Skillnad på rx1 och Apex

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Delar av chassiet är nytt på Apex, annan körställning och insprutning istället för förgasare på motorn. Annan boggie än RX1 (03-04), 05an fick samma som Apex.

En hel del är samma som RX'1an, men som sagt annan körställning och det gör ju en del...
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Egentligen är väl skillnaden att på den Amerikanska marknaden kallas RX1 för Apex från 2006. I sverige marknadsförs den fortfarande som RX1 av Yamaha.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Rojo;
Vet vad du menar, men Apex är fortfarande en ny modell. Dvs Delta-2 chassiet.

Det som skiljer i huvudsak:

Bredare fotsteg / Andra fotstegslister
Annat baklyse
Annan plast bak
Annan Dyna
Framflyttad körställning
Nytt styre och lite sånt jox
Ny boggie
Nytt utseende (plast osv)
Ny motor med insprutning och andra kammar bland annat!
Radiator kylning
Nya skidor
Andra framdämpare på de flesta Apex modeller
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
-05an har som jag försått det kommit lite i "skymundan", är den värd dom extra pengarna jämfört med 03-04?

Hur är skillnaden rent körmässigt mellan dom tidigare rx-1:eek:rna mot dom nya "apex", märker man skillnad på effekten?

Finns dessvärre bara en -05a på blocket och den vill han ha nästan lika mycket för som en apex så då kanske valet är lätt?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om det är samma pengar för en 05 som en Apex , köp Apexen. Sen from 05 så ska man granska boggien NOGA. 05 fick ett gäng rättningar. W-armen, försärkningar på skenorna, Modifiering av kablage/montering av dämpar vredet.

Men 06an lider också av W-arm problematik. From 08 så skall det hålla, men jag är skeptisk. Kör 08ans Warrior boggie på min och färgen har börjat släppa på W-armen.. så det är väl bara en tidsfråga.

Annars är 05an riktigt fin. Kolla sekundären också efter sprickor vid glidklackarna , gäller alla äldre än 06a då det kom en ny skiva till variatorn.