Skoter tänder inte med PCV

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Tjena, mitt första fina inlägg här.

Jag har en 800 CFI2 (2011) som inte vill starta med PCVn inkopplad. Det är PCVn med tändjustering.

Skoter går om jag kopplar in originaltändning men inte om jag kör på tändning via PCVn. Alltså original tändning och sprut via PCVn = Braaap.

Detta har fått mig att tro att felet ligger i kopplingen till tändspolarna. Därför har jag kollat igenom servicemanualen och konstaterat något väldigt märkligt..
Signalkablarna till spolarna är felvända i kontakterna mot vad servicemanualen säger!?!? Jag har ritat upp en bild för att illustrera hur det ser ut på min vs servicemanual:


Kan någon bekräfta hur det är kopplade på era maskiner?
Som ni ser på bilden är färgerna skiftade på kontakten till kabelstammen.

Om detta inte stämmer kommer som sagt PCVn bli felinkopplad då man kopplar dessa kontakter via PCVn och tillbaka.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Jag har letat men inte hittat något. Ska kolla igen men är 90% säker på att det inte finns. Men det faktum att kablarna är annorlunda kvarstår. Glömde säga det men får felkod 2303 (VR - Module unsynced) på PCVn med tändningen inkopplad.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det borde inte spela någon nämnvärd roll att tändspolarna blir polvända, i synnerhet inte i ett kapacitivt (CDI) -tändsystem som väl det här är frågan om.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Det borde inte spela någon nämnvärd roll att tändspolarna blir polvända, i synnerhet inte i ett kapacitivt (CDI) -tändsystem som väl det här är frågan om.
Det måste vara så (att det inte spelar någon roll) eftersom skotern går som han är original. Problemet kommer (tror jag) när jag kopplar in PCVn.

Enligt servicemanualen är:
RÖD (G1) signal (power) till MAG.
VIT (F1,G2) är en bygling över till PTO.
SVART (F2) är jord.

Om jag nu kopplar in PCVn här kommer dessa två kontakter från PCVn med en plugg i ena polen bli växlade.
Alltså kommer den som ska sitta på RÖD (signal) hamna på den SVARTA (jord).
Det står i instruktionerna till PCVn att pluggsidan ska sitta mot VIT. Vilket gör att dessa bli växlade i mitt fall.

Då jag inte lyckat hitta något kopplingsschema till PCVn kan jag inte bekräfta ett det blir fel. Men rent logisk tycker jag inte det borde funka om signalen går in på PCV jord...

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vågar man kanske stifta om kontakterna i skotern för att prova med den andra polariteten?

Polaris kanske gör på samma sätt som Volvo gjorde på 80- och 90-talet, nämligen att om polariteten i en tvåpolig kontakt inte spelar roll för funktionen så specar man inte heller i kabelritningen vilken ledare som ska gå vart i kontakten, och då kan det vara helt slumpmässigt från exemplar till exemplar hur kontakterna är kopplade. Det har ställt till mycket problem när man har kopplat in s k piggybacksystem för etanolkonvertering till spridarkontakterna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Som torbjörn säger så är det nog bara att koppla om kontakterna på skotern så det stämmer överens med servicemanualens kopplingschema.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Det är min tanke att göra det ikväll. Har ej varit på hemmaplan.
Förmodligen så är det som torbjörn säger att de inte specar det vid tillverkningen då det inte har någon betydelse.

Synd och konstigt att inte Dynojey har snappat upp det bara.. :p

Tack iaf grabbar! :)
Återkommer med resultat senare ikväll förmodligen.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Uppdatering: Dynojet lyckade inte lösa mitt problem heller.....
Efter en hel del omkopplande och skiftande av polaritet på PC5 kontakterna enligt deras begäran blev vi inte ett skit närmare en lösning. Exakt samma problem. Deras rekommendation nu var att skicka tillbaka den. Ville inte direkt vara utan skoter nu när guldet kommer... Fick då rekommendationen att vänta tills i sommar och kör den som bara en bränslestyrning under vinter. Sugit men så är det. Tackar för tips och dylikt men verkar som att jag lyckats landa en defekt PC5a..