Skidor till Shredder RE

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har nog kommit fram till att jag inte riktigt gillar bärigheten i Blade DS+ skidorna, speciellt när man följer färska spår i skrå i tät skog. Så jag tänkte prova något annat alternativ.

Någon som provat något annat, typ pilot ds2/3/4, gripper, smalnat av ds+ skidorna?
Gripper och Pilot DS2 har jag tillgång till och även elhyvel :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag lånade ju en Shredder DS och en summit expert G5 i fjol och jämförde med min befintliga G4 och det jag direkt ogillade var just shredderskidorna. Var ju som två pontoner som inte ville ner i snön utan flöt uppepå och hade dålig styrning. Bladeskidorna kanske blir bra när det blir hårdare före och spårigt för då blir ju g4ans skidor livsfarliga.

Jag har ju tidigare ogillat skidorna på g4an (ds3) men med durapro skidgummin och tagit bort brättena så gillar jag dem och framförallt nu när det är lössnö. G5an har andra skidor än G4an men de var snarlika, de heter ds4.

Jag har även laborerat med gripper och ds2 på g4an men gripper kändes som de gick längre bakom spindeln och blev svåra att motstyra med och ds2 är typ som ds3, ds4 men inte lika aggressiva.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Gripper funkar dåligt på brp, blir som sagt som att dom hamnar för långt bak. Har dock inte provat ds+ skidorna men kör blade ds på summiten och gillar dom. Bär lagomt och lättsvängda. Ds ser av bilder att döma ut att vara smalare och kortare baktill kanske överlag smalare än ds+ så jag hade nog tagit till hylven om du inte kan bytlåna med nån som har ds bara för att testa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag tog och hyvlade ner blade ds+ skidorna.
Tänkte det går snabbare än att åka och köpa några andra :)

En Före och efterbild:







Tog ca 10 minuter per skida, smalnade av de lite mer längst bak likt gripperskidan.
Blir spännande att testa till helgen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag följer Muskoka freerider på youtube och i år kör han ju även en Shredder. Han verkar inte heller gilla skidorna för i ett av de senaste avsnitten satte han på ski-doo skidor. Dock lyckades ha ju få tag på en DS3 och en DS4 men han verkar inte va så kräsen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har kört i helgen och det blev riktigt bra.
Kan bara se fördelar med denna mod, blev en mycket trevligare maskin.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
På tal om Bladeskidor, visst skiljer sig DS och DS+ åt på undersidan va?
Tycker den förra maskinen med DS gick så förbaskat bra, tycker inte nya maskinen med DS+ går lika stabilt.
Kan ju förstås ha med inställning på skidtryck/fjädring också men den känns lite oroligare på hårt före.