skidres med mxz 700?

metrax

Aktiv medlem
19 nov 2007
64
0
6
Boden
Hejsan alla jag har mixtrat lite i dämpningen och dylikt på min MXZ för jag vill kunna få skidres lättare och mer osv, jag vet att mxz:an inte är gjord för det men jag har sett många amatör filmer där dom gör skidres!

har ställt om klossarna så de är på lättaste bak i boggin + lättaste/mjukaste inställning i bakre dämparen och sen hårdare i den främre

det är en 32 hk matta på och jag "tror" den är ner drevad 2 kugg redan av tidigare ägare eftersom den sticker på 5500 varv först och den är jävligt rapp mm..

men jag kan inte få skidres helt enkelt, hur ska man göra? speciell teknik? finns det nått mer att ställa in?
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
ta bort balator remen då lär du få skidres så du blir nöjd.
Prova att ställ skidorn i börja på en liten typ knöl/liten kulle så ställer du dig längs bak på fotstegen och trycker fullgas.
Men kan rekomendera att inte ta bort balatorremen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
ta bort balator remen då lär du få skidres så du blir nöjd.
Prova att ställ skidorn i börja på en liten typ knöl/liten kulle så ställer du dig längs bak på fotstegen och trycker fullgas.
Men kan rekomendera att inte ta bort balatorremen.

Balatarem*

Beror ju på dig själv, allt är inte skoterns förtjänst? right?
Testa med att börja köra på res över krön, upp för backar osv där det är lätt att "knäcka" tyngdpunkten på skotern så den reser.

Att ta bort balataremmarna är inte att rekomendera!!

//Rasmus
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hejsan alla jag har mixtrat lite i dämpningen och dylikt på min MXZ för jag vill kunna få skidres lättare och mer osv, jag vet att mxz:an inte är gjord för det men jag har sett många amatör filmer där dom gör skidres!

har ställt om klossarna så de är på lättaste bak i boggin + lättaste/mjukaste inställning i bakre dämparen och sen hårdare i den främre

det är en 32 hk matta på och jag "tror" den är ner drevad 2 kugg redan av tidigare ägare eftersom den sticker på 5500 varv först och den är jävligt rapp mm..

men jag kan inte få skidres helt enkelt, hur ska man göra? speciell teknik? finns det nått mer att ställa in?
Inslagsvarvet har INGENTING med eventuell nerdrevning att göra....
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
om den sticker på 5500 varv tycker jag att det låter som att det sitter styvare fjäder i primären eller variator kitt på den å då borde de inte vara någe större problem med att få skidres med den , och du ska ha dämparen styv bak i boggien med annars blir det att om den e för mjuk så dödar det den del av kraften som gör att skotern reser från start .
och balataremmen kan du möjligen ställa om om det finns extra hål på den men du ska inte göra några nya för om det blir för mycket så kan glidskenorna fara genom mattan o de e inte roligt :(
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
har samma problem och exakt samma skoter hehe, ska mixtra med klackarna, dock inte så coolt att plocka bort balatorremmen, då lyfter huven men mattan stannar på marken ;D
 

blixten

Aktiv medlem
16 mar 2008
92
0
6
norbotten
hej en kompis har en mxz 700 00a och han har flyttat främre boggie fästet ner 4cm på fotsteget, han åker på rulle
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Har en 01:as 700 med 38:as matta o den reser riktigt fint. Jag har bara släppt 2 steg på balata remmen
 
D

Deleted member 9532

Jag har en -07 550F Och jag har inte gjort något alls :p

Jag får visserligen inte världens högsta res, men det går. Börjar i låg hastighet stående långt bak på fotstöden och drar full rulle, lite teknik ingår med ryck i styret, men inte mycket.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har ju själv en mxz 440x med samma chassi som är rätt svår att få upp på rullen, vet inte om det är för lite cc bakom det hela eller så. Visst reser den med trottlarna i taket men omöjligt att få den att gå på rullen på platten eller längre res, men då 440'isarna med rev chassit reser onödigt mycket och långt nästan, känns som zx chassit är byggt för att hålla sig på backen:rolleyes:

Fint exempel på rev-res :cool: http://www.youtube.com/watch?v=Da9sB-6qdbI
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
5500 i tillslagsvarv är lite väll högt ifall du vill köra på res. När du har så höga tillslagsvarv så får du spinnden första biten och därför greppar den inte lika bra. Ja skulle då har sänkt tillslagsvarven till 4000-4500 ifall ja vore dig.