Skidres med Rave

agabrieel

Ny medlem
28 jan 2012
4
0
1
örnsköldsvik
Tja, jag har en Lynx Rave 550 -09, är det extra svårt o resa med en sån?
Hur gör jag?
Är det för korta kammar?
Spelar det nån roll vad de e för CC?:wacko:
 
E

eMe181

Tja, jag har en Lynx Rave 550 -09, är det extra svårt o resa med en sån?
Hur gör jag?
Är det för korta kammar?
Spelar det nån roll vad de e för CC?:wacko:
Tyvärr alldeles för liten motor.

Men de borde nog gå att få den å lätta på skidorna, testa ställa om dämparna i boggien + lätta på balatan
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
varför kan ni inta ta frågan seriöst?`

släpp ut balatan så långt som de går, hård fram så mjuk som möjligt bak i boggien,

annars trixa med variatorerna och matta
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ett tips som ja kör för att få upp den är att du hoppar till precis när du ska gasa. Det räcker ju inte att bara ställa sej så långt bak och rycka styre och tro att den kommer upp.
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
mixra om i boggien sen kör på våren när du får riktigt skidresarfäste så ska du se att även en 550 kan få lite skidsläpp
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
släpp balatan, spänn främre boggi dämparen och slaka lite på bakre, samt plocka klackarna i boggien så kanske den lyfte lite
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vettigaste tipset för dig är faktiskt att byta skoter.
Som alla reskåta fjunisar med för lite motor som börjar rackla och bängla med att släppa på balata hit och dit och köra med fjädring som gör skotern oduglig är inte rätt melodi. Såklart det går men varför inte direkt köpa en skoter du slipper förstöra köregenskaperna på för att kunna få skidorna i luften.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte om jag ska ta tråden seriös eller inte med tanke på vilka svar du fått.

Svarar jag också ändå.

Jag är inte någon lynx fantast, men hade fått för mig att det sitter PPS boggie i alla rave?

OM du har ett PPS boggie (OM?), så har du fel på boggiet om den inte reser. För det är väll världens bästa boggie, på att hålla skidorna i luften (världens sämsta boggie, enligt mig då).
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vet inte om jag ska ta tråden seriös eller inte med tanke på vilka svar du fått.

Svarar jag också ändå.

Jag är inte någon lynx fantast, men hade fått för mig att det sitter PPS boggie i alla rave?

OM du har ett PPS boggie (OM?), så har du fel på boggiet om den inte reser. För det är väll världens bästa boggie, på att hålla skidorna i luften (världens sämsta boggie, enligt mig då).
är väl tvärs om med pps:n. den är ju riktigt kopplad och vill inte resa mycket alls. iaf första ppsen var hårt kopplad och vägrade att lyfta skidorna, men eftersom det är en led/ban boggi så borde den va kopplad och ha lite viktförskjutning. är då vad jag fått för mig
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo, så har jag fått det för klarat också, i teorin. Men av alla de jag känner som åker rave (årsmodeller mellan -01 och -06), så är det ingen som klarar av att hålla skidorna i marken=)
 

niemi

Medlem
28 dec 2011
32
0
1
Kiruna
Jo, så har jag fått det för klarat också, i teorin. Men av alla de jag känner som åker rave (årsmodeller mellan -01 och -06), så är det ingen som klarar av att hålla skidorna i marken=)
Finsk sisu kallas de! ;)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Jo, så har jag fått det för klarat också, i teorin. Men av alla de jag känner som åker rave (årsmodeller mellan -01 och -06), så är det ingen som klarar av att hålla skidorna i marken=)
01-06 då är det RCG boggin vi snackar om :) var först 07 som pps:en kom, fanns 06 i 440:in dock
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
Jag har en Enduro 550HO 04 och den är det absolut inga problem att åka på vändrullen från start . Då sitter det orginal 30mm matta och inga konstiga inställningar i boggien .
 

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Vet inte om jag ska ta tråden seriös eller inte med tanke på vilka svar du fått.

Svarar jag också ändå.

Jag är inte någon lynx fantast, men hade fått för mig att det sitter PPS boggie i alla rave?

OM du har ett PPS boggie (OM?), så har du fel på boggiet om den inte reser. För det är väll världens bästa boggie, på att hålla skidorna i luften (världens sämsta boggie, enligt mig då).
Haha k-len.. vet mest, dock inte denna gång ;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jo, så har jag fått det för klarat också, i teorin. Men av alla de jag känner som åker rave (årsmodeller mellan -01 och -06), så är det ingen som klarar av att hålla skidorna i marken=)

som det sagt före detta inlägg så är det rcg i dom du menar, dom är inte alls lika "hårt" kopplade som pps,en