skillnad på vmax xtc och sx

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
Någon som vet ? -97 verkar det som dessa maskiner kom och de har nytt proaction chassie. vad kännetecknar dessa ? Jag funderar på en vmax sx 600 från 97-98 som ersättare till min exciter från -89. Är de lika lätta att svänga runt med en skida iluften som excitern, vid lössnökörning ? eller är det tunga strykjärn som ska ligga på leden ?
 

ROACH

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Sverige
Lite strykjärn är det ju iofs men det går fint att lägga ikull dom. sx har öhlinare orginal har jag för mig iaf i framvagn, XTC'n har gas runtom, och är snyggare men motormässigt vet jag inte vad som skiljer dom åt annars är det ju samma chassie osv. Finns ju vmax, vmax xtc, sx vmax, vmax xt ganska lika skotrar med bara mindre ändringar. XTC'n är grymmaste alternativet enligt mig, men inte bara för att jag äger en.
 

Rayden82

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
det som skiljer modellerna är:
Sx har kort slagläng på dämparna, 5 och 600 har öhlins std 700 har kayba dämpare std. chassit är förövrigt samma som SRX. alltså gocart inte lössnö.
Xtc har lång fjädringsväg, högre framvagn och smalare mellan skiderna. samma dämpare (tillverkare) som Sx. lite allround skoter som funkar överallt, bästa allternativet för dom flesta.
Xt och dom andra modellerna är budget alternativ av Xtc för dom har billiga oljedämpare.
 

Ragwald

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Boden Sverige
perfekt!
Då slipper jag också fundera.
Har länge undrat över skillnaden mellan sx,xt och xtc.
har en xtc700r -98 som jag köpte ifjol.
jäkligt nöjd med den och tänker inte byta på ett par säsonger som det ser ut nu.
har bytt till 34mm kammar i mattan så det tar sig fram lite bättre.
Ingen djupsnö maskin ändå men bättre fäste på leden.
Totalt underbar och billig att köra.
Om jag inte har helt fel så TROR jag att xtc:n är den enda av de tre som går att få med back som orginal? Kan de stämma?

alles gütt
//Ragwald den förskräcklige
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Rayden82 skrev:
det som skiljer modellerna är:
Sx har kort slagläng på dämparna, 5 och 600 har öhlins std 700 har kayba dämpare std. .
Vmax600SX 1997 hade Öhlins std. i framvagnen. SX fanns inte ens som 500.

Rayden82 skrev:
Xtc har lång fjädringsväg, högre framvagn och smalare mellan skiderna. samma dämpare (tillverkare) som Sx.
XTC har 42,1" spårvidd till skillnd från SX som har 41". Annars var det rätt!
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
SX och XTC 600 skiljer sig även när det gäller drevning och variatorsetup. XTC´n är högre drevad, SX lägre eftersom den ansågs vara "crossmaskinen".
 

olsson#33

Ny medlem
12 okt 2004
4
0
1
Kalix
Ekholm!

Du ska inte sätta emot Rayden han har vissa specialkunskaper som tex att ta ur en motor från en yamaha utan att ta lös primären...