av och går på med gasen igen.
Så pass att man funderar om stiften kommer att överleva inkörningen.

Allt känns stelt och tight lite som han som står/sitter på....
Kommer att krävas att man lär om sig lite:
Bara efter led som det känns att det är smalt mellan skidorna(34), som att köra utan krängningshämmaren förut.
Klart tyngre att börja att lägga över, dock viker man ner den för mycket när man passerar en viss gräns.
Som en smalare knivsegg man måste balansera på jämfört med tidigare på skrå.
Har missat fotsteget några gånger på skrå eftersom man sätter foten för långt ut av gammal vana.
Första intrycket i dåligt med snö som sagt.
 
Reactions: mattgojohn

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Första dagen var inte lysande för självförtroendet med taskiga snöförhållanden på det.
Bättre idag dag 2: mer snö och börjar få lite kläm på den.
Den är bara annorlunda inte svåråkt när man vänjer sig, humöret var inte på topp första dagen men nu är jag lugn.
Motorn kommer gå som kulor och krut bara inkörningen är klar, bluddrar och hostar brutalt ibland.
Går otroligt fort att få upp farten bara man får en liten öppen yta, i trång skog gör inte de där 180hk sig lika påminda.

Går klart in i trängre skog än min förra G4, jag kommer igenom där jag inte ens skulle försökt förut utan problem.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
190kg torrvikt säger Ski-Doos produktblad. Vilket låter rimligare än 170kg med vätskekyld motor och samma chassie som en 200kg fullstor summit...

Med det sagt, dessa "billigare" maskiner kommer nog börja säljas mer av.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det där med att inkörningen är 2st fulla tankar är nog en sanning med modifikation.
Pga dåliga snöförhållanden har jag inte åkt så mycket men jag har tankat totalt 120Liter och har väl 30-35 liter kvar i tanken så total åtgång 85-90 liter.
Ändå har jag ca 30% kvar på inkörningen, när den enligt förbrukningen borde vara klar.

Tror inte jag har räknat tokigt på hur mycket jag har tankat.
Den har inte fått jobba så hårt de få gånger jag har åkt i feb-mars pga betongföre men då har ju även förbrukningen varit låg så det borde inte spela någon roll?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det där med att inkörningen är 2st fulla tankar är nog en sanning med modifikation.
Pga dåliga snöförhållanden har jag inte åkt så mycket men jag har tankat totalt 120Liter och har väl 30-35 liter kvar i tanken så total åtgång 85-90 liter.
Ändå har jag ca 30% kvar på inkörningen, när den enligt förbrukningen borde vara klar.

Tror inte jag har räknat tokigt på hur mycket jag har tankat.
Den har inte fått jobba så hårt de få gånger jag har åkt i feb-mars pga betongföre men då har ju även förbrukningen varit låg så det borde inte spela någon roll?
Det är väl ca två fulla oljetankar, inte bränsle...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
-22an jag köpte för en och en halv vecka sen hade 38-40% kvar. Ungefär en tank senare var den avklarad.

Tror inte den räknar stenhårt på någon "vätskevolym", den räknar med en massa olika faktorer som körstil etc.
 
Reactions: mas

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
-22an jag köpte för en och en halv vecka sen hade 38-40% kvar. Ungefär en tank senare var den avklarad.

Tror inte den räknar stenhårt på någon "vätskevolym", den räknar med en massa olika faktorer som körstil etc.
Den skulle vara nerkortad på 2023 till ca två fulla tankar med bränsle sades det flera ggr av olika personer som har lön av BRP på andra sidan atlanten.
Tidigare är det precis som du säger.
Känns som att det inte var någon skillnad och om den är som förut stämmer det med tanke på betongföret som varit.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
2023 expert turbo 154:
Inkörning avslutad i helgen som var, som blev den bästa på hela året.
Kanonföre och sol hela helgen gjorde hela säsongen kändes det som.

För att sammanfatta lite så tyckte jag att den var lite bökigare och hårdare att lägga över i början men när man vant sig är slutresultatet bättre.
Tål spår och ojämnheter under snön bättre än tidigare, är inte lika tokkänslig för hur man lägger tyngden på fotbrädorna när man har skidorna i luften vilket minimerar de klassiska T-motion S kurvorna, speciellt för en annan som inte är toksmidig direkt.

Så Experten 2023 är helt klart bättre där det är trångt/bökigt och du är mer beroende av en stabil plattform.
Kostnaden blir då att den är lite trögare att påbörja en överläggning med och det märks kanske framför allt på typen av åkning som är pudersurf på myr/öppna fjäll.
Är man lättviktare är det kanske tuffare?

Hade under en period tidigare i vinter känslan av att den tog sig fram sämre i snön med kortad balatarem men åkte nu i slutet med den kortad för det mesta.
Det går inte att gasa med maskinen annars utan att få känslan av att den kommer att vilja slå över ist för att gå framåt.
Lång balatarem kändes för mig iaf som det begränsade för kraftigt hur mycket det gick att gasa när det blir lite brantare.

Motormässigt var det ett helt klart steg upp från den tidigare turbon.
Om vi säger så här: jag har oftast ont i överarmarnas muskelfästen ner mot armbågarna för att man får hålla i sig så pass mycket mer på denna maskinen.
Hostade och misstände rejält under gaspådrag under inkörningen, efter inkörningen finns det fortfarande något tillfälle där den inte går riktigt rent som jag är van att Rotax alltid gör.
Har bara kört på 95 i år så det kan vara värt att prova att köra på 98 och se om det går till sig.

Inget trasigt förutom gummit på ena handtaget som fått sig en smäll, så jag har klarat mig bra i år.
Enda fadäsen egentligen var väl att BRP hade bytt gängstorlek för de extra fästbultarna för dubbeldyna som jag har för påskturerna upp för att sola på fjället.
Skulle vara samma dyna som jag haft sedan 2017 men fästbultarna längst fram byttes under 2021 någon gång så jag stod där som ett fån första gången jag skulle montera dynan.
198kr och 2 bultar senare är det fixat.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade möjligheten i söndags att låna två st BRP 2023, en Summit Expert 154 och en Shredder DS3900, båda utan turbo så vi körde totalt 11-12 mil med dem tillsammans med min 2017 Summit 154:a och grabbens Summit 600 (XM) så vi hoppade emellan dessa hela dagen mellan dessa och jämförde vilket var väldigt givande.
Sammanfattningsvis så kan man väl säga att skillnaden mellan Lynx och Ski-Doo var ganska stor med tanke på att de egentligen är tämligen lika. Man fick bryta runt Lynxen en hel del så personligen upplevde jag den lite bångstyrig men ganska förlåtande så den kräver lite mer förarinput. Summiten kände jag mig väldigt hemma på och den passade mig bra. Nu var det 90% myrsurf och annan lättare körning då jag inte ville riskera att ha sönder dem men provade även lite i något brantare skogsparti där det fanns lite mer snö. Snömässigt hade vi i bästa fall 20 cm lössnö på befintligt snölager så det var inte något direkt utmanande före tyvärr. Dock var det kanske de snöförhållande där Summit G4 beter sig absolut sämst och är lynnigast i orginalutförandet genom sina otrevliga kast mm.
Både Lynxen och Ski-Doon betedde sig mycket bättre och mer civiliserat på hårt före.

Det intressanta var dock att det var inte någon jätteskillnad på någon jämfört med min G4a i dessa förhållanden vare sig i hur den betedde sig eller i acceleration mm. Till saken hör att jag har ju försökt bygga bort så mycket som möjligt av lynnigheten så den har shimsade framdämpare, durapro skidgummin, inga breddare på skidorna, t-motion delete (typ munsters), torsion spring spacer (typ hygears) och Skinz ARC (helt meningslös modifiering). Jag har 990 ramper, andra fjädrar i både primär och sekundär samt 44/42 helix. Såg att både lynxen och ski-doon hade 44/42-helix men i övrigt vet jag inte vad de har. Men sammanfattningsvis så är väl G5/Radien2 som G4an borde ha varit från början.

Den enda riktigt stora skillnaden (som jag tyvärr även uppskattade) var den kortare tunneln så nu sitter man ock sneglar på om man kan korta tunneln på ett smidigt sätt. I övrigt var båda maskinerna riktigt trevlig och vilken som hade passat mig direkt ur kartong. Jag hade kanske i första hand valt summiten men jag hade nog vant mig med lynxen ganska snabbt också. Jag gillade dock inte skidorna (båtarna) på den. Tyvärr så motiverar det mig inte till att byta bort min och lägga en sissådär 140000kr i mellan i dagsläget. Jag skulle vilja ha mer skillnad med den prislappen. Det kanske det är på en Turbo dock så jag får väl försöka komma åt att testa en sån någon gång. Hade varit kul att testa dessa i riktigt brötig terräng med massa lössnö men tyvärr så verkar man inte få uppleva sånt i år där jag bor.

Jajustja, Lynxen hade lilla displayen och Ski-Doon hade den stora. Jag vet inte om jag brydde mig så mycket över dessa över huvud taget. Den stora displayen hade ju konstant en massa snö på sig så man såg inget ändå så jag hade nog nöjt mig med den lilla.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ni får ha i åtanke att man är en överviktig 40 plussare, om det hade funnits sådana maskiner när man var 20 ist så kan jag förstå att det bara ylat mellan träden i timmar i sträck.
Länge sedan man som 7 åring plattade till lägdan hemma på sin Ski-doo Elan.