Skidoo renegade en bra skoter ?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Renegade är ingen djupsnöskoter utan en allroundskoter/crossover. Mest ledkörning även om den har viss lössnökapacitet. Dvs bra skoter för den körning som verkligen blir av för de flesta...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: Mr snow

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Nackdelarna kan jag tänka är att den är bred i framvagnen, troligtvis en aning låga kammar och en boggie som är mer anpassad för ledkörning än djupsnö.

Dock så går det säkerligen bra att köra ändå. Jag hade en Nytro rtx som var förlängd till 144" med 44mm kammar på mattan och det gick ganska bra att köra i djupsnö med den trots att den var tung och bred samt kass boggie för ändamålet. Man måste dock jobba mycket fysiskt och man ska undvika att stanna. I fjol köpte jag en Summit XM till sambon 146" och den var ju minst 10 ggr lättare att köra på samma ställen med så jag sålde nytron och skaffade en Summit t3 154"nyss så det ska bli spännande i vinter.

Nackdelen med Summitarna är att de är ju inte så kul att köra led med. Det går bra om man inte kör för fort. För min del spelar det mindre roll. Kompromissen mellan Renegade och Summit är väl Freeride. Nu har du inte specat vilken årsmodell du har tittat på heller så då blir det lite svårare att avgöra och jämföra.

Sen finns ju kusinen Boondocker...de första verkar kunna liknas med en blandning av renegade och freeride...har dock inte testat någon själv men de fick ju kritik för att vara mer en ledmaskin än djupsnömaskin...sen blev de väl bättre och bättre i djupsnön för varje år som gått. Det beror ju på vad du ska köra mest. Led eller djupsnö. Som sagt, i skogen hakade jag på min kamrater hyffsat bra med nytron men jag var helt slut efter en dag då jag fick jobba betydligt mer an de med mer anpassade maskiner. Skulle tro att en renegade är mindre jobbig än en nytro att bryta runt men de är väl 137" så de blir ju en aning kortare.
 
Reactions: Mr snow

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jo renegaden är 137". Jag hade en renegade 800 xp förut. Trevlig skoter ändå måste jag säga, kändes väldigt allround som nån uttryckte tidigare. Hade 44mm matta på min och den tog sig fram hyfsat i snön ändå, uppgraderade senare framvagnen till 36" ras2, då blev den betydligt lättare att bryta runt men samtidigt har man tappat lite av konceptet med maskinen då den upplevdes lite tippigare på led med den smala framvagnen. Om man kör mycket lössnö skulle jag nog gå på en summit istället men som crossover fungerar den ypperligt.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Ska du köra 50/50 led lössnö (ej brant) så är nog renegaden finfin, polarn har en renegade backcountry (44mm matta och aningen smalare framvagn än vanliga renegade) som han kört med fram tills i år då han går på summit. Vi kör i fjällen och även där har han tagit sig fram hyfsatt (utom dem riktigt lösa dagarna).

Nackdelen är att den inte är kort när du vill smiska led o inte lång när du vill köra ren lössnökörning.

Ps. kompisens renegade bc 800 2012 är till salu :)
 
Reactions: Mr snow