Skoteråkning Gävle/Kungsberget

jagrjr

Medlem
2 jan 2013
24
0
1
Järna
Skulle vara tacksam om det var någon som kan ge tips på bra skoterställen
runt Gävleborg.
Har kollat olika webbsidor som visar snödjup på olika ställen, ett ställe som hade mycket snö för tillfälligt var Kungsberget (Järbo).

Kör en lössnömaskin och så mina vänner, så lite tips på bra ställen runt där. Åker helst på öppna ytor och inte så mycket leder:)

Kom gärna med lite snödjupsinfo!

Tack på förhand!

//Martin
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Är ganska dåligt med öppna ytor runt Kungsberget. Men åk till Kjellas Mack i Jädraås (typ 1 mil längre). Lasta av där och åk mot Storsjön. På leden dit finns milvis med myrar som man kan leka av sig på. Men just nu är det det ungefär 3dm skare vilket borde kunna bli en grym botten, men några decimeter med snö på detta så kommer det gå att åka över allt.
Isarna är inget jag rekommenderar.
 

jagrjr

Medlem
2 jan 2013
24
0
1
Järna
Är ganska dåligt med öppna ytor runt Kungsberget. Men åk till Kjellas Mack i Jädraås (typ 1 mil längre). Lasta av där och åk mot Storsjön. På leden dit finns milvis med myrar som man kan leka av sig på. Men just nu är det det ungefär 3dm skare vilket borde kunna bli en grym botten, men några decimeter med snö på detta så kommer det gå att åka över allt.
Isarna är inget jag rekommenderar.
Okej så man åker på leden mot Storsjön?

Tack så mycket för tipset!:)
Bor du i närheten så får du jätte gärna uppdatera om det kommer snö;-)

MVH
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Okej så man åker på leden mot Storsjön?

Tack så mycket för tipset!:)
Bor du i närheten så får du jätte gärna uppdatera om det kommer snö;-)

MVH
Nu när jag tänker efter så vet jag inte om det är skyltat. Men det finns inte så många leder att välja på. Fråga inne på macken åt vilket håll ni ska. Det är iaf rakt bakom macken över hängbron och sen rakt på bara.

Jodå jag bor i närheten. Kan hoppa in här och skriva om det kommer några nämnvärda mängder snö!
 

jagrjr

Medlem
2 jan 2013
24
0
1
Järna
Nu när jag tänker efter så vet jag inte om det är skyltat. Men det finns inte så många leder att välja på. Fråga inne på macken åt vilket håll ni ska. Det är iaf rakt bakom macken över hängbron och sen rakt på bara.

Jodå jag bor i närheten. Kan hoppa in här och skriva om det kommer några nämnvärda mängder snö!
De låter awesome!:) De verkar som att kylan sakta smyger sig på,
blir ju rätt bra om de kommer massa puder;P

MVH
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: Skoteråkning Gävle/Kungsberget

Jodå jag bor i närheten. Kan hoppa in här och skriva om det kommer några nämnvärda mängder snö!
Har ni fått nån snö i veckan?
 

jagrjr

Medlem
2 jan 2013
24
0
1
Järna
Sv: Re: Sv: Skoteråkning Gävle/Kungsberget

Gävle har fått snö, minst 3dm.
Järbo/Kungsberget har fått ungefär 1dm. Det har blåst mycket.
Gävle borde ha fått mycket mer nu, enligt klart.se ska dom ha fått ca 1 dm några dagar tillbaka + förra veckan som du säger. Sen ska de komma ca 2dm denna vecka om man kollar:)
Får hoppas de kommer lika mycket i Jädraås;-)
 

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Vi va ut ett gäng på 5 maskiner igår. Lastade av i Järbo sen åkte vi Jädraås, Ockelbo sen ner mot Gävle och sen tillbaka mot Sandviken Järbo. Fick ihop ca 15 mil :) Väldigt varierande skick på lederna, allt ifrån puckelpisst till helt nypreparerat. Va ca 50cm packat med 1-2 dm löst uppepå.
 

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Hej igen. Vi va ut idag igen ett gäng på 4 st. Utgick från Järbo sen mot Jädraås, Ockelbo. Blev en pizza i Ockelbo innan vi fortsatte ner mot Gävle och sen tillbaka till Järbo. Ungefär samma före som sist ja skrev. Väldigt varierande skick på lederna, men tyvärr mest puckelpisst :( Men blev lite körning "offpisst" oxå med en hel del fastkörningar. Men kul hade vi! :)
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Har också kört en sväng idag. Utgick från Jädraås, körde först mot svartnäs via st. Björnmossen. Efter Hemsjön nånstans hade massa skogsmaskiner gjort kaoz med leden, så vi villade bort oss och genade över till storsjön istället. Sen tillbaka mot jädraås via björnbackberget.
Tyvärr för lite snö snö ovanpå skaren från början av januari för att få till nån kul åkning utanför lederna. Men det går att köra överallt i skogen, om man hittar. :D