skoter nypit ?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja har fått för mig att det är när motorn går för varm och kolvarna expanderar sig så mycket p.g.a värmen så det blir för tight i cylindern.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
en nypning behöver inte alltid betyda att nåt gått sönder, de är ju inte som att den skär.. kolvring lr nåt sånt kan ha pajjat lr en kolv blivit dålig.. kolla komp så ser du..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
veven kan ha blitt "krokig"obalans ,men ivart fall har en cylle nypit så tar man isär o kollar ,det kan kleta rätt ordentligt me alu på cylinder väggarna,så jag föreslår kolvbyte o syra tvätt av loppet om det har klarat sig i övrigt..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
I mitt fall behövde jag byta ena cylindern samt båda kolvarna. Du måste även ta reds på varför den nöp, brukar ligga i fel i kylningen eller bränsletillförseln. Finns alltså flera nivåer av hur grov nypningen är där det som billigast kanske rör sig om en tusenlapp för nya kolvringar och honing av cylindrarna. Har det gått riktigt åt helvete kan det kosta upp till cirka 25000 kr beroende på hur mycket jobb du gör själv. Alltså en fördel att veta just hur grovt den nypt...

Btw, vad som händer är att motorn överhettar så att kolvarna expanderar och nyper fast i cylinderväggerna.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
en nypning behöver inte alltid betyda att nåt gått sönder, de är ju inte som att den skär.. kolvring lr nåt sånt kan ha pajjat lr en kolv blivit dålig.. kolla komp så ser du..
En nypning behöver inte betyda att något har gått sönder? Kan ju vara kolvring som har pajat.

Så då har inget gått sönder?

Klart något har gått sönder..
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
alltså jag förstår inte. varför skaffar folk inte tempmätare till skotern, då skär inte motorn sig.?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
tempgivare är överskattat o ibland dyra. om du menar avgastempen.

har man tex en orginal skoter så är det helt onödigt och ha en avgastemgivare enligt mig, kolla stiften.. rätt bestyckning = motorn skär inte.. men börjar man porta motorn då kan det vara värt med en tempgivare..

den behöver inte ens gå sönder när den nyper till.. tex. du håller fulla spjäll, sen hör man att den dör "nyper till".. och sen när man kör på tomgång så går den som vanligt.. kolven expanderar och klämmer fast i loppet men inte tillräckligt snabbt för att den ska skära.

och döda inte motorn direkt den nypit, låt den gå på tomgång så soppan hinner kyla ner kolven. annars kan det finnas risk för att den expanderar i efterhand då värmen finns kvar i kolven o nyper fast i loppet.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
En nypning behöver inte betyda att något har gått sönder? Kan ju vara kolvring som har pajat.

Så då har inget gått sönder?

Klart något har gått sönder..
precis läs allt..

har haft grejor som nypit som går att köra utan problem.. så beror helt på "nypnings graden" men ja troligtvis så går den dåligt efter den nypit pga att nåt gått sönder..
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
alltså jag förstår inte. varför skaffar folk inte tempmätare till skotern, då skär inte motorn sig.?

En tempmätare hjälper mot skärningar orsakade av överhettning. (Förutsatt att man håller koll på den och agerar därefter.) Vid en skärning orsakad av att man får in snö eller vatten i cylindrarna etc. hjälper en tempmätare inte.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
det är svårt och bestycka med avgasgivare för att det finns olika fenonem som förvirrar totalt och kan sluta i hög förbrukning av bensin eller att motorn detonerar sönder..

läsa stift små pojkar, och kolla kolvspolningen. : )

det som kan hända med temgivaren är att tex, motorn går nå ohyggligt fett.. men på givaren så går motorn alldeles för varmt.. överflödet av soppan (pga att den går fett) forstätter brinna och far ut och bränner extra mkt på givaren resulterar i högre temp än var kolvarna har..

börjar det detonera/spika går all värme in i kolven och då visar givaren att kolven går way to cold, då börjas det bestyckas ner o sen "njeeek" så därja de var en kolv..

nu behöver det inte alltid vara så här det är, men det kan gå till så. tempgivaren kan funka perfekt också, men bra och veta vad det kan finnas för negativt också. : )

det jag tycker, läsa stift och kolla kolv spolningarna på kolven.. dom kännetecknen ljuger minst. : )