Skidoo på rulle

Jakobc

Medlem
8 aug 2023
18
1
1
24
Slussfors
Tjenare behöver hjälp.. har en skidoo summit 800ho 2006 151 lång. Som jag vill få o gå rulle jag ska byta boggie till en rev 440 boggie och korta tunneln. Släppa på
Balataremmarna men jag undrar vilket variator kitt sim är best för rulle. Några tips? Skicka gärna länkar och tips om hur jag kan få den o gå mer rulle. Mvh Jakob 😀 ps: kamm höjden är nått på 40mm.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Föreslår starkt att du byter skoter innan du börjar med den operationen, för (eventuell) husfrids skull och din egen irritation när det inte kommer att bli bra i slutändan
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om du gillar utseendet på din Summit, så är det väl bara att gå för en likadan MXZ eller Renegade. Annars finns det väl både vassare och bättre "rullemaskiner" av nyare modeller, och även andra fabrikat.

Om du med snygg bara menar att du tycker att grafiken på din Summit är snygg, så passar väl plasten mellan Skidoo's modeller rakt över på REV...?
 

Jakobc

Medlem
8 aug 2023
18
1
1
24
Slussfors
Om du gillar utseendet på din Summit, så är det väl bara att gå för en likadan MXZ eller Renegade. Annars finns det väl både vassare och bättre "rullemaskiner" av nyare modeller, och även andra fabrikat.

Om du med snygg bara menar att du tycker att grafiken på din Summit är snygg, så passar väl plasten mellan Skidoo's modeller rakt över på REV...?
Jo men att hitta en rev vore nått alltså jag tänkte mer på formenno så inte på färm o vidare hur höga kammar kan man sätta på en rev 800?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Sorry, jag är en BRP-man, så jag kan inte säga så mycket om de andra fabrikaten.
Älskar förstås gamla 80-tals Yamaha och John Deere, men det är inte mycket till rulleåka med dem... 😅

Men jag skulle säga att alla kortare maskiner med stor motor är roliga, bara man justerar fjädring och balata riktigt.
Arctic har väl bästa ryktet på sina motorer, och det kan väl vara värt en hel del att åtminstone motorn håller. Sedan har man sett en hel del bilder på Cat med knäckt bandtunnel, och det kan man tolka på två sätt... Tunneln är känslig eller också är skotern så villig att gå på rulle att det helt sonika sliter sönder tunnel p.g.a det 😉
 

Jakobc

Medlem
8 aug 2023
18
1
1
24
Slussfors
Sorry, jag är en BRP-man, så jag kan inte säga så mycket om de andra fabrikaten.
Älskar förstås gamla 80-tals Yamaha och John Deere, men det är inte mycket till rulleåka med dem... 😅

Men jag skulle säga att alla kortare maskiner med stor motor är roliga, bara man justerar fjädring och balata riktigt.
Arctic har väl bästa ryktet på sina motorer, och det kan väl vara värt en hel del att åtminstone motorn håller. Sedan har man sett en hel del bilder på Cat med knäckt bandtunnel, och det kan man tolka på två sätt... Tunneln är känslig eller också är skotern så villig att gå på rulle att det helt sonika sliter sönder tunnel p.g.a det 😉
Ok men så de är ingen idé att bara byta till typ 137 boggie o ch kapa tunneln på min summit?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Föreslår starkt att du byter skoter innan du börjar med den operationen, för (eventuell) husfrids skull och din egen irritation när det inte kommer att bli bra i slutändan
Pitabroed har rätt enligt mig.

Men älskar man att skruva och gärna tar sig an projekt som man inte vet utgången av, så då ska man göra det. Men du gör ju i princip en Renegade av din Summit, bara det att du måste köpa boggie, matta och eventuellt andra drev i kedjehuset (?) och ändrar du drevningen så kanske du behöver ändra variatorkalibreringen...
Men om du drar igång, så lägg gärna upp en projekttråd här på forumet, då kan du få mycket hjälpsamma råd under resans gång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo men att hitta en rev vore nått alltså jag tänkte mer på formenno så inte på färm o vidare hur höga kammar kan man sätta på en rev 800?
Lynx rave är ett alt också där får du in 44 kammar ivf och de flesta har bytt till 44. Men brp 800an är bräcklig i veven så satsa heller på en Arctic cat F800a för de är kortast i AC familjen. AC fx gick enligt mig inte på rullen men de kan ha varit org mattan som inte dög de va en år 12.
Jag har haft en Lynx Rave RE 600a med 38mm kammar den va "lite" rullebenägen men 800an bör gå rulle med 44 mm kammar.
Ski doo rev är likvärdig Lynx Rave men sämre dämpare så köp hellre en rave. Båda dessa är svinkor 307cm matta = värdelös i snö.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
I en skidoo rev kort så går en 51mm in utan problem.

Men om du tycker din sumit funkar fint, och du vet vad du har så kan det vara en ide att bygga om till en 137" om du hittar en matta och boggie (freeride) till rätt peng, till 137 längen så är högsta kamhöjden 59mm.
Är igen större grej att bygga om en summit till kort, det sitter en kylare baktill men den kan man lämpligtvis bara flytta fram. Fotstegen lär inte vara någon större grej att korta av så det inte ser helt mupp ut.
Men som sagt det är en del jobb.

Av lynx motsvarighet till rev, revo så undvik den. Är ett riktigt bondsmide, b-gjuten plast och tung.
Lynx motsvarighet till xp chassiet är dock helt ok.
 
Reactions: Jakobc

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Brorsan hade en XP MXZ 600 en gång i tiden, första årsmodellen, 2008? Den som var lätt som tusan, men vekare än en Polaris =)
Den var helt okörbar för den gick på rulle hela tiden så fort det inte var hårdpackad led (typ).

Så skulle säga att valfri kort maskin med rejäla/hårda kammar och rätt inställningar i boggien så funkar det mesta.