Skillnad på vikter

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hejsan skulle villa veta vad det är för skillnad på
tex 10-68 vikter mot 11-68?

Ser att många vill köra med 11 istället motför orginal 10 på SB 800 men vad är skillnaden?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den växlar på ett annat sätt... motorn hinner få upp varven innan den växlar ut:)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
som jag förstått så ska det vara nåt sånt som är skillnaden dvs. även mera remtryck.

Har för mig att vissa ÅF bytte från 10 serie till 11 på tex. assult för att dom skulle ta mindre rem men detta är bara något jag "hört". Så de kan säkert nån polaris ägare svara på om dom fått de bytt av ÅF.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey ja då får man vänta och höra med nån som bytt själv....

Nån annan som kalibrerat nåt i sina SB 800 variatorer?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har 11-68or på Assaulten. Dom trycker på hårdare tidigare och den får bättre remtryck från start. Funkar kalas och det gör även underverk för bränsleförbrukningen vid ledkörning då den ligger bra mycket lägre i varv vid "finåkning". Jag anser att i Sverige där alla ju åker på låg höjd så borde 11orna vara std på 800an.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Har 11-68or på Assaulten. Dom trycker på hårdare tidigare och den får bättre remtryck från start. Funkar kalas och det gör även underverk för bränsleförbrukningen vid ledkörning då den ligger bra mycket lägre i varv vid "finåkning". Jag anser att i Sverige där alla ju åker på låg höjd så borde 11orna vara std på 800an.
Okey ja detta låter ju intressant! Vad kostade vikterna?
Samt hur mycket tror du jag kan köra med på min switchback... 11-70 eller högre?
 

Erko4

Medlem
23 nov 2009
8
0
1
Ume(å)
(kan inget om skoter) men köpte en skoter förra vinter, men den går iväg på 5000varv är det inte mycket? för han sa då inget om att han hade bytt nått eller mixra i varriatorn så kanske det ska va så ?^^ lynx rave 643-93
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
(kan inget om skoter) men köpte en skoter förra vinter, men den går iväg på 5000varv är det inte mycket? för han sa då inget om att han hade bytt nått eller mixra i varriatorn så kanske det ska va så ?^^ lynx rave 643-93
det är lite högt kanske...men nånstans mellan 4-5 bör det vara på den skotern så det fungerar aldeles utmärkt
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kring tusingen gissar jag på för 3 vikter, köp en ny fjäder också när du ändå håller på.

Svårt säga om du ska ha 11-68 eller 11-70, skulle du tvinga mej gissa så skulle jag säga 68 men jag lovar inget =)
68orna verkar stämma bra mot orginalfjädern i både inslag och maxvarv, (-09 Assault orginalfjäder alltså)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag tror nog jag ska ha 70+ för assaulten har ju grövre och längre matta...

Sen så behöver jag nog inte byta fjäder för den har inte ens gått 80mil så...
Fast jag kanske måste byta fjäder när jag byter vikterna?
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Sätt en vit team primärfjäder, gjorde det i min utan att byta vikter å det vart enorm skillnad, +500 i tillslagsvarv och bättre bottenvrid.. ska testa byta vikter oxå å se om det går att förbättra ytterligare.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tror du borde klara dig med 11-68 vikter. Ska ju även räkna in att rmk och assault är mycket lågt drevade. Cfi 800 mår mys med dom vikterna btw. Körde själv med dom på min rmk -08. Har en helt annan kurva än 10-vikterna. Mycket mer remtryck framför allt på mellan. Jag hadde dock min rmk sjukt lågt drevad. Därför tror jag att 11-68 kommer bli mint på din sb.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Tror du borde klara dig med 11-68 vikter. Ska ju även räkna in att rmk och assault är mycket lågt drevade. Cfi 800 mår mys med dom vikterna btw. Körde själv med dom på min rmk -08. Har en helt annan kurva än 10-vikterna. Mycket mer remtryck framför allt på mellan. Jag hadde dock min rmk sjukt lågt drevad. Därför tror jag att 11-68 kommer bli mint på din sb.
Prexis. Och testa först med orginalfjädern, tror inte du ska behöva byta till något hårdare. Högre inslag än 4000 vet jag inte varför man skulle behöva på CFI800an

Det är å andra sidan ingen större sak att slipa av en omgång 70g lite granna om dom skulle vara för tunga, men som sagt var tror jag 68orna blir bra.