Skillnad på smidda och gjutna kolvar?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad är det för skillnad på smidda och gjutna kolvar? Förutom priset då.
Precis som det låter. =)

De gjutna är gjutna till sin form.
De smidda är gjutna/smidda till sin form.

När det gäller Wiseco's smidda vill jag räcka upp ett varningens finger när det gäller kolvspel. Detta är mycket viktigt, då de är lite luriga på att nypa om man inte har koll på grejorna.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Ja, jo, det greppade jag också men är de smidda så pass mycket bättre att det berättigar det dubbla priset jämfört med en gjuten kolv?

Och förresten, är det någon kvalitetsskillnad på polaris original och wiseco? 740 spänn för en gjuten wiseco och runt två loppor för en polaris original?

Kolvspel? Jag skickar in cylindrarna idag för omnikasilning nämligen.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det viktiga med smidda kolvar är att varmköra dom.
dom skramlar lite när dom är kalla för att dom inte har fått rätt storlek mnen när dom blivit varma så blir det tystare.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Åh, varmkörning är nog så viktigt i alla lägen så det är nog minsta problemet, här varmkörs det ordentligt :)

Läste att wisecos smidda expanderar för mycket(!)
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kolvspelet honar du.
Jag har enormt kolvspel, men det känns tryggt så.
Tycker inte om aluminiumklet i mina cylindrar...

Ända sedan farsan racklade med Wiseco-kolvar i rallycrossbilen har jag haft ett snett öga åt dem, men som det är nu så är det absolut billigast för mig att lira med smidda kolvar.

Som sagt så är det viktigt med varmkörning av dessa, då de expanderar "för mycket" och FORT!

Om du läser instruktionerna som medföljer kolvarna (finns även på deras hemsida) så ser du hur de modifierar "M-series"-kolvarna (alltså i princip alla skoterkolvar du hittar hos dem) med "lube holes" över bryggorna (den del av cylinderväggarnas bågradie som är konstant obruten av portar under hela kolvens slaglängd).
Det är där det brukar bli "fyrhörningar" då kolven nyper. Genom att ha dessa hål där så låter man kolven svälla in lite i hålen istället för rakt ut - samt att de bär med sig smörjning från vevhuset.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Låter ju lättare sagt än gjort att få detta rätt gjort. Jestanes vilken djungel.

På diverse forum säger de att smidda kolvar håller bättre än gjutna och är att föredra vid tvångsmatning, nitro och turbo applikationer.

Så, med mina ~160 kusar i RMK'n borde jag kanske klara mig med gjutna kolvar?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Men seriöst,

Om jag köper Wisecos smidda kolvar som är avsedda för polaris rmk 800 motor vars cylinder skall ha 85 mm diameter så skall det ju funka.

Följdaktligen skickar jag in cylindrarna till nicasilproffsen för omnikasilning, säger att det skall vara 85 mm innerdiameter och sedan skall det bara vara att tuta och köra när skiten kommer tillbaka?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Men seriöst,

Om jag köper Wisecos smidda kolvar som är avsedda för polaris rmk 800 motor vars cylinder skall ha 85 mm diameter så skall det ju funka.

Följdaktligen skickar jag in cylindrarna till nicasilproffsen för omnikasilning, säger att det skall vara 85 mm innerdiameter och sedan skall det bara vara att tuta och köra när skiten kommer tillbaka?
'

http://wiseco.com/PDFs/Manuals/MSeries.pdf
Där har du instruktionerna jag menade.

Det är väl 2428M08500 du ska ha till den? (samma som jag kör)
Föreskrivet kolvspel till dem är väl 4-6 1/1000 tum?
Du säger att dina kolvar är 85.00 mm och att du ska ha ett kolvspel på 6 tusendelars tum (det står på kolvkartongen vilket spel som föreskrivs, välj det högsta om du vill vara på den säkraste sidan) - då ska de fixa det åt dig.
Lättar är ju självklart ifall de även har kolvarna att referera emot.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
All right, beställer kolvarna först och skickar med dem till nikasilproffsen, eller gunnars verkstad som de verkar heta :)

Japp, skall vara det, tänker inte borra upp cyllarna, bara smeta på lite ny nicasil.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
All right, beställer kolvarna först och skickar med dem till nikasilproffsen, eller gunnars verkstad som de verkar heta :)
Exakt !! :rock:

Man skall alltid skicka med de kolvar man skall ha till firman som borrar, oavsett NiCaSil eller Stålfoder eller gjuten eller smidd kolv osv.

Detta är det enda rätta sättet att gå till väga.

.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Låter ju perfekt i teorin.
Men hur blir det i praktiken?

Du skickar med två kolvar. Dom två kolvarna har olika diametrar (pga tollerans).
Dom bearbetar upp cylindrarna med exakt rätt kolvspel.

Du har då alltså två cylindrar med olika diametrar. Du måste då ha koll på vilken kolv som ska vara i vilken cylinder! Men visst, ypperligt kolvspel.

Hur blir det sen då? Du blåser hål i kolven första helgen.

Jaja, bara att beställa en ny kolv.
Oj, den var något större, den nyper första dan....

Nä, cylnder på fast mått.
Tolleransen/avvikelsen på kolven.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Säg då att du har en kolv som ligger på din minsta tolleransen.
Du får hål på den kolven, köper en ny.

Vad gör du då om den kolven ligger mitt i eller i övre tolleransen?
Du har då ett tajt kolvspel.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Vad fan skall jag göra då? Tar minst 3 veckor att nicasila om cyllarna och minst en vecka att få kolvarna så det brinner i knutarna!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad fan skall jag göra då? Tar minst 3 veckor att nicasila om cyllarna och minst en vecka att få kolvarna så det brinner i knutarna!
Det är inge bra att skicka med "worn pistons", ivf! =)

Men har du inte beställt kolvarna än?
Får du inte tag på kolvar i Sverige - därav så lång lev.tid som en vecka+?

Min extrauppsättning Wiseco-kolvar ligger på verkstad för att fräsas upp för vevstaken (som inkl. shims på F7an är bredare än Polaris-stakarna) och är modifierade med hålen för bryggorna.
Hade det inte varit så jäfla bökigt att få tag på dem (knappt 15 mil) så hade jag kunnat skicka dig mina, så hade du haft dem på ett par dagar...
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Motorhuset som tar via Duells (generalagent wiseco?) sade att Duells hade 3-4 veckors leveranstid...

Tar jag det själv från staterna borde det gå snabbare än så i alla fall
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Nog finns det, men då skall de ha två loppor för en kolv, köper jag ett kit från staterna så kommer jag undan med 3 loppor för TVÅ smidda wiseco kolvar.