Skoterkarta som app ??

jonasmard

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Hej, mig veterligen finns väl inte skoterkartan som app till mobilen (android) ? Är det någon som vet om det är på kommande eller dylikt?
Skulle ju vara väldigt bra..

Jag skulle köpa direkt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Borde vara hela landet, i officiellt samanhang har man från upphovsmännen sagt att appen ska komma nästa år men jag skulle tro de menar nästa säsong då algoritmerna inte är av enklaste för en navigator.

Däremot har jag personligen svårt att se nyttan av en "skoterkartsapp", dels pga att den tryckta varianten har en hel del felaktigheter och leder som inte finns då den bara är en inscanning och synkning mot bottenkarta av alla de lokala skoterkartor som finns idag.

Dvs kartboken är en bra guide för var det kan finnas leder men inget att orientera eller detaljplanera efter.

Men framförallt för att appen behöver 3G/4G och det kommer vi aldrig att ha täckning på där de flesta kör skoter.

Redan idag ser man att gps/geocache (Xperia Active) funkar i och runt tätorterna främst vid kusten men när man kommer en bit ut i skogen "bakom berget -ner i bäckravinen" så är täckningen ytterst intermittent/sporadiskt vilket gör att telefonen går på högsta effekt och tömmer batteriet snabbt.

Det är inte utan orsak att de flesta verksamheter ute i skogen som t ex logistik och skogsavverkningar använder ICE net>>net1 för att kommunikationen ska fungera.

Men men, man ska inte vara tråkig, en skoterkartsapp är ju en kul gizmo i alla fall och skulle fungera utmärkt för en satellittelefon vilka ju faktiskt börjar vara prismässigt realistiska idag
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Själv så har jag tidigare kört med GPS, dom spår jag har kört ihop har jag lagt in i Google maps. Så jag har alltid lederna med mig :)
Värre blir det om jag ska köra där jag inte tidigare har varit, då får det duga med bara karta. Det går ju att förcacha kartområden i Google maps så då behövs inte någon mottagning.