Skoterköp 25-35k

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Hej, o allvetande forummedlemmar!

I skoterköpstankar är vi många som går i just nu, men jag ber er att åsidosätta era egna funderingar för 10 minuter och hjälpa en när det kommer till skoterköp oerfaren individ.

Jag söker efter en skoter som förutom att inte kräva alltför dyra eller täta reparationer även tillfredsställer mina behov gällande djupsnökörning och små skutt.

Skulle uppskatta att jag kör ungefär 35% led och 65% lössnö. Lederna är oftast på sjön, så inte så skumpiga. Jag vill ju, som de flesta andra normalt funtade människor, inte köra fast i onödan (vill jag träna går jag till gymmet), utan helst bara kunna bita ihop och prutta på lite extra kräm i motorn för att snyggt komma ur 1,30m pudersnö och upp på säker mark igen.

Hoppa, det gör jag, oftast av lycka då jag ser snöfall, men även då jag kör skoter. Oftast hoppar även skotern med mig, det är åtminstone tanken. Utgå ifrån att jag gjort något fel om den inte gör det. Däremot hoppar jag varken särskilt långt eller högt, räkna med en fem-sex meter långt som max kanske.

Tilläggas bör även att jag mellan varven gillar att se mina styrstål en bit ovanför marken, det är med andra ord en fördel, om inte förutsättning, att min nobla motordrivna springare kan lyfta framfötterna hyfsat respektabelt. När det kommer till födointag, föredrar jag de modeller som inte dricker mer än nödvändigt, jag är ju trots allt en fattig student, och de bensinpengar man tilldelas av CSN räcker inte särskilt långt med dagens orimliga priser på tankvätska.

Efter lite läsning på olika matnyttiga sidor som denna, och lite tjuvkikande på blocket, har jag hittat några potentiella kandidater som kanske kan passa. Ni är givetvis välkomna att fylla på med fler modeller som uppfyller mina inte-så-hårt-ställda-krav. Märkestillhörighet är för mig irrelevant, bara mina krav uppfylls.

Ski-Doo Summit 700 Highmark

Lynx Rave 800 (om denna införskaffas är det givet med kammar, helst höga som hus)

Yamaha Mountain Max 700


DISCLAIMER: The author of this thread does not take responsibility for any form of vomiting, headache, or any other illness caused by the stupid vocabulary used throughout the post(s)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Frågar du mig så är typ Lynx Ranger Mountain 800 04 en förbannat given kandidat.. den går så inihelvete.. dämpningen är underbar och en hel del viftande med skidorna kommer de bli kan ja lova!! =)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Wow, här har jag gått och trott att du är typ 12 medan du är välartikulerad som en gud. Skriver du en bok så köper jag.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Hej, o allvetande forummedlemmar!

I skoterköpstankar är vi många som går i just nu, men jag ber er att åsidosätta era egna funderingar för 10 minuter och hjälpa en när det kommer till skoterköp oerfaren individ.

Jag söker efter en skoter som förutom att inte kräva alltför dyra eller täta reparationer även tillfredsställer mina behov gällande djupsnökörning och små skutt.

Skulle uppskatta att jag kör ungefär 35% led och 65% lössnö. Lederna är oftast på sjön, så inte så skumpiga. Jag vill ju, som de flesta andra normalt funtade människor, inte köra fast i onödan (vill jag träna går jag till gymmet), utan helst bara kunna bita ihop och prutta på lite extra kräm i motorn för att snyggt komma ur 1,30m pudersnö och upp på säker mark igen.

Hoppa, det gör jag, oftast av lycka då jag ser snöfall, men även då jag kör skoter. Oftast hoppar även skotern med mig, det är åtminstone tanken. Utgå ifrån att jag gjort något fel om den inte gör det. Däremot hoppar jag varken särskilt långt eller högt, räkna med en fem-sex meter långt som max kanske.

Tilläggas bör även att jag mellan varven gillar att se mina styrstål en bit ovanför marken, det är med andra ord en fördel, om inte förutsättning, att min nobla motordrivna springare kan lyfta framfötterna hyfsat respektabelt. När det kommer till födointag, föredrar jag de modeller som inte dricker mer än nödvändigt, jag är ju trots allt en fattig student, och de bensinpengar man tilldelas av CSN räcker inte särskilt långt med dagens orimliga priser på tankvätska.

Efter lite läsning på olika matnyttiga sidor som denna, och lite tjuvkikande på blocket, har jag hittat några potentiella kandidater som kanske kan passa. Ni är givetvis välkomna att fylla på med fler modeller som uppfyller mina inte-så-hårt-ställda-krav. Märkestillhörighet är för mig irrelevant, bara mina krav uppfylls.

Ski-Doo Summit 700 Highmark

Lynx Rave 800 (om denna införskaffas är det givet med kammar, helst höga som hus)

Yamaha Mountain Max 700


DISCLAIMER: The author of this thread does not take responsibility for any form of vomiting, headache, or any other illness caused by the stupid vocabulary used throughout the post(s)
På svenska då:
Hej jag vill ha en skoter som går på led, i djupsnö, som inte kör fast, som man kan hoppa lite med och som reser när jag vill. Jag vill att den ska vara soppasnål också.

Mvh August Strindberg
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Pejij: Ja det har du nog helt rätt i men det var f-n så mycket tråkigare beskivning du gav;-) Trådskaparen lockde fram skratt hos mig i alla fall och gav mig en bra start på dagen*hahaha*
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Rave 800 är en riktig rolig maskin.. 44 eller 51 matta så går den riktigt bra i snön! ;)

Synd är väl motorerna i dom, men har dom fixat alla standardfel så hade jag inte tvekat..
 

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Jag tycker helt klart det låter som att du ska gå på summiten eller nå då, istället för RAVEn. Du söker mest djupsnö egenskaper ju, och små skutt pallar den med.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
nattförföljaren: Denna mytiska bergskatt du talar om... Har den några sjukdomar?
Redje: Hur är stötabsorberingen (fjädringen) på Summit Highmark?
IamFredrik: Är inte de lite ovanför min ansträngda finansiella situation? Mig vedertaget har jag ej sett någon under fyrtiotusen till försäljning.

EDIT: Jag har nu via elektronisk post kommunicerat med en ung man som saluför en Summit Highmark till rätt kurs. Priset ligger på 27000 enligt annonsen, men det finns en viss prutmån enligt säljaren. Annonsen finns på denna i princip korrekta adress: http://www.blckt.se/vi/23300323.htm
Vad har ni för åsikter om den?
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bäste Herr Trices!
Jag har med stor förnöjsamhet läst Eder frågeställning. Själv haver jag inte den största erfarenhet av snömobiler, är endast inne på min andra. Men denna snömobil lystrar till namnet Yamaha MountainMax 700. Jag finner denna maskin vara till full belåtenhet. Den haver en härlig trecylindrig motor, går bra i den djupaste snö och framföres även med nöje på led. Dessutom sägs fabrikatet Yamaha hava den högsta kvalitet bland snömobiler. Bra om Ni vill köra i stället för att mekanisera.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
nattförföljaren: Denna mytiska bergskatt du talar om... Har den några sjukdomar?
Redje: Hur är stötabsorberingen (fjädringen) på Summit Highmark?
IamFredrik: Är inte de lite ovanför min ansträngda finansiella situation? Mig vedertaget har jag ej sett någon under fyrtiotusen till försäljning.

EDIT: Jag har nu via elektronisk post kommunicerat med en ung man som saluför en Summit Highmark till rätt kurs. Priset ligger på 27000 enligt annonsen, men det finns en viss prutmån enligt säljaren. Annonsen finns på denna i princip korrekta adress: http://www.blckt.se/vi/23300323.htm
Vad har ni för åsikter om den?
1040 mil är ju ganska saftigt
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Som refenens kan jag säga att jag sålde min summit 800x 01 för 25k för 2 veckor sedan

755 mil skitfin matta och nya insugsgummin för 2500

I mitt tycke är det väldigt många fantasipriser på blocket för tillfället

Tex närmaste 800x för tillfället är 30k och har en massa kammar borta på mattan

Skotern du länkar till (trots att man inte får länka till blocket här på forumet) skulle jag inte ge mer än 21-22 för
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Efter att ha kört en del summitar (S2000 och zx-chassie) kan jag då säga att dom inte är nästan lika resvänliga som en Rave 800 eller liknande Lynx. Däremot så tar dom sig fram bra i lössnö och tål att köras HÅRT efter led. Hopp tål den också, åtminstone den längd och höjd du verkar hoppa klarar den utan problem. Efter leden förlorar ju självklart Summiten på sin lite lägre toppfart och smalare spårvidd men då det är två tredjedelar av din tid på skotern som går åt till pudersmek så borde det inte vara några som helst problem. Så en Summit 7-800 med ZX-chassie borde passa både din börs och körstil väldigt bra!

Edit. Som Silly Bear skriver så ligger dom inte så högt i kurs så under 30 000:- borde du hitta en i rätt bra skick.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jag skulle lägga min röst på en MM 700 pålitlig yamaha som går bra både i lösssnö och på led, Du får ju tänka på att -00-01 var lössnömaskinerna inte lika extrema som idag utan då handlade det mer om en förlängd sportmaskin med smalare spårvidd. Summit 700 skulle ja inte rekomendera för att den går som en 600 och drar sås som en 800. Och dom årsmodellerna har jag för mig hade problem med motorerna iaf 800 som blev väldigt dyr att repa om den rasade.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Jag tager med stor behållning emot lite mer information rörande Mountain Max samt Mountain Cat.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Mountain Cat: Stabilt och hållbart chassi som både flyter bra ovanpåsnön och är lätta att brytka omkring. Utmärkta klättrare. Går umärkt att köra dom på led. Drar inte allt för mkt bensin, 2-3L/mil
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hur är 800an jämfört med 600an, visst är den längre om jag fattat det rätt?
Alla 600 som togs in i sverige vad 136'' (345cm), och 800 har lite olika längd.
01 =144'' (365cm)
02 =151'' (384cm)
03 =151''

Jag kommer snart att montera en 144'' boggi från en 01 800 med en 44mm matta på min 600 bara för att jag vill ha lite längre matta. Men org längden är de inga problem alls att ta sig fram med, se bara till att du har en bra matta på dom så förvånar du många över hur bra dom tar sig i lössnö :)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Har vilat mina ögon lite på en 01as 800 som verkar rätt fräsch och ligger inom rätt områdesarea, fordonet har framförts i 550 mil. Dock begär han 35000 vilket känns som lite för mycket för det som erbjuds, inte sant?
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Har vilat mina ögon lite på en 01as 800 som verkar rätt fräsch och ligger inom rätt områdesarea, fordonet har framförts i 550 mil. Dock begär han 35000 vilket känns som lite för mycket för det som erbjuds, inte sant?
Jag har sett annonsen, och jag tycker 35000 låter rimligt.

Edit: Det finns säkert viss prutmån också, den har ju legat uppe ett tag.