Skoter

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Denna helg har varit kanon på många platser för aktivitet utomhus för skoteråkare, skidåkare mm. Har själv varit ute mycket och sett att många njutit av naturen och med det tyvärr också sett flera vårdslösa skoterförare, ibland direkt livsfarliga. Detta är ett enormt problem som enligt mig vuxit de senaste åren och något som måste tas tag i nu! Redan som det är idag står skotern i dålig dager i media, risken finns att bägaren rinnner över, och reultatet skulle inte bli fler poliser utan fler förbjud skulle skapas och därmed större inskräkning på trafiken. För visst, det är väldigt fritt men det är också tjusningen med skoteråking. Men tyvärr fattar inte vissa det och tänker inte på konsekvenser för de själv och omgivingen. Attityden måste ändras!
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Många klagar på buskörningen men vad är buskörningen egentligen?
Visst kör vissa allt vad skotern går efter gropiga leder och vissa upp och ner efter nästan 90* branter, men om man behärskar detta fullt ut vad är då problemet.
Det finns ju också dom som inte tar hänsyn till alla andra och tror att dom är ensamma på denna jord, dessa skulle givetvis få sitta lite extra i skolbänken.
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Var på en skidtävling under helgen och just de partiet jag var på råder 30 km/h enligt skylt. men var och varannan skoter brassa förbi så att funktionärerna fick riskera livet hanken!
 

thomas2

Rookie sledder
1 jan 2000
13
0
0
Hur ändrar man attityd hos folk som inte har fullkopplat i hjärnan? Det går inte!
Den enda lösningen på problemet är att hoppas att de antingen kör ihjäl sig själva utan att någon annan skadas, alternativt att de vurpar och skadar sig så illa att de aldrig mer kan köra snöskoter.

De som kör som idioter efter leder, inne i tätorter etc är ju de fegisar som aldrig vågar ställa upp i en tävling, istället försöker de visa upp sina körfärdigheter på allmänna spår, det krävs ju inte direkt någon Tapio för att kunna gasa efter skoterled...

Konsekvenserna kommer att bli totalförbud för skoterkörning a lá Norge alternativt att de ideellt arbetande som sköter om skoterlederna inte orkar bry sig längre med riktigt dåliga leder som följd.
 

Dr Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Med fri sikt så kör jag fort, men inte vårdslöst.

Lite vill jag få tillbaka för den svindyra försäkringen och bensinen.

Annars så hade jag kört en helt annan typ av snöskoter.




 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
visst,det handlar inte om att köra fort eller inte. utan var du kör och hur, på en is kan 100 var lungt medan 40 över ett skidspår är betydligt värre. få skoter förare är hjändöda men bra många är egoistiska.