Skoter med E-tech motor är det något?

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Vill inte tränga mig på din tråd men har en liknande fråga! ska byta skoter nu i vinter och valet står mellan en summit 800R power tek och en summit 600 e-tec.

är det värt att gå ner på effekt för att få tag på e-tec motorn? funderar på antingen en 09 summit 800 eller så blir det en nyare 2011 summit 600!

är skillnaden på 09an och 11an så stor att man tjänar på att köpa den mindre motorn och är e-tecen mycket bättre än den äldre power tek?:confused:
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det beror nog på hur du ska köra. Men om du verkligen ska köra mycket djupsnö så är nog 800an oslagbar. Jag vet inte vad det är för fel på p-tec? Jag är skitnöjd med min. Det gäller bara att hitta en som inte är misshandlad.
Jag tror att både 09 och 10 funkar bra. Jag kan bara tala för -10an, men min har fungerat klanderfritt hela förra vintern.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Jag hhar ju länge siktat in mig på en power tek men ju mer jag letar info om dem ju mer skräxk historier får jag hör om att dom skär stup i kvarten? och vevaxlar och annat som bara går sönder? känner ju flera med 600 e-tec så den motorn vet man ju är bra :)

men kan all denna negativitet va från personer som kör andra märken eller de som fått tag på ett måndags exemplar? vill ju helst ha en 800 och då är min fråga till dig, vågar man köpa en sådan eller kommer man hinna köra en säsong och sen måsta byta motor?
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det beror nog på hur långt den gått. Min har gått runt 600mil nu och jag ska ta upp den för nya kolvar och se över veven nu i höst. Vi får se hur den ser ut, den gick då fint sist jag körde och har jämt komp på båda burkarna (och den är aldrig isärplockad tidigare, med 99% säkerhet iallafall).

Jag tror det hela är en smula överdrivet... Jag tror inte det är 600 motorn som är nämnvärt bättre, utan snarare en annan målgrupp som köper en 600a ny. Den som väljer en 600 före en 800a kanske är någon som har familj eller använder skotern till lite av varje. Och därav blir körningen lugnare.

Om du inte köper den billigaste 800an du hittar utan tar dig lite tid och försöker hitta en fin en tror jag inte du behöver oroa dig.
 
W

wettrob

Risken är väldigt stor på att du kommer bli döless efter några svängar ifall du väljer en 600 etec och sedan undra varför du inte köpte en 800a.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har haft isär både en 800 -08 och en 600sdi -05:a.

800:an hade 500 mil på mätaren
600:an hade 1000 mil på mätaren

600:an fick nya kolvar, ringar.

800:an fick:
Nya kolvar och ringar, nya reeds, nya insugningsgummin. Två nya packboxar, en hel tub med isoflexfett och en jävla massa svett blod och tårar.

Fick klyva hela skiten.

(600 sdi är i stort samma motor som 600 e-tech)
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Motorn som sitter i 10an har inte uppdaterats något från 08? :confused: Eller kan man räkna med exakt samma sak på en 10as? vore ju drygt om man köpte en skoter för 80k också hinner man köra en halv säsong sen är det dags att bhyta ut halva motorn... :boink:
 
W

wettrob

Körde med en 07as xrs 800 och var inne på traktorcity i Piteå och var inne på att byta/köpa en xrs 800 hillclimb, pratade lite med en säljare där och sen kläcker han ur sig. " Nja det är ungefär samma skit i denna som din " följt av direkt en klapp på axeln och sa " oj, det där sa jag inte va? " och började små skratta.
Hur man ska tolka det får man avgöra själva, blev ingen hillclimb för mig iallafall.

Sen vidgren, där håller jag inte med dig.
Provkört både 600 sdi en 08a och en 2013s 600 mxz e-tec och upplevde 600 e-tecen mycket slöare.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Hur kan man ens fundera över att köpa en rotax 800 om man vill ha något som håller (inte pajkastning/partisk eller annat) bara ren fakta :D
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Hur kan man ens fundera över att köpa en rotax 800 om man vill ha något som håller (inte pajkastning/partisk eller annat) bara ren fakta :D
Faktan är väl att de flesta 800or håller rätt dåligt...(Sett till vad man kan begära)

Är väl bara A-C som inte har välkända problem? Men iom att dom börjar trissa upp tekniken så kommer väl det om några år a. :p
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
600 sdi och 600 e-tech är i grunden samma motor. Det är ett välkänt faktum och det förblir så trots att du wettrob provat och jämfört.
 
W

wettrob

Kan mycket väl vara så, känns bara helt annorlunda som att den saknar mycket vrid jämför med 600 SDI, hoppar man och byter skoter direkt så upplever jag en stor skillnad.
Menmen, både SDI och e-tecen är ju billiga i drift och man vet att man tar sig fram, inte först men du tar dig fram iallafall.
Kanske har du tur att någon i gänget kör 800 rotax och måste byta kolvar efter vägen, eller nån med en pro rmk som måste stanna och kasta snö i boggien och tanka hela tiden och på så vis inte blir du inte sist :whistle: