Skidoo Blizzard Mattbyte problem.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Tjenare.

Har en skidoo blizzard Mx 81:a. som jag har lite problem med.
Det är nämligen så att jag har fått lov att förlänga boggien ungefär 1.5 decci. och har köpt nya drivhjul med 2.52 delning aningen mindre drivhjul jämnfört med orginal enbart för att kammarna ska få plats i tunneln. Och en ny Camoplastmatta med.
Efter att förlängningen blev klar och allting så när jag testade "hoppa" på skotern så tog underredet i mattan. och jag vet inte vilket bästa sättet är att höjja skotern. är nämligen så att jag har ju en lite annorlunda boggie jämnfört med andras då dämparna är utomstående. någon som har just en blizzard mx som kan förklara hur jag ska gå tillväga på bästa sätt, skulle vara helt underbart.

//Patrik
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lite TIPS !

Blizzard 5500 MX ( 1981 )

Problem vid mattbyte och boggie förlängning :

Jag har förlängt boggien ungefär 15 centimeter och har köpt nya 9-tänders drivhjul med 2.52" delning

Efter att förlängningen blev klar och allting så när jag testade att "hoppa" på skotern för att trycka ihop boggien så tog underredet i mattan.
Och jag vet inte vilket bästa sättet är att höjja skotern.
Är nämligen så att jag har ju en lite annorlunda boggie jämfört med andra boogies då dämparna är monterade på utsidan av boogien upp på var sin sida av dynan.
Någon som har just en "MX" som kan förklara hur jag ska gå tillväga på bästa sätt för att lösa detta problemet..... ?

//Patrik
Är det en LYNX 320 cm matta du monterat ?


Om jag fattat dig rätt så slår alltså mattan i chassie tunneltaket då du trycker ihop boggien....
Detta borde den inte göra bara för att du förlängt boggien :hmmmm2:

Antagligen så har du monterat ihop något i boggien på fel sätt och/eller så har du monterat en matta med betydligt högre kammar än original vilket får till följd att kamtopparna tar i uppe i taket så att säga.

Det finns ett par andra Ski-Doo modeller med samma boggie som Blizzard MX som du också kan kolla på...

* Safari GL LC ( 1985 + 1986 :hmmmm: )
* Stratos & Escapade ( 1988 + 1989:hmmmm: )
* Safari Saga ( 1989 + 1990 :hmmmm: )

Det kan ju också vara så enkelt att dina bakre dämpare är helt totalt slut och inte klarar den extra hävarmen som blir följden av boggie förlängningen...

( Jag har för mig att LYNX LTS framvagnsdämpare är samma som dessa utanpåliggande dämpare som dessa Ski-Doo'sar har i boggien....
Förmodligen betydligt lättare och billigare att hitta än Blizzard MX original... )


.
 
Last edited: