Skoter på vatten

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
Hej, jag har ju tänkt å testa åka på vattet i sommar, nogon som testat med en formula stx eller liknande? tänkte de kunna vara en bra ide å höra innan över vilka egenskaper dom har på vattnet. Mattan? va ere viktigaset, att man har höga kammar eller bra snurr på sulan? ja jag antar vel att man ska ha nogurlunda matta å, men va rekomenderar ni e minimum i kamhöjd, sett efter skoterns vikt osv??
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
minst 28 men då måste du ha bra klös i motorn. du kan ju fästa nån boj eller nåt i styret ifall den skulle gå till botten.
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
okej

JA jo de e en 583:a å de e bra klös, men ja jag tror nog de ska gåå, jag har 22mm matta, jag ska testa på grunt vatten först, typ ba en halvmeter en meter, typ dra runt stranden till å börja med, å gåre bra så kan man velo köra över skön;):p va e snitthastigeten på vatten??
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
man behöver inte köra så värst fort om man har mycke å köra med och en bra matta. men jag tror du måste köra lite fortare håll full gas åså drar du ner när du känner att de går för fort och att det är tillräcklig fart för att du ska plana. dedära med hastighet har lite med känsla och göra.
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
men blir det inte att skoter skottar upp mycke vatten i tunneln om det är för höga kammar typ som 44 mm och uppåt? så den kan sjunka på de viset?:confused:
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Killen som för närvarande innehar europarekord i skoter på vatten (10mil) snittade 60km/h. (Han är förövrigt min f.d. granne ;) ).
Har själv bara kört över vakar och liknande på vatten, så jag har ingen större erfarenhet. Men gasar du för hårt så blir det som i lössnön, den gräver. Så jag _tror_ att det är bättre att hålla jämn gas (dock inte för sakta). Men det enda sättet att lära sig på är att prova. Prova på ett grunt ställe till att börja med verkar som en god idé. Men se även till att ha bärgningsmöjligheter eftersom det inte är särskilt kul att tömma en skoter som stått ett par dygn på vatten.
Önskar dig lycka till!

/Mvh Patrik
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
Mordecaien skrev:
Men se även till att ha bärgningsmöjligheter eftersom det inte är särskilt kul att tömma en skoter som stått ett par dygn på vatten.

vad är det man bör tömma ? cyllarna och förgasarna bara lr?
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
ToBe_ skrev:
vad är det man bör tömma ? cyllarna och förgasarna bara lr?
Får du upp den snabbt så kan du klara dig med det. Men får den stå ett tag så blir ALLT vattenfyllt. Kedjehus, tank, cyllar, förgasare, soppasystem, oljesystem, elsystem (reläer och liknande). Så det kan ta en stund.
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
jag har varit med om ett antal som har sänkt och man ska ta lös systemet tömma det. slå av alla stoppar ta bort tändstift dra den tom på vatten när den står plant vicka skotern åt ett håll dra en massa gånger vicka åt andra hållet sen luta den frammåt och sen tar du och skruvar ihop drar igång sen är de bara och köra hem och sen byta olja/bensin/kedjehusolja. och komihåg att slå av skotern innan det börjar komma in vatten i motorn alltså när du känner att de är kört så slå av skiten. och föresten så kan de vara en fördel att ha med en burk med startgas.

edit: om du sänkt så ta isär alla kontakter och spraya med 556 eller nåt annat koritions spray
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
147 skrev:
och föresten så kan de vara en fördel att ha med en burk med startgas.

edit: om du sänkt så ta isär alla kontakter och spraya med 556 eller nåt annat koritions spray
Glöm inte heller olja, en flaska sprayolja, exempelvis WD40, eller lite tvåtaktsolja i oljekanna/duschflaska och spraya i cylindrarna och insugen innan man startar. Särskilt om man skall starta med startgas, som inte smörjer särskilt väl.


5-56 bör man undvika då det är hydroskopiskt, det drar altså till sig vatten, så om man anväder 5-56 bör man torka rent endå.