Skillnad på BR9ECS och BR9EYA

Easy360s

Välkänd medlem
Hej, börjar bli dåliga stift på skotern och jag har två BR9EYA liggandes så jag undrar kan jag använda mig av dessa? Är det någon större skillnad? vet att de är något med att elektroden inte ska sota igen lika lätt..
Skotern är förövrigt en Rev 440/600 icke ho
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vad det är för skillnad kan jag inte svara på men i min skoter ska det egentligen vara BR9ECS men srx'n är ganska känslig på chocken så om man använder den just lite för mycket så släcker den nått av stiften. Jag blev less och började köra på BR9EYA och har inte märkt någon skillnad på gången men att dom är förbannat omöjlig att släcka + att dom är mycket billigare än ECS så jag kör på dom i alla skotrar nu.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
ECS stiften är väl framtagna till rotax serie III har jag för mig, dom ska ha en speciell sorts elektrod som gör att motorn inte spikar lika lätt, tror dom tog fram dom till modellerna då ho-motorn kom, inga problem att köra med eya-stiften iaf
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
srx:en rekommenderas ha BR9ECS förmodligen för att säkra avståndet till kolven så att man inte får kolv känning i stiftet om man varvar mycket, annars finns det ingen anledning till att ha BR9ECS stift utan då är BR9EYA helt ok..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
EYA stiften går lite varmare men ingen fara på din motor skulle jag tro, bra att veta bara. Och Jo eya går visst att släcka ;)
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Hej, börjar bli dåliga stift på skotern och jag har två BR9EYA liggandes så jag undrar kan jag använda mig av dessa? Är det någon större skillnad? vet att de är något med att elektroden inte ska sota igen lika lätt..
Skotern är förövrigt en Rev 440/600 icke ho
Helt rätt. BR9EYA togs fram av ett märke som hade problem med att stiften dödades. Efter att man tog fram BR9EYA, så försvann problemen. Elektroden har som du säger en annan utformning som skall förhindra att de dödas. Dessutom är BR9EYA billigare att köpa. Kör på dina BR9EYA.
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
BR9ECS5

BR9ECS5 = Till alla Rotax Serie-III motorer,
( EJ SDI motorerna ).


"Ski-Doo/Lynx Spark Plug Recommendations :

Rotax recommends the use of the BR9ECS5 spark plug in all their Serie-III ( 500/600/600HO/700/800/800HO/800HOPT ) twin engines ( Not SDI ).
According to Rotax this new plug has a conical shape base, which can allow a short centre electrode and a short ground electrode compared to the previous BR9ES.
Rotax reports the main benefits of this plug are a reduction of pre-ignition and detonation by dissipating heat more efficiently via the electrode and a conical shape base, and a reduced chance of vibration breakage with the shorter ground electrode.
Rotax warns that one should not attempt to adjust the gap on these plugs, as they are pre-gapped at the factory."

.

:rolleyes: Det finns en orsak till att NGK och ROTAX tillsammans tog fram ECS stiften..... :rolleyes:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
383
83
Malå/Adak
För ett par år sen gick BRP ut och sa att man skulle ge fan i, (nå kanske inte med dom orden), att köra EYA i deras maskiner. Tydligen så var det något med att värmetalet inte stämde riktigt på dessa. Om detta gäller ännu vet jag inte. tycker f.ö ECS-stiften är rättså odödliga, inte ett dugg sämre än EYA jag körde på Ultra-aset en gång i tiden. Ska finnas en rätt lång diskussion i detta ämne någonstans i antingen detta forum eller SRs forum, går den leta rätt på så kanske det står nått kul där.

Numera kör jag dock på Polaris egna i min, (Champion tror jag), och dom verkar aldrig slockna, fast då har den ju inte tre burkar heller.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jo Champion funkar fint till polaris och speciellt till tripplarna, men jag undrar hur det blir för vi som kör kortgängat än, ibland har jag problem hitta mina stift, B8HS alt BR8HS