Skoteråkning på åkermark, hett ämne.

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Läste i tidningen förra veckan att några skoteråkare här omkring hade blivit polisanmälda för att åka på en snötäckt åker med höstvete. Markägaren skulle oxå kräva skadestånd, hur han redan nu kunde veta att det blev skador på grödan förtäljer inte historien...

Hur är lagstiftningen egentligen? Om det finns ett snötäcke är det ändå förbjudet att köra på åkermark?

Jobbar själv på en spannmålsgård och där skoterspåren slingrar tätt över fälten. Dock påstår chefen att han ALDRIG sett några skador (inte jag heller för den delen) och det under många många år. Nu tillhör min arbetsgivare inte den gnälliga sorten plus att han har ett stort motorintresse vilket iofs kan mildra synen på skotrar. Dock ska han ju leva på vad marken avkastar så något lär det ju ligga i det han tycker sig sett under dessa år.

Att mosa in på ett nyplanterat hygge förstår jag är vansinne men frågan är hur och OM det verkligen blir skador på fält där snön skyddar där skotrar körts?

Eller är det en generell inställning många har att skotrar låter illa och går fort och dom ska banne mig inte köra på "mina" fält?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja du får ju inte köra på någons mark om du inte har tillstånd...obereonde om det är åkermark , skog eller sandtag....
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Här kan du läsa vad som gäller: http://www.snoskoterradet.se/fragor-svar/

Några urklipp:

Var får man köra snöskoter i Sverige?
Enligt Terrängkörningslagen får man köra snöskoter om det är tillräckligt mycket snö i terrängen, så att man inte förstör marken eller växtlighet.

Var får man inte köra snöskoter i Sverige?
Enligt Terrängkörningslagen är det förbjudet att köra snöskoter i plant- eller ungskog om det finns risk för skada på skogen. På planterad skogsmark får man inte köra om träden sticker upp mindre än 2 meter över snön. Det är inte heller tillåtet att köra över jordbruksmark om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. I fjällens så kallade regleringsområden är skoterkörning förbjuden eller endast tillåten på markerade leder. Länsstyrelse och kommun kan reglera skoterkörning även i andra områden av hänsyn till naturvård, friluftsliv och turism.

= Du får köra på åkermark om det sker utan att skada.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Detta verkar ju lite konstigt...för då skulle ju detta innebära att man kan ha skoterleder överallt på åkermark utan tillstånd om man anser att det inte skadar marken ???????
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Knepigt det här...
Enligt TKL så får man ju faktiskt köra på jordbruksmark. Å andra sidan är det ju svårt att veta vad som är planterat och hur pass känsligt det är. Vall kanske inte är något problem men tidigare arter kan ju få skador av "isbränna" när hårt packad snö ligger kvar sent.
Enstaka skotrar är nog sällan ett problem men om det blir en led kan det bli värre. När det gäller markerade skoterleder så börjar det dessutom likna kommersiell verksamhet och då kommer ju andra krav.
Säkrast är nog att alltid höra sig för med markägaren......

Eller är det en generell inställning många har att skotrar låter illa och går fort och dom ska banne mig inte köra på "mina" fält?
Tyvärr inte så långt från den verkliga orsaken antagligen...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK. Så även på privat jordbruksmark får jag köra hur jag vill om jag anser att det uppenbart inte kan skada marken?

Sen är ju frågan vem som avgör om det tar någon skada eller inte
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Utöver frågan om man får eller inte så kan väl jag säga att de åkermark jag kör upp en egen led på vinter för att ta mig till våran skoterklubbsleder inte ar någon skada alls när det är normala snöförhållanden. Är det lite snö så tar det självklart skada.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Med en god portion förnuft - vilket tyvärr saknas hos alltför många skotergrabbar (ingen av oss här såklart ;) ) - skulle en stor del av skoterhobbyns inskränkningar inte behöva finnas...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Om skotern gör skada eller inte avgör så klart markägaren själv.
Tycker han att höstsådden tar skada så är det bara så.
Sen om det inte är själva orsaken till att han inte vill ha skotrar åkandes på sina åkrar kan jag inte svara på.

Jag har den inställningen att man ska som skoteråkare försöka synas och höras så lite som möjligt när man är ute. Det gäller även att spåren efter oss ska synas så lite som möjligt.

Jordbruksmark kan i många fall gränsa till väg där övrig befolkning i byn färdas.
Då anser jag att det bästa är att köra i ett spår längst bort från vägen och låta åkern i övrigt vara orörd. Då får man inga klagomål.
Men efter en helg med 4st som vart ute och lekt på åkern kommer klagomålen på oss alla som kör skoter.

Syns vi och hörs vi inte så finns vi inte. Och inte några problem heller.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Om skotern gör skada eller inte avgör så klart markägaren själv.
Tycker han att höstsådden tar skada så är det bara så.
Sen om det inte är själva orsaken till att han inte vill ha skotrar åkandes på sina åkrar kan jag inte svara på.

Jag har den inställningen att man ska som skoteråkare försöka synas och höras så lite som möjligt när man är ute. Det gäller även att spåren efter oss ska synas så lite som möjligt.

Jordbruksmark kan i många fall gränsa till väg där övrig befolkning i byn färdas.
Då anser jag att det bästa är att köra i ett spår längst bort från vägen och låta åkern i övrigt vara orörd. Då får man inga klagomål.
Men efter en helg med 4st som vart ute och lekt på åkern kommer klagomålen på oss alla som kör skoter.

Syns vi och hörs vi inte så finns vi inte. Och inte några problem heller.
Den intressanta saken är väl om den verkligen tar skada eller om bonden bara snackar skit? I min bedömning tillsammans med andra (bl.a. grannbonden) där jag brukar köra så syns inget av skoterns framfärd på sommaren. OM man skall prata om skador kanske man skall prata om all gödsel som bonden sprutar ut över åkern som rinner ner i bäckar och sjöar och det bildas övergödning varma somrar som gör att sjöar växer igen. Kör med huvudet och ljuddämpare!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja visst. Frågan är ju om nått blir skadat men som jag ser det så ska vi låta bli att åka på åkermark då eventuella skador visar sig först till sommaren.

De som tar skada direkt är skoterförarnas ryckte.

Vi här i klubben har tidigare träffat lokala representanter från LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) om vart vi kan dra våra leder.
Men sen är det några som inte håller sig till dessa och då vill dom inte ha någon markerad led där.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Leden vid Valbo-Gävle på åkrar har helt borttagits pga att en del inte kunnat hålla sig till, ja just det, leden.
Dessutom har väl inte slutburkarna hjälpt till heller, man vet ju själv om man åker skidor hur kul det låter (första 3 minuterna)....
 

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
angående det här med "hur vet man om det tar skada" så vet man inte, låt bli. typ som om man inte vet om man är helt nykter, låt bli att köra.
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Fråga alltid med markägaren och tänk i övrigt med huvudet. Enkelt för en del, svårare för andra. Det har ju märkts, tyvärr. :/
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
vad jag har sett det är att där själva spåret är på skoterleden på åkern tar längre tid att bli grönt på våren sen för övrigt så är det ingen skillnad på sommaren
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Så slutklämmen blir ju ändå..att eftersom man inte kan säga om det tar skada eller ej så är det "i princip" förbjudet att köra på åkermark utan tillstånd.....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Terrängkörningslagen samt terrängkörningsförordningen är vad som gäller.

Måste säga att jag har ingen som helst förståelse för diskussion eller olika tolkningar överhuvudtaget då det sunda förnuftet säger att förflyttar sig enstaka snöskotrar över odlingsmark på vettigt valda ställen så uppstår ingen skada, kommer däremot "gänget" som definerar "backcountry boondocking" till att plöja runt med utblåset i vädret på närmsta orörda snöyta dvs bondens åkermark ofta i nära anslutning till bebyggelse så ställer det till skador på flera plan.

På något sätt verkar det finnas en hel del som kallar sig snöskoteråkare som har svårt för att lämna närheten till bebyggelse eller vägar, ser ju likadant ut när man förflyttar sig efter de flesta större vägar, t o m E4 där det är fullt med skoterspår i vägområdet (diken och omkringligande mark).

Nu handlar ju denna tråd om åkermark och ska inte urarta i rätt och fel, det räcker att se vad TKL och TKF säger och inte tolka det åt sitt eget håll och den enskilde bonden har egentligen ingen rätt att medge avsteg.

Ibland får man för sig att förarbevisutbildningen inte täcker in detta område tillräckligt väl för de flesta som kör i närområden till bebyggelse och inom vägområdet tillhör enligt min erfarenhet den generation som nödgats ta förarbevis.
Det kanske finns uppslag som kan förbättra och utveckla förarbevisutbildningen så att även regelverk och sunt förnuft fastnar i minnet och sitter kvar efter det att man fått "lappen"?

De som tror att man i dagens läge med de diskussioner som bl a LRF för angående Allemansrättens definitioner kontra sin egen äganderätt till mark gör bra reklam för snöskotern med att köra okontrollerat i anslutning till bebyggelse, på åker/odlingsmark, på markytor med jordvärme, i vägområdena osv bör tänka ett par vändor till.

För oss andra gäller det att med alla medel se till att definitionen på snöskoteråkare inte sätts efter det fåtal som tänjer på regelverket utan efter den majoritet som kör med sunt förnuft.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Oftast tar åkern ingen skada, förutom ifall folk försöker göra starter/wheelies när det är för lite snö. Eller om det blir blött på våren och många kör samma spår, sedan slår det till och blir -20 igen. Då kan det bli tjälfrost. Detta gäller ju färdig insådda åkrar samt åkrar där dom höbärgar, plogade åkrar så tar ju inte den skadan. För dom skall bli insådda på våren. Här där jag bor (mittemot Ume) så är 50% av lederna över åkrar. Och vi har haft endel problem med folk som buskör på diverse av dom.. Men det finns ju folk som hatar skotrar också, och då kan det räcka med 1 spår i kanten av åkern !

Så ifall man skall korsa en åker och är osäker på hur och vann, så kör i 1 spår och nära dikeskanten om möjlighet finns.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Naturvårsverket har tagit fram en handbok som fungerar som en vägledning och tolkning av Terrängkörninglagen och Terrängkörningsförordningen. Jag jobbar nästan dagligen med lagstiftning själv och vet att handböcker, allmänna råd och vägledningar från statliga myndigheter väger ytterst tungt när det gäller avgörande i domstol.

I handboken sägs bl. a följande om körning på jordbruksmark "Det är förbjudet att köra...på jordbruksmark...om det inte är uppenbart att körning kan ske utan risk för skada på marken" vidare, "Strängt taget är det endast körning på ett tjockt snötäcke med hård skare som det generellt kan sägas att körning kan ske utan risk för sådan skada"

Men kör man med sunt förnuft och försöker att i alla lägen ta hänsyn till omgivning= ej burka runt som en galning med slutburk på åkern utan att fråga, samt tänka på hur en person utan intresse att göra åttor och skidres på en 150hk skoter skulle uppleva situationen, ja då har man gjort vad man har kunnat och slipper skämmas..

Länk till Naturvårdsverkets handbok http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=kommentarer+terr%C3%A4ngk%C3%B6rningslagen&source=web&cd=4&ved=0CDsQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.pssk.se%2Ffiles%2Fhandbok_terrangkorningslagen.pdf&ei=fM4jT-qQGe2M4gTQiZGkCQ&usg=AFQjCNHiY_0LLCWqXGNtItyQe1brm18WVQ
 
Last edited: