Skoter till sambo

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16

Sambon funderar på att köpa skoter så jag tänkte höra vad ni rekommenderar.
Hon tog skoterkort i år o har inte kört nå skoter tidigare.
någon smidig skoter som har pålitlig motor och håller bra så man slipper skruva varje gång man ska ut

Vi har kollat på phazer mtx, 4 takt är ju pålitligt men hur är dom i övrigt?
vi har även kollat på polaris rmk 600 hur är dom?.

Kom gärna med andra förslag. budgeten ligger på runt 50000
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
Köp en skoter som du själv skulle vilja ha. Tjejen ska inte ha något sämre än du själv. Finns intresset så lär man sig köra relativt bra rätt fort.
Och sen när skotern är inköpt var inte rädd att anpassa den för tjej, tex styrhöjd, reglage, bredd mm.
Båda har ju roligare om grejorna funkar för personen som ska köra.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
själv tycker jag polaris rmk 600 är fina. är det nått man ska tänka på med dom om man tittar på 2010-2013 modellerna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vi gjorde samma resa för en par år sedan. Då hade jag en nytro och sambon skulle promt ha en 4-takt av diverse anledningar men inte en nytro då den var för tungkörd för henne. Vi kollade på phazer mtx, diverse lynxar med 600 ace motorn men det blev inget. Sen sneglade vi mer åt 600 e-tec och polaris 600 (rmk och voyager) och det slutade med en Summit 800 2013 146". Med facit i hand blev det mer eller mindre perfekt. Hon blev intresserad av att friåka och har nu rätt verktyg för det så nu kommer vi båda ut och åker tillsammans. Den är hur fin som helst att köra med och passar verkligen en rookie. Den går billigt också. Enda nackdelen med 800 är väl kanske försäkringskostnaden i övrigt är det nog bara fördelar än så länge.

Skulle tro att det hade gått lika bra med polaris rmk så här i efterhand. Följ Askers råd att anpassa maskinen så den passar den tilltänkta föraren. Köp en lättkörd maskin direkt så slipper hon jävlas i onödan och i värsta fall tappa sugen.

Polaris är annorlunda jämfört med ski-doo men bevisligen är ju de också lättkörda. Jag testade årets 155" Pro-RMK 800 i helgen och initialt tyckte jag den var okörbar då polaris och ski-doo är så olika men det gick snabbt över. Den var riktigt kul efter en timmes körning och jag hade gärna haft klippet i den motorn i min t3:a.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
det lutar åt polaris 600 eller skidoo 600. hur är dom maskinerna i hållbarhet jämförda mellan varandra, Motor, dämpning osv? tänker främst på modellerna mellan 2010-2013. har läst lite om polaris som har haft för snål mappning runt 2010 men det va på 800 motorn, är det samma på 600?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag skulle aldrig köpa en Polaris om jag prioriterade hållbarhet. Det finns andra anledninga, absolut men inte hållbarhet. En lågmilad Renegade 600, där blir hon nöjdast.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
600 etec verkar hålla hur länge som helst. En granne har haft ett antal commandes med den motorn och de har blivit tuktade i form av obefintlig service och underhåll, hårdkörning utan att varmköras, remsprängningar när han kört tunga timmerlass etc och de har bara gått och gått.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag skulle aldrig köpa en Polaris om jag prioriterade hållbarhet. Det finns andra anledninga, absolut men inte hållbarhet. En lågmilad Renegade 600, där blir hon nöjdast.
Absolut inga problem med polaris 600. Min gamla rmk 600 gick alltid, inte en skruv rördes och den gick alltid. Nu var dock min en äldre (05) med gasare, men är samma snurra