Skinz Framvagn?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som vet nått annat än vad skinz själva säger om deras framvagn?

Låter ju väldigt bra men är det lika bra som dom utlåvar så kommer nog jag köpa en i alla fall:)

[video=youtube;rvuIuyYCQkY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rvuIuyYCQkY[/video]
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo visst är det lite pengar men man får tänka på att dämparna kostar 10000kr i sverige och dom där har någon special coating också så dom är säkert ännu dyrare. så kostnaden för bärarmarna är inte så farligt ändå om dom fungerar så bra som det utlovas

Om jag räknar rätt så blir det ca 17000kr ink moms/tull så räknar du av 10000för dämparna så blir det ca 7000 för framvagnen och s-36 ski-doo framvagnskitt kostar 5000 så är ju då endast 2 tusen kr dyrare än ski-doo.

Så om man vet hur man gör så är det inte alltid man behöver betala tull =)
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp jag har monterat på min och är än så länge riktigt nöjd =)
Monterade den över sommaren så är svårt att säga exakt när det var länge sedan man körde men jag känner absolut det känns som jag är bättre att köra i år hehe.

En stor skillnad är att du inte längre behöver stå i fotholken och hänga över styret. Nu kan du stå mitt på fotsteget å köra på skrå utan att den vill dra iväg uppåt.
Post forward känns helt onödigt nu men som jag tidigare funderade på att köpa.

Även mycket stabilare att köra över ojämnheter som t.ex gammla spår under snön när du skrå kör. Den plöjer rakt igenom istället för att kasta ner dej för backen igen.

Så jag tycker i stort att den uppfyllt mina förväntningar på den.
Jag hadde fox dämpare sedan innan som är 1cm kortare än dom ska vara men det fungerar bra ändå.
Och Skinz framvagnen accepterar mycket hårdare tryck i foxarna utan att bli ostadig på skrå. Med original framvagnen körde jag på 50 i huvudkammaren och 70 i evol kammaren. Nu kör jag 70/150 och den känns ändå inte som den vill tippa tillbaks på skrå. Snarare tvärt om att den är stadigare på skrå då dämparna håller emot mer.

Är marginellt mer tungbruten men det är mestadels pga mycket hårdare dämpare men är fortfarande mycket lätt bruten.

Vill testa en helt standard så jag kan hoppa i mellan så jag riktigt känner exakt skillnaden. Är ingen i mitt gäng som kör summit 154 men testade en Boondocker 3700 och den gick inte hantera på skrå alls i jämförelse. Jag satt mej bara å tittade när han testade min skoter för det kändes helt meningslöst att änns köra lynxen då.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Utan att ha jämfört med en identisk skoter med original framvagn har jag hittills inte hitta några nackdelar.

Brons "oillite" bussningar rekommenderas ej enligt mej pga framvagnen har inte dålig passform men inte lika exakta mått i hålen för bussningarna så var ett jäkla stök att slipa ner bussningarna tills allt passade. Original plastbussningarna formar sej lite så det inte går så mycket om det diffar lite. Fungerar att köra med men då ska ni räkna med att det tar typ en dag i garaget att få i alla bussningar =)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Utan att ha jämfört med en identisk skoter med original framvagn har jag hittills inte hitta några nackdelar.

Brons "oillite" bussningar rekommenderas ej enligt mej pga framvagnen har inte dålig passform men inte lika exakta mått i hålen för bussningarna så var ett jäkla stök att slipa ner bussningarna tills allt passade. Original plastbussningarna formar sej lite så det inte går så mycket om det diffar lite. Fungerar att köra med men då ska ni räkna med att det tar typ en dag i garaget att få i alla bussningar =)
Det kallas Amerikansk "passform". :D