Hej, frågan vad det är för skillnad mellan Karibo och Alaska....-Allt...det är nog lättare att nämna det som är gemensamt tror jag :weird:
Karibon är en HELT annan maskin, inte ens konstruerad av Aktiv, men det är inte Alaskan heller förståss :blink:
Karibon är som en del beskriver, en "lappmoppe", visserligen liten/smidig och lättkörd...MEN...den kan faktiskt kräva sin "man" att åka avancerat med då den är allt annat än stabil som en modern skoter är, både spårvidd och fjädring är annorlunda.
Alaskan däremot är mera en "typisk" 90 talare med hyfsad spårvidd/tyngd/fjädring och stabilitet samt mera motor.
Har haft äran att köra båda dessa modeller i alla möjliga varianter (+ otal andra maskiner med förståss) i tusentals mil och många år, och min personliga åsikt är att om man söker en maskin som Karibons typ, alltså lätt/smidig och mest för "ensam-åka" (Lynx GL250 är typ samma kategori) , så är Alaskan HELT att glömma, den har inte EN egenskap, som jag iaf, värderar hos Karibon, möjligtvis en GL250 då, men även den är tvåa bakom Karibon.
Söker man en lättkörd "normal" skoter, och inte är ute efter att snurra runt tallar i skogen och klättra som en get i bergen, så är nog Alaskan att föredra.
XT som någon undrade över, står för Xtra-Traction och dessa modeller hade högre kamhöjd (runt 19mm) än dåtidens "norm" på 16mm (typ Yokohama) och ibland mindre (Skega mfl.).
Så allt beror på vad man är ute efter, att Karibon är svårkörd på sitt sätt har jag sett många bevis på, kan nog enklast jämföras med motorcyklar, vill man cruisa lugnt å fint efter landsvägen och obland kanske lite småvägar så väljer man en hoj efter det, är man ute efter en suveränt lätt och hanterlig hoj i skogen kanske man väljer en Trial-125:a (Karibo) , och vill man ha det värsta i skogen och crossbanan med hopp och klättring och mycket motor så kanske en RMK eller Summit är rätt.
Har råkat ut för många personer som "vill testa" Karibon för set såg SÅ roligt och lätt ut när man fräser runt och slänger den hit å dit, boondocking, sidehilling osv..., åsså sätter" dom sig på den och kör iväg å...tippar.. :nuts:
Tänker inte på att det SER lätt ut när "Trial-grabbarna" studsar runt i skogen över och under hinder som stenbockar...men tro mig, det är INTE lätt, det kräver som sagt sin "man"
h: