Skillnader i boggie: SX-R och XTC?

Sigge

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
RE: Skillnader i boggie: SX-R och X

Så vitt jag vet bara smågrejer, har själv en V-max700 och när jag tittat på sprängskisser så ser jag bara minimala skillnader lite grövre stag och andra infästningar.
Men jag kan ha fel...har jag det så är jag mycket intresserad själv
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
RE: Skillnader i boggie: SX-R och X

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Aug-03 kl 02:55 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Aug-03 kl 02:55 PM (CET)]Om vi jämför boggien på en -97 500XTC med en -00 500SX/R så ser det ut så här:

XTC
Fjädringsväg: 292mm
Dämpare: Aluminium
Främre fjäder: 1,2kg/mm
Bakre fjäder: 2,7-5,0kg/mm
Övre/nedre plastbrickor i controlrodsen: 7,5mm / 2,5mm

SX/R
Fjädringsväg: 292mm
Dämpare: Aluminium
Främre fjäder: 1,5-2,5kg/mm
Bakre fjäder: 2,8-4,8kg/mm
Övre/nedre plastbrickor i controlrodsen: 10mm / 10mm


Sen skiljer ju shimsningen också. Man kan säga att XTC har mera touringstuk på boggin medan SX/R är mycket fastare, speciellt märks ju den progressiva fjädern i framdämparen. XTC har dessutom dubbelt så långt glapp i kontrollstavarna vilket ger en mjukare fjädring i de mindre guppen. (dvs boggin jobbar okopplat i en större del av fjädringsområdet än en SX/R-boggi)
Men det är sant att boggityperna ser väldigt lika ut, det enda som egentligen syns 'på utsidan' är de olika plastbrickorna...


---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------